حضور کراس اوور کوپه رنو XM3 در اتو اکسپو تهران؛ رقیب فرانسوی دیگنیتی؟

سروش دیزل کراس اوور رنو XM3 را در اتو اکسپو تهران نمایش داد. ایکس ام 3 شاسی بلند کوپه‌ای است که احتمالاً به مذاق رانندگان جوان‌تر خوش می‌آید.

در نمایشگاه خودرو تهران یا اتو اکسپو تهران 1402 علاوه بر تیارا پرایم، جتا VS5 و جتا VS7، دو خودرو غیر چینی هم حاضر شدند. بنا به جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، سروش دیزل مبنا در اتو اکسپو تهران امسال رنو QM6 یا همان کولئوس وارداتی و همچنین رنو XM3 را به نمایش گذاشت که در واقع نسخه بازار کره کراس اوور کوپه آرکانا است. در ادامه ضمن معرفی ایکس ام 3، به مشخصات فنی، امکانات و قیمت آن نگاهی خواهیم داشت.

نمایش رنو XM3 وارداتی در اتو اکسپو تهران

رنو XM3 آرکانا وارداتی سروش دیزل در اتو اکسپو تهران 1402

رنو QM6 که به پوشش آن در نمایشگاه خودرو تهران امسال پرداختیم، نسخه ریبرند شده کولئوس برای بازار کره جنوبی است و رنو و سامسونگ با همکاری یکدیگر آن را برای این منطقه تولید می‌کنند. این یعنی اساساً از لحاظ طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی تفاوتی با کولئوس ندارد و انگار کولئوس با لباس جدید قرار باشد وارد کشور شود. همین موضوع برای XM3 هم صدق می‌کند؛ این خودرو هم نسخه بازار کره شاسی بلند کوپه آرکانا است که شرکت مشترک یا جوینت ونچر رنو و سامسونگ مسئولیت تولید آن را بر عهده دارد.

از قضا رنو آرکانا مدل ۲۰۲۴ فیس لیفت هم تابستان گذشته به‌صورت رسمی معرفی شد. البته رنو ایکس ام 3 که قرار است مهمان بازار ایران شود، از لحاظ طراحی نمای بیرونی تفاوت‌هایی جزئی با نسخه مذکور دارد. این تفاوت‌ها به شکل و شمایل ناحیه سپر و ورودی در نمای جلو ختم می‌شوند و به‌جز این، ایکس ام 3 هماهنگ با جدیدترین طراحی رنو آرکانا است. ایکس ام 3 به‌عنوان یک کراس اوور که هم اصالت فرانسوی دارد و نام رنو را با خود به یدک می‌کشد و هم طراحی جذاب به سبک کوپه دارد، باید بتواند توجه خودروسواران در ایران، به‌خصوص جوانان را به خود جلب کند.

مشخصات فنی کراس اوور وارداتی رنو آرکانا

بر اساس کاتالوگ رسمی رنو XM3، این محصول سروش دیزل به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر خطی با استاندارد آلایندگی یورو 6 مجهز است. موتور مذکور توانایی تولید قدرت 142 اسب بخار در 5 هزار و 500 دور بر دقیقه و گشتاور 200 نیوتن متر در 4 هزار و 400 دور بر دقیقه را دارد. نیرو محرکه این کراس اوور هم به‌وسیله یک گیربکس سی‌وی‌تی به محور جلو منتقل می‌شود و مسئولیت متوقف کردن چرخ‌های آن بر عهده ترمزهای دیسکی است.

امکانات رفاهی و ایمنی رنو XM3 سروش دیزل

رنو ایکس ام 3 یا آرکانا وارداتی از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد. در کاتالوگ این شاسی بلند به ترمز کمکی اضطراری، سیستم کمکی پارک، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از ناحیه جلو، هشدار خستگی راننده، هشدار نقطه کور، دوربین 360 درجه، قفل خودکار درب‌ها با فاصله گرفتن راننده و کروز کنترل تطبیقی به‌عنوان قابلیت‌های ایمنی و کمک‌راننده شاخص آن اشاره شده است.

نمایشگر مرکزی 9.3 اینچی برای سیستم مولتی مدیا با پشتیبانی از اندروید اوتو و اپل کارپلی، صفحه آمپر دیجیتال 10.25 اینچی، سیستم صوتی فراگیر بوز (Bose)، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، قابلیت تخت شدن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و تهویه و گرمایش صندلی راننده هم برخی از آپشن های رفاهی XM3 وارداتی هستند.

قیمت احتمالی رنو ایکس ام 3 وارداتی

رنو XM3 آرکانا وارداتی سروش دیزل در اتو اکسپو تهران 1402

به نظر می‌رسد نسخه پایه رنو XM3 که در محدوده قیمت 15 هزار دلار جا می‌گیرد، برای واردات به ایران در نظر گرفته شده باشد. با احتساب متغیرهایی که به قیمت نهایی اضافه می‌کنند، این نسخه باید با قیمت 1.2 تا 1.3 میلیارد تومان در بازار ایران به عرضه برسد. با این حال، باید منتظر اعلام قیمت رسمی آن در آینده بود.