هفت سین تکنولوژی [سین دوم] : سرفیس پرو ۴؛ این بود آرمان‌های مایکروسافت؟

درود خدمت تمامی گجت نیوزی‌ها ! در خدمت شما هستیم با یک سین جدید. امسال تیم گجت نیوز بر آن شد تا پس از تغییر بزرگ ( قالب جدید ) دستی به سر روی سبک مقاله نویسی بکشد و این سفره‌ی هفت سین پیش روی شما، اولین قدم از این بهسازی هاست. گاه گداری عقاید در هم می‌پیچند و با این وجود ما  هفت سین امسال را با استفاده از هفت تکنولوژی حائز اهمیت سال گذشته پهن کردیم. 

تبلت دو در یک مایکروسافت سرفیس؛ فراتر از تصور

۶۰e55073016d39d1a2c2cc16528dca54_XL

سال ۲۰۱۲ میلادی، رویای شگفت انگیز دنیای تبلت‌ها به وقوع پیوست. کمپانی ها در تکاپوی تولید محصولات نوآورانه و با عملکرد بالا بودند چون تصور می‌شد روزی این تبلت‌ها هستند که به جای کامپیوتر‌های شخصی بر تخت حکمرانی بازار خواهند نشست. تولید کنندگان آمدند و رفتند اما آنان  که برای همیشه تاریخ  را تغییر دادند، اهالی ردموند بودند.

اکتبر ۲۰۱۲، روز تولد سرفیس بود؛ تبلتی عظیم الجثه ( در آن زمان )، طراحی متفاوت، قلم کاربردی سرفیس، و لقب تبلت دو در یک، آن را به بهترین در زمان خودش بدل می‌کرد. چند ماه از این راخداد گذشت و مایکروسافت در ادامه‌ی راهش، سرفیس پرو را در ژانویه سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه نمود. این تاریخ، بیی تردید همان زمانی بود که پیشوند سرفیس پرو، در بازار تبلت‌ها به رسمیت شناخته شد.

اولین عضو این خانواده‌، صفحه نمایش ۱۰.۶ اینچ با رزولوشن ۷۶۸ در ۱۳۶۶ پیکسل داشت  که تراکم ۱۴۸ پیکسل بر هر اینچ را سبب شده بود. همچنین در مدل نخستین، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ARM Cortex-A9 وظایف پردازشی را به دوش می کشید.

در مدل پیشرفته‌ی تبلت سرفیس با نام سرفیس پرو، مایکروسافت با وجود اینکه در آن زمان مرسوم نبود، اما ریسک را تقبل کرد و پردازنده‌ی  اینتل Core i5 را به عنوان مغز متفکر جدیدترین سرفیس برگزید. همچنین مدل جدید ۴ گیگابایت حافظه رم داشت که در مقایسه با تبلت سرفیس، دو برابر شده بود.

finalسرفیس پرو به رغم کوچک بودن نامش در جایگاه یک تبلت تمام عیار، در سال ۲۰۱۳  به رقیب جدی برای آیپد ایر اپل تبدیل شد که به تازگی معرفی شده بود. تقابل ادامه پیدا کرد و این‌چنین بود که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ شاهکاری تازه به عنوان نسخه‌ی دوم سرفیس به بازار آمد تا کلید شروعی برای چیزی باشد که آن را ظهور از نوع ردموندی‌ها می‌خوانیم.

در سرفیس پرو ۲ همه چیز بهتر شد، جنس بدنه از پلاستیک به آلیاژ منیزیوم بدل شد. صفحه نمایش بر خلاف عدم افزایش اینچی، با بهبودی رزولوشن نسبت به تبلت سرفیس مواجه شد تا نواقص کم‌تر از قبل شوند. ضخامت به میزان اندکی کاهش پیدا کرد، اما همچنان کاستی‌هایی داشت که نمی‌شد از آن‌ها چشم پوشی کرد؛ نهایتا به همین دلیل، مایکروسافت به فکر ساخت دستگاه جدیدی  از سری سرفیس پرو افتاد.

سرفیس پرو ۳ و سرفیس پرو ۴ : پیشرفت به سبک مایکروسافت

بیل گیتس زمانی که در سال ۱۹۷۵ میلادی به فکر بنیاد کامپیوتری به اسم مایکروسافت افتاد، هدفش تسخیر بازار کامپیوتر‌های شخصی و تجاری بود؛ استراتژی که بعدها باعث دادگاهی شدن روسای این شرکت شد.  با یادی از نوستالژی ردموند، به سال  ۲۰۱۴ باز می‌گردیم. در این سال سرفیس پرو ۳ معرفی شد و واضح بود که طراحی شده تا بازار را به چنگ خود در آورد. یک اثر هنری که معنای تازه‌ای به تبلت‌ها بخشید.

گجت‌های این‌چنینی عموما از دو بخش سخت افزای و نرم افزاری تشکیل می‌شوند؛ حال اگر بخواهیم سرفیس پرو را به عنوان بهترین  تبلت در هر دو حوزه عنوان کنیم حرف گزافی نیست. سرفیس پرو ۳ سرانجام این نسل را به اندازه‌ی ۱۲ اینچ کشاند و حدود ۱۰۰ گرم لاغر کرد. ضخامت به ۹ میلی‌متر کاهش یافت و این‌بار رزولوشن را تا حد اعلا افزایش داد.

سرفیس پرو ۳ با نمایشگر ۱۲ اینچی‌‌اش، رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ را تشکیل داد و تراکم پیکسلی آن ۲۱۶ ثبت شده بود. این دستگاه با وجود افزایش داده‌های کاربران، طی چهار نسخه‌ی متفاوت عرضه شده که حافظه‌های داخلی ۶۴، ۵۱۲، و مقادیر بین این دو را متشکل می‌شد. همچنین حافظه رم در دو نسخه‌ی ۴ و ۸ گیگابایت در نظر گرفته شد تا دست کاربران برای انتخاب ویژگی‌های سرفیس پرو از همیش بازتر شود.

نهایتا عمر دوربین‌های بی کیفیت سرفیس به پایان رسید و طی یک تغییر، پنج برابر شد. بنابر این، سرفیس پرو ۳ دوربین ۵ مگاپیکسلی داشت که هم در جلو و هم در عقب به کار رفته بود. سرفیس پرو ۳  دستگاهی تماما کاربر محور بود چرا که جدا از گزینه‌های مختلف ذخیره سازی، در سه مدل با پردازشگر‌های Core i3، Core i5، وCore i7  در  .اختیار کاربران قرار گرفت

سرفیس پرو ۴

۴۸۱۱۰۳-surface-pro-4-740x400اما از سرفیس پرو ۴ چه بگوییم که هر چه هم بگوییم کم است ! تنها در عرض سه نسل، با تبلتی نظیر سرفیس پرو ۴ مواجه شدیم که این خودش جای بسی تامل دارد. یک ته تغاری از خانواده‌ی سرفیس پرو که باعث افتخار پیشنیان شد.

تغییرات همه جانبه بودند، از  کاهش وزن و ضخامت شروع شد، در نسل جدید پردازنده‌ی اینتل، افزایش اندازه صفحه نمایش، و بالارفتن رزولوشن، ادامه پیدا کرد، و در بهبود دوربین خاتمه یافت. نسل چهارم از سرفیس پرو، صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی دارد و رزولوشن آن به ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسل رسیده است. همچنین در خصوص پردازشگر نیز بهبودهایی اعمال شده است.

سرفیس پرو ۴ مطابق نسل پیش در سه نسخه ارائه می‌شود، که شامل i5 ،m3 و i7 است. سرعت آن‌ها به ترتیب ۹۰۰ تا ۲.۲، ۲.۴ تا ۳.۰ و ۲.۲ تا ۳.۴ گیگاهرتز بر آورد شده است. مدل جدید، در خصوص حافظه بسیار گسترده‌تر عمل کرده چرا که در کنار سه گزینه ذخیره سازی ۱۲۸، ۲۵۶، و ۵۱۲، این بار به ۱ گیگابایت نیز تجهیز می‌شود. البته از درگاه کارت حافظه نیز غافل نشده و همچنان می‌توان با استفاده از کارت حافظه داخلی به افزایش این مقادیر پرداخت. همچنین مضاف بر مدل‌های رم ۴ و ۸ گیگابایتی، سرفیس پرو ۴ با ۱۶ گیگابایت حافظه رم نیز ارائه می‌گردد. در ادامه مشخصات سخت افزاری، می‌توان به ظرفیت باتری اشاره نمود که در کمال تعجب در سرفیس پرو ۴ کاهش یافته است.

قلم استایلوس : لازمه‌ای به وسعت سرفیس

ayaz73

استایلوس ها همیشه مورد توجه بودند که چرا که به لطف افزایش طول و عرض صفحات نمایش، تنها گزینه‌‌ی پیش روی ما همین قلم‌های دوست داشتنی است. به ردموندی‌ها بر می‌گردیم؛ کسانی که از ابتدای راه می‌دانستنتد وجود قلم، حس لذت بخشی یه یک تبلت عطا می‌کند. از همین رو، تمامی محصولات سری سرفیس، با قلم سرفیس همراه شدن که ظرافت و القای حس طبیعی بودن‌اش، در سرفیس پرو ۴ به اوج خود رسیده است.

مایکروسافت بر روی لوازم جانبی سری سرفیس تمرکز زیادی دارد و به همین دلیل است که هر چه جلو تر می‌رویم، شاهد کیبوردها، قلم‌ها، و کیف‌های با کیفیت‌تری از این تولید کننده هستیم. مطمئنا یکی از کلیدی‌ترین دلایل موفقیت تبلت‌های سرفیس همین لوازم جانبی و پرداختن به جزئیات است.

تبلت سرفیس پرو، چه بود و چه شد؟

سرفیس؛ لقبی که به راستی شایستگی حضور در هفت سین گجت نیوز را داشت. در پایین، با ویژگی‌ها و مشخصه محصولات سرفیس پرو آشنا می‌شویم.

سرفیس پرو

surface-pro-side-small-2

  • مشخصات کلی:  ابعاد: ۲۷۴.۵ × ۱۷۳ × ۱۳.۴ میلی متر – وزن : ۹۰۷ گرم – جنس بدنه : پلاستیک
  • پردازنده: Intel Core i5 Ivy Bridge
  • صفحه نمایش: سایز : ۱۰.۶ اینچ – دارای رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ –  تراکم پیکسلی: ۲۰۸ پیکسل بر هر اینچ – قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  • حافظه: حافظه داخلی: ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه رم ۴ گیگابایت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • دوربین: دوربین اصلی ۱.۲ مگاپیکسلی دوربین سلفی ۱.۲ مگاپیکسلی
  •  سیستم عامل : مایکروسافت ویندوز ۸ پرو

سرفیس پرو ۲

۰۹Microsoft_Surface_Pro_2_35827901

  • مشخصات کلی:  ابعاد: ۲۷۴.۵ × ۱۷۳ × ۱۳.۴ میلی متر – وزن : ۹۰۷ گرم – جنس بدنه : آلیاژ منیزیوم
  • پردازنده: Core i5 4200U Dual-Corentel Core i5 Ivy Bridge
  • صفحه نمایش: سایز : ۱۰.۶ اینچ – دارای رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ –  تراکم پیکسلی: ۲۰۸ پیکسل بر هر اینچ – قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  • حافظه: حافظه داخلی: ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه رم ۴ گیگابایت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • دوربین: دوربین اصلی ۱.۲ مگاپیکسلی دوربین سلفی ۱.۲ مگاپیکسلی
  •  سیستم عامل : مایکروسافت ویندوز ۸.۱

سرفیس پرو ۳

Nyx_111

  • مشخصات کلی:  ابعاد: ۹.۱ × ۲۰۱.۴ × ۲۹۲.۱ میلی متر– وزن : ۸۰۰ گرم – جنس بدنه : آلیاژ منیزیوم
  • پردازنده: Intel Core i3/ Intel Core i5/ Intel Core i7
  • صفحه نمایش: سایز : ۱۲ اینچ – دارای رزولوشن ۲۱۶۰x1440 پیکسل –  تراکم پیکسلی: ۲۱۶ پیکسل بر هر اینچ – قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  • حافظه: ۶۴/۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲گیگابایت حافظه رم ۴/۸ گیگابایت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • دوربین: دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی
  •  سیستم عامل : مایکروسافت ویندوز ۸.۱ پرو

سرفیس پرو ۴

microsoft_surface_pro_4_review_18

  • مشخصات کلی:  ابعاد: ۸.۴۵ × ۲۰۱.۴۲ × ۲۹۲.۱۰ میلی متر– وزن : ۷۶۶ گرم – جنس بدنه : آلیاژ منیزیوم
  • پردازنده: Intel Core m3/ Intel Core i5/ Intel Core i7
  • صفحه نمایش: سایز : ۱۲.۳ اینچ – دارای رزولوشن ۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل –  تراکم پیکسلی: ۲۶۷ پیکسل بر هر اینچ – قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  • حافظه: ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت  حافظه رم ۴/۸/۱۶ گیگابایت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • دوربین: دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی
  •  سیستم عامل : مایکروساف ویندوز ۱۰ پرو

جمع بندی

گفتنی‌ها گفته شد اما آنچه همیشه در اذهان عمومی باقی خواهد ماند طریقه‌ی سلطه‌ی مایکروسافت سرفیس بر بازار است. خوشبختانه، تبلت‌های سرفیس موجب رقابت‌‌طلبی کمپانی‌ها شدند و با این وجود، هر روزه شاهد پیشرفت‌های جدید هستیم.

در پایان می‌خواهیم از مایکروسافت تقدیر کنیم، چرا که هر آنچه از یک تبلت انتظار داشتیم را بر آورده کرد؛ از طراحی زیبا گرفته تا امکانات فراوان، همگی شامل دست‌رنجی هستند که ردموندی‌ها طی این سال‌ها متحمل شدند.

با ما در سین بعدی هفت سین تکنولوژی همراه باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. طراحی و زیبایی رو باید در سرفیس بوک دید.
    سین بعدی سرفیس بوک باشه صلوات