تعرفه 40 درصدی ترکیه روی خودروهای چینی

درحالی که چینی‌ها بازار ایران را تسخیر کرده‌اند، ترکیه برای خودروهای چینی تعرفه سنگین وضع کرد

ترکیه هم بعد از آمریکا برای جلوگیری از نفود خودروهای چینی تعرفه وضع کرد. ترکیه به‌زودی مانع ورود خودروهای ارزان‌ چینی به این کشور می‌شود.

مدتی قبل بود که بعد از فشارها روی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از گسترش بازار خودروهای چینی در این کشور، دولت او رسماً تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها تعیین کرد. با نگاهی به آخرین اخبار خودرو، دولت ترکیه هم به‌تازگی در کمال تعجب تعرفه‌ای نسبتاً سنگین برای ماشین‌های چینی وضع کرد و تا چند هفته دیگر به‌صورت رسمی این تعرفه را اعمال می‌کند. این در حالی است که کماکان چینی‌ها در بازار کشورمان جولان می‌دهند؛ حتی با وجود آزادسازی واردات و عرضه خودروهای غیرچینی مثل کیا سراتو کوشا خودرو، سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور و رنو QM6 سروش دیزل.

تعرفه ترکیه برای خودروهای بنزینی و هیبرید چینی

تعرفه 40 درصدی ترکیه روی خودروهای چینی

وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد که روی خودروهای چینی وارداتی بنزینی و هیبرید تعرفه 40 درصدی اعمال می‌کند و هدف خود از  این اقدام را حمایت از خودروسازان داخلی و تلاش برای رفع مشکل کسری حساب جاری کشور خواند. این وزارت‌خانه همچنین از اجرای این برنامه از 7 ژوئیه مصادف با 17 تیر خبر داد و اشاره کرد که حداقل تعرفه هر خودرو 7 هزار دلار آمریکا خواهد بود.

حتی در صورتی که تعرفه 40 درصدی برخی از ماشین‌های چینی کمتر از 7 هزار دلار باشد، کماکان تعرفه حداقلی 7 هزار دلاری برای آن‌ها تعیین می‌شود. در نتیجه این رویکرد دولت ترکیه، عملاً در آینده نزدیک خودروهای ارزان‌قیمت چینی نمی‌توانند به این کشور راه پیدا کنند. البته ترکیه قبل از این در سال 2023 هم برای واردات خودرو الکتریکی چینی تعرفه تعیین کرده بود و سازوکاری نظارتی در رابطه با نگهداری از خودروهای الکتریکی و خدمات متعلق به آن‌ها ارائه داده بود.

چین به‌خاطر گسترش روزافزون صادرات خود به مناطق مختلف جهان طی چند وقت اخیر زیر ذره‌بین قرار گرفته است. همان‌طور که پیش‌تر «شرود براون» (Sherrod Brown)، سناتور ایالت اوهایو آمریکا خاطرنشان کرده بود، خودروسازان چینی سوبسید هنگفتی از دولت چین دریافت می‌کنند. به همین دلیل، این شرکت‌ها می‌توانند خودرو خود را با قیمت کمتری به عرضه برسانند و نهایتاً راحت‌تر به بازارها نفود و از آن‌ها سهم کسب کنند.

فقط آمریکا و ترکیه در تلاش برای کنترل نفوذ چینی‌ها به بازار خودرو خود نیستند. حتی کمیسیون اروپا هم به‌زودی درباره وضع تعرفه موقت برای ماشین‌های چینی تصمیم می‌گیرد.

در گجت نیوز بخوانید:
هونگچی گولی، خودرویی که پولدارهای چین سوار می‌شوند فونیکس آریزو ۸ الماسی ؛ شوالیه شب مدیران خودرو اینجاست + عکس نسخه چینی جی کلاس فقط 800 میلیون تومان قیمت دارد؛ با شاسی بلند آفرودی BAW BJ212 آشنا شوید لاماری ایما برقی + مشخصات فنی و قیمت