وضعیت اینترنت اپراتورها

خط و نشان رگولاتوری برای اپراتورها: وضعیت اینترنت بهتر نشود، برخورد می‌کنیم

سرپرست دفتر نظارت بر خدمات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات رادیویی از نظارت این نهاد بر بهبود وضعیت اینترنت اپراتورها خبر داد.

طبق آخرین اخبار داخلی، پس از افزایش ۳۰ درصدی قیمت اینترنت در دی ماه ۱۴۰۲ و در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش سرعت اینترنت همراه در سال ۱۴۰۳ خبر داده بود، حال حمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات و فناوری اطلاعات رگولاتوری از نظارت این سازمان بر ایفای تعهدات اپراتورهای همراه نسبت به افزایش سرعت اینترنت خبر داده است.

افزایش نظارت بر بهبود وضعیت اینترنت اپراتورها

وضعیت اینترنت اپراتورها

طبق اعلام این مقام مسئول، بالا رفتن قیمت اینترنت همراه در سال گذشته در نتیجه تعهدات کتبی اپراتورهای همراه مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی سرعت و کیفیت خدمات بوده و طبق الحاقیه‌های صادره، این اپراتورها تا پایان خردادماه سال جاری ملزم به ایفای تعهدات خود هستند.

طبق صحبت‌های حمیدرضا اعرابی، شرط اصلی افزایش تعرفه، افزایش سرعت و کیفیت اینترنت است و قصور در این موضوع، اعمال مقررات از سوی سازمان از طریق اخطار و اعمال جرایم سنگین را به‌دنبال دارد. همچنین روند کلی وضعیت سرعت اینترنت در سطح کشور در ماه‌های اخیر سیر صعودی داشته، اما باید اپراتورها این روند را ادامه دهند و چنانچه اپراتوری به هر دلیلی نتواند به تعهدات خود عمل کند برخورد رگولاتوری قاطعانه و مطابق موافقت‌نامه پروانه و ضوابط و مقررات خواهد بود.

روند صعودی افزایش سرعت اینترنت کشور

وضعیت اینترنت اپراتورها

در حالی که طبق آخرین گزارش اسپید تست از وضعیت سرعت اینترنت ایران، پیشرفت خاصی در این زمینه مشاهده نشده است، اما طبق اظهارات معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، زمینه‌های پیشرفت در حال انجام است و این موضوع در افزایش سرعت اینترنت نیز تاثیر به‌سزایی گذاشته است.

در همین رابطه حمیدرضا اعرابی اظهار داشت:

حسب وظایف و رسالت این سازمان به‌صورت هفتگی و مستمر جلسات کمیته تخصصی ارزیابی کیفیت اینترنت برگزار می‌شود. البته برخی از توسعه‌ها و اقدامات نیازمند تأمین تجهیزات از شرکت‌های خارجی است. بنا بر رصد مستمر سرعت اینترنت و همچنین گزارشات مراجع بین‌المللی، روند تغییرات سرعت دسترسی اینترنت تلفن همراه در ایران افزایشی است؛ اما تلاش بر این است که مطابق زمان‌بندی، اپراتورها با استفاده از تمامی منابع و ظرفیت‌های خود بتوانند تغییرات و توسعه‌های لازم در تمامی ابعاد و لایه‌های شبکه برای افزایش سرعت اینترنت را داشته باشند.

بر اساس داده‌های رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از زمان افزایش قیمت بسته های اینترنتی، سرعت دسترسی کاربران به اینترنت نسل 3، 4 و 5 همراه در اپراتور ایرانسل ۱۰.۴۱ درصد و در همراه اول ۲۲.۹۷ درصد افزایش یافته است.

وضعیت اینترنت اپراتورها

مدتی پیش نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد این افزایش سرعت از مهم‌ترین تعهدات اخذ شده از اپراتورهای همراه است که تحقق آنها به‌صورت مستمر توسط سازمان تنظیم مقررات مورد پایش و مطالبه قرار می‌گیرد. همچنین طبق گفته‌های وی، تعداد سایت‌های 5G به بیش از ۱۵۰۰ مورد و پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در سرتاسر کشور خواهد رسید و اینترنت به سرعت نور می‌رسد.

همچنین بخوانید:
آمار کاربران متصل به اینترنت ماهواره ای استارلینک منتشر شد معافیت تحریمی ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران به قانون تبدیل شد شدیدترین حملات DDOS به زیرساخت شبکه کشور، علت اختلال اخیر در اینترنت ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*