افزایش قیمت آیفون ۱۳

شایعات و حواشی ممنوعیت واردات باعث افزایش قیمت آیفون ۱۳ شد

پس از اعلام ممنوعیت احتمالی واردات گوشی های آیفون به داخل کشور، قیمت آیفون ۱۳ اپل با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده است.

با ابلاغ مصوبه تعرفه جدید واردات گوشی های هوشمند به داخل کشور، قرار بود تا رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ نیز در کشور آغاز شود. اما جنجال‌ها و حواشی اخیر این طرح باعث شد تا شایعات زیادی مبنی بر ممنوعیت واردات سری آیفون ۱۳ به داخل کشور مطرح شود و در حین پخش این شایعات، قیمت این سری گوشی‌ها در بازار رشد فاحشی را تجربه کرد.

افزایش نجومی قیمت آیفون ۱۳ پس از قوت گرفتن احتمال ممنوعیت واردات

افزایش قیمت آیفون ۱۳

در چند روز گذشته شاهد خبر ممنوعیت واردات تمام مدل های آیفون اپل به داخل کشور بودیم که در پی آن شوک بزرگی به بازار موبایل ایران وارد شد. این در حالی است که با استناد به ابلاغیه هیئت وزیران درباره اصلاح تعرفه واردات کالاها، در صورت رفع ممنوعیت برای واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، تعرفه ۹۶ درصدی تعیین شده بود. افزون بر این 96 درصد تعرفه واردات، حق گمرک و سود بازرگانی آیفون‌های اپل مزید بر علت بود تا پس از واردات رسمی آیفون، قیمت آن به بیش از دو برابر قیمت فعلی آن برسد. در واکنش به این موضوع، موجی از انتقادات نسبت به افزایش قابل توجه تعرفه واردات این نوع گوشی شکل گرفت. در این بین اما برخی از واردکنندگان، احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون را حتی با تعرفه ۹۶ درصدی به فال نیک گرفتند و آن را گام مهمی برای رجیستری آیفون 14 و آیفون 15 دانستند.

پس از گذشت 5 روز از این مصوبه هیئت وزیران، صدری‌خواه، مدیر‌کل دفتر واردات گمرک ایران، از ممنوعیت ترخیص مدل‌های مختلف گوشی آیفون خبر داد و در این خصوص توضیح داد طی بخشنامه‌ای که به گمرکات اجرایی در تاریخ ۸ خردادماه در خصوص واردات تلفن همراه اعلام شده، واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذی‌صلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است. علاوه بر این، در این بخشنامه ممنوعیت واردات آیفون مدل ۱۳ و پایین‌تر از آن که پیش از این محدودیتی نداشت و حتی ممنوعیت نسخه‌های ری‌پک و رفرش شده این مدل که بدون نظارت و مشکل وارد کشور می‌شدند نیز اعلام شده است. پس از انتشار این خبر شاهد افزایش قیمت آیفون ۱۳ در کشور بودیم که در جدول ذیل نرخ عرضه سه نسخه پرطرفدار آن را مشاهده می‌کنید.

مدلظرفیت حافظهقیمت
Apple iPhone ۱۳ CH۱۲۸ گیگابایت45 میلیون و 650 هزار تومان
Apple iPhone ۱۳ Pro CH۲۵۶ گیگابایت103 میلیون و 200 هزار تومان
Apple iPhone ۱۳ Pro CH۵۱۲ گیگابایت144 میلیون و 400 هزار تومان

پیگیری های انجام شده در رابطه با جلوگیری از ممنوعیت واردات آیفون 13

افزایش قیمت آیفون ۱۳

پس از افزایش قیمت آیفون در بازار کشور، سازمان توسعه تجارت ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون را تکذیب کرد و اعلام کرد که ممنوعیت واردات گوشی های اپل شامل مدل‌های قبل از آیفون ۱۴ نمی‌شود. با این‌که ممنوعیت واردات آیفون تکذیب شد، اما به‌گفته رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، از روز نهم خردادماه، گمرک خبر بسته شدن واردات همه مدل‌های گوشی‌ آیفون را به آنها اعلام کرده است. او همچنین در این زمینه توضیح داد:

گمرک ایران اعلام کرده است که آیفون ۱۳ را هم ترخیص نمی‌کند و واردات تمام مدل‌های آیفون بسته شده است. آخرین صحبتی که با گمرک داشتیم روز چهارشنبه هفته گذشته بود که به ما اعلام کردند که از ۱۶ خردادماه اجازه واردات آیفون ۱۳ را هم نمی‌دهیم.

حسین روزبه، عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این زمینه اظهار کرد سازمان توسعه تجارت پیگیر این ممنوعیت شده و هنوز نامه گمرک به سازمان تجارت پاسخ داده نشده است. همچنین مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این رابطه اظهار داشت:

در حال حاضر گمرک به تجار اجازه ترخیص آیفون ۱۳ را نمی‌دهد. باید منتظر ماند و دید که اگر محموله اپل از گمرک ترخیص شود، آن‌وقت ممنوعیتی در کار نیست. در غیر این صورت، واردات همه مدل های آیفون ممنوع خواهد بود.

تلاطم در بازار موبایل کشور

افزایش قیمت آیفون ۱۳

حسین روزبه، عضو انجمن واردکنندگان موبایل در مورد بازار خرید و فروش آیفون پس از انتشار بخشنامه اخیر بیان کرد پس از ماجراهای مطرح شده، فروش آیفون تقریبا ۴۸ ساعت متوقف شد و پس از آن نیز با قیمت‌های کاذب به‌فروش رفته است. همچنین به‌گفته وی، بخشنامه‌های اخیر فقط بر بازار فروش و قیمت آیفون تاثیر منفی نداشته، بلکه سایر موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار را نیز با افزایش قیمت مواجه کرده است.

واردات همه موبایل های بالای 600 دلار ممنوع می‌شود؟

یکی دیگر از واردکنندگان موبایل نیز از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت آیفون ۱۳ در روزهای اخیر خبر می‌دهد. به‌گفته واردکنندگان، علاوه بر ابهام در واردات آیفون، شایعاتی درباره ممنوعیت واردات کلیه موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز مطرح می‌شود و این موارد موجب تردید واردکنندگان و فروشندگان شده و کالاها در این شرایط دپو شده است تا وضعیت واردات تعیین تکلیف شود.

همچنین بخوانید:
آیفون ۱۷ اسلیم، حتی از مدل پرو مکس هم گران‌تر است! اپل بالاخره مشکل باتری آیفون را در پرچمدار جدید خود حل می‌کند آیا باید منتظر آیفون ۱۶ اولترا باشیم؟ تمام شایعات و اخبار در مورد آیفون سوپر پریمیوم اپل