پایین ترین میزان تولید خودروها

این خودروها پایین ترین میزان تولید را در سال 1402 داشته‌اند

سال ۱۴۰۲ برای خودروسازان کشورمان روزهای پر فراز و نشیبی را رقم زد؛ اما پایین ترین میزان تولید در سال ۱۴۰۲ مربوط به کدام خودروها است؟

در حالی که سال گذشته شاهد افزایش حجم تولید خودروهای سواری در کشور بودیم و این سگمنت خودرویی ۸۴.۵ درصد از حجم تولید را در اختیار داشت، اما برخی از تولیدات داخل کشور با افت میزان تولید یا مونتاژ همراه بوده‌اند. پس از اعلام پرتیراژترین خودروهای تولیدی کشور در سال ۱۴۰۲ در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به اعلام خودروهای کم تیراژ سال گذشته می‌پردازیم.

آمار پایین ترین میزان تولید مربوط به کدام خودروها است؟

ردیفنام شرکتنام محصولتیراژ تولید (دستگاه)
۱سروش دیزلپاتریوت یواژ۵
۲راین خودروآر ۳۲۳
۳راین خودروسئات آتکا۳۳
۴نورا موتوررکستون۵۹
۵نوین ماهاناسکای ول برقی۱۵۰
۶نورا موتورتیوولی۱۵۶
۷بهمن موتورب سی۴۱۴
۸ماموت خودروتیارا اتومات۴۷۵
۹فردا موتورزسوبا ام ۴۵۹۴
۱۰صنایع خودروسازی ایلیادایون وای ۵۶۸۴
11ایران خودروهایما ۷ ایکس۱۴۷۵
12فردا موتورزتی ۵۳۰۰۸
13بهمن موتورریسپکت۳۴۵۹
14ایران خودروهایما ۸ اس توربو۴۱۴۲
15بهمن موتوردیگنیتی۴۳۰۲
16فردا موتورزاس ایکس ۵۴۶۶۰

رتبه اول کم تیراژترین خودروی سال ۱۴۰۲ به پاتریوت یواز می‌رسد. سروش دیزل تنها ۵ دستگاه از این محصول تولید کرده است. علت اصلی این افت شدید تولید نیز به تحریم‌های دو کشور ایران و روسیه مرتبط می‌شود. ضمن این‌که کاهش یا افت تولید و تیراژ کم برخی محصولات، علاوه بر وضعیت شرکت تولیدکننده و شرکای تأمین‌کننده، به برنامه‌های تولید نیز مرتبط می‌شود. بعد از این محصول، راین آر ۳ و سئات آتکا راین خودرو به ترتیب با تولید 23 و 33 دستگاه در رتبه دوم و سوم کم‌تیراژترین‌های سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند. رکستون نورا محصول موتور پارس هم دیگر محصولی است که تنها ۵۹ دستگاه از آن تولید شده است. همچنین اسکای ول برقی نوین ماهان با تیراژ 150 دستگاه در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. برخی از خودروهای داخل جدول فوق تنها محصول یک شرکت هستند و برخی دیگر نیز یکی از محصولات سبد تولید آن خودروساز به‌حساب می‌آیند.

میزان تولید

رتبه 11 تا 16 ایست نیز مربوط به خودروهایی است که بین 1 هزار تا ۵ هزار تولید داشته‌اند. هایما ۷ اس توربو با ۱۴۷۵ دستگاه رتبه یازدهم را دارد، فردا موتورز تی ۵ با ۳۰۰۸ و ریسپکت بهمن موتور با ۳۴۵۹ دستگاه در رتبه‌های دوازدهم و سیزدهم قرار دارند. هایما ۸ اس توربو با تیراژ ۴۱۴۲، دیگنیتی با ۴۳۰۲ و اس ایکس ۵ با ۴۶۶۰ دستگاه در جایگاه چهاردهم تا شانزدهم این جدول قرار دارند.

کم تیراژترین پیکاپ های سال ۱۴۰۲

ردیفنام شرکتنام محصولتیراژ تولید (دستگاه)
۱صنایع خودروسازی یزدمینی تراک هیوسو۲۶
۲زامیادکارون۱۲۳
۳آمیکوآسنا۳۳۰
۴زامیادتیوان- زاگرس- صحرا۳۶۲
۵زامیادوانت دیزل زد ۲۸۵۶۸
۶ماموت موتورکلوت دنده ای۵۷۸
۷ایران خودرو دیزلفوتون دیزلی۸۰۴

در سالی که گذشت، خودروسازان و مشتریان تمایل زیادی به عرضه و خرید پیکاپ وانت‌ها نشان دادند. این سگمنت خودرویی با معرفی محصولات متنوع، طرفداران پروپاقرص بسیاری پیدا کرده است. با این‌که سال گذشته خودروسازان در تولید این نوع خودرو رشد ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. در میان مدل‌های پرتعداد، برخی با افزایش و برخی نیز با کاهش تولید همراه شده‌اند. مینی تراک هیوسو از صنایع خودروسازی یزد با ۲۶ دستگاه در جایگاه اول کم‌تیراژترین پیکاپ های سال ۱۴۰۲ قرار دارد. کارون (زامیاد) با تیراژ ۱۲۳ و آسنا (آمیکو) با ۳۳۰ در رده‌های دوم و سوم این جدول قرار دارند؛ رتبه ۴ و ۵ نیز با تیراژ ۳۶۲ دستگاهی تیوان، زاگرس، صحرا و ۵۶۸ دستگاهی وانت دیزل زد ۲۸ به زامیاد تعلق دارد. کلوت دنده‌ای ماموت خودرو و فوتون دیزلی ایران خودرو دیزل نیز در رتبه‌های ۶ و ۷ این جدول قرار دارند. سال گذشته به ترتیب ۵۷۸ و ۸۰۴ دستگاه از این دو خودرو به تولید رسید.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
معین خودرو تنها با یک نمایندگی، بیشترین آمار واردات خودرو به ایران را دارد! متقاضیان جدید خرید خودروهای وارداتی بخوانند مونتاژکاران ماشین چینی در ایران، ۳۰۰ برابر بیشتر از واردات خودرو ارز دریافت کرده‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*