متوقف کردن روند پیری

با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود

انسان همیشه در تلاش برای جاودان شدن و معکوس کردن روند پیری است. حالا یک استارتاپ آمریکایی ادعا کرده که می‌توان با تزریق این خون متوقف کردن روند پیری را به‌ واقعیت تبدیل کرد. آنها کار خود را به یک جراحی پلاستیک از درون تشبیه می‌کنند.

از قرون گذشته این باور وسوسه‌انگیز در انسان وجود داشته است که می‌توان با تزریق خون یک فرد جوان یا نوجوان متوقف کردن روند پیری را آغاز کرد. هم‌اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های فعال آرایشی بهداشتی ادعا می‌کنند که راز جوان‌سازی پوست را کشف کرده‌اند. هرچند در ادامه می‌خواهیم به ماجرای یک استارتاپ آمریکایی بپردازیم که ادعاهای بسیار جذابی را مطرح کرده بود.

نگاهی به تاثیر خون جوانان برای متوقف کردن روند پیری؛ از ادعاهای احمقانه تا پژوهش‌های معتبر

متوقف کردن روند پیری

در سال ۲۰۱۷ یک کارآفرین آمریکایی به‌نام Jesse Karmazin با ادعاهای جنجالی خود به‌صدر اخبار علمی جهان رفت. استارتاپ تحت هدایت وی Ambrosia نام داشت و ادعا می‌کرد که می‌تواند با تنها ۸۰۰۰ دلار معجزه کند. آنها پلاسما خون اهدا شده توسط نوجوانان ۱۶ ساله را به افراد پیر تزریق می‌کردند. کاری که به‌ادعای آنها باعث متوقف کردن روند پیری می‌شد.

استارتاپ آمریکایی حتی اعلام کرد که با یک بار تزریق خون نوجوانان افراد متوجه بهبود در ظاهر ، کیفیت خواب و قدرت جسمانی خود خواهند شد. حتی با این روش می‌توان بیماری‌های سختی همچون آلزایمر را درمان کرد. موسس این استارتاپ کاملا باور داشت که توانسته به‌توانایی معکوس کردن پیری دست یابد.

جذابیت همیشگی خون جوانان برای افراد پیر

کارمازین اولین فردی نبود که فکر می‌کرد اکسیر جوانی در خون جوانان نهفته است. یکی از قدیمی‌ترین تلاش‌های مستند شده در این رابطه به روم باستان مربوط می‌شود. پلینی بزرگ در در یادداشت‌های خود می‌گوید که افراد مبتلا به بیماری صرع سراغ گلادیاتورهای زخمی می‌رفتند تا از شیره جان آنها استفاده کنند. در آن زمان هنوز امکان تزریق خون گلادیاتورها برای متوقف کردن روند پیری وجود نداشت.

الیزابت باتوری

الیزابت باتوری

همچنین گفته می‌شود که پاپ اینوسنت هشتم خون سه کودک ۱۰ ساله را نوشیده بود تا از مرگ زودهنگام خود جلوگیری کند. طبیعتا اینکار نتیجه مورد انتظار را نداشت. دیگر تلاش تاریخی برای استفاده از خون برای متوقف کردن روند پیری به یک کنتس مجارستانی در قرن شانزدهم مربوط می‌شود.

گفته می‌شود که الیزابت باتوری ۶۰۰ دختر جوانان را به‌شدت شکنجه و سبب کشته بود. الیزابت در ابتدا به‌آزار دخترانی می‌پرداخت که به‌عنوان خدمتکار به قلعه او مراجعه می‌کردند. هرچند بعدها نوبت به دختران طبقه اشراف رسید. این گروه از دختران قصد داشتند با حضور در قلعه یکی از قوی‌ترین زنان قرن هفدهم راه‌و‌رسم زندگی درباری را بیاموزند.

این افراد هرگز نمی‌دانستند که الیزابت باتوری شیفته خون دختران باکره است. وی بر این باور بود که نوشیدن و حمام با خون دختران باکره می‌تواند زیبایی و سرزندگی را برای او به‌ارمغان بیاورد. حالا بیایید کمی جلوتر رفته و به قرن بیستم بپردازیم. زمانی که یک دانشمند روسی به‌نام الکساندر بوگدانوف ادعا کرد که توانسته با تزریق خون جوانان راز متوقف کردن روند پیری را کشف کند.

خانواده برایان جانسون

خانواده برایان جانسون

او حتی کتابی را نیز در این رابطه نوشته بود و روی تاثیرات مثبت خون افراد جوان تاکید می‌کرد. هرچند جالب اینجاست که پس از بیستمین تزریق خون دچار بیماری مالاریا و سل شد و جان خود را از دست داد. مرگ بوگدانوف در سن ۵۴ سالگی نیز برای علاقه‌مندان به خون جوانان درس عبرت نشد.

در سال ۲۰۲۳ یکی از مدیران فعال حوزه فناوری به‌نام برایان جانسون گفت که یک لیتر از پلاسمای خون پسر ۱۷ ساله خود را دریافت کرده است. وی به‌شدت سبک زندگی خاص خود را تبلیغ می‌کرد و می‌گفت که می‌خواهد تا سن ۲۰۰ سالگی زنده بماند. هرچند مدتی بعد جانسون در توییتر گفت که کارشناسان حوزه پزشکی و سلامت نتوانسته‌اند هیچ تغییر خاصی را در نتیجه تزریق خون مشاهده کنند.

روند دیوانه‌وار یک استارتاپ

در سال ۲۰۰۵ دانشمندان خون موش‌های جوان را به موش‌های پیر تزریق کردند تا ببینند چه تغییری ایجاد خواهد شد. همه نتایج نشان می‌دادند که تزریق خون توانسته به‌نحوی سبب متوقف کردن روند پیری شود. موش‌های پیر ظاهرا احساس بهتری داشتند و همچون جوانان رفتار می‌کردند. هرچند در نهایت مشخص نشد که عامل اصلی این تغییر چه بوده است و یا اینکه این تغییر تا چه مدت دوام خواهد یافت.

خون آشام

انتشار نتایج این پژوهش‌ها سبب شد یک دانشجوی پزشکی در دانشگاه استنفورد به‌نام کارمازین هیجان‌زده شود. وی دوره کارآموزی بالینی خود را رها کرد تا بتواند استارتاپ Ambrosia را راه‌اندازی کند. در تابستان ۲۰۱۶ نیز اعلام کرد که می‌خواهد دوره کارآزمایی بالینی تزریق خون جوانان را آغاز کند. اغلب شرکت‌ها مبلغی را برای دوره‌های کارآزمایی پرداخت می‌کنند؛ اما کارمازین از هر داوطب ۳۵ ساله یا بیشتر ۸۰۰۰ دلار دریافت می‌کرد.

از آنجایی که تزریق خون کار پیچیده‌ای محسوب نمی‌شد، کارمازین توانست بدون تایید سازمان غذا و دارو آمریکا کار را پیش ببرد. وی برای آغاز کار خود به ۳۶۰ لیتر خون نیاز داشت. هرچند بانک‌های خون جهان نمونه‌های خود را بر اساس سن افراد اهدا کننده دسته‌بندی نمی‌کنند. در نهایت نیز مشخص نشد که وی چطور توانست ۳۶۰ لیتر خون افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله را جمع‌آوری کند.

در سال ۲۰۱۸ آزمایش‌ها به پایان رسیدند. کارمازین اعلام کرد که تزریق خون جوانان توانسته در متوقف کردن روند پیری موفق شود. در برخی رنگ موها تیره شده و در برخی سطح کلسترل خون کاهش یافته است. همچنین یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر پس از یکبار تزریق خون نشانه‌هایی از بهبود را در خود داشت. سپس این استارتاپ فعالیت رسمی خود را در پنج شهر آمریکا آغاز کرد.

متوقف کردن روند پیری

کارمازین برای تزریق یک لیتر خون جوان ۸۰۰۰ دلار و برای دو لیتر خون ۱۲۰۰۰ دلار دریافت می‌کرد. اینجا بود که سازمان غذا و دارو آمریکا وارد شد. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تزریق خون جوان نه‌تنها سبب متوقف کردن روند پیری نمی‌شود، بلکه هیچ تاثیری نیز در درمان، جلوگیری و یا کاهش علائم بیماری‌های مختلف ندارد. سازمان FDA همچنین تاکید کرد که تاکنون هیچ پژوهش معتبری نتوانسته چنین تاثیر شگفت‌انگیزی را اثبات کند. به‌همین‌خاطر تمامی فعالیت‌های Ambrosia ممنوع اعلام شد.

کارمازین همان روز به‌فعالیت‌های خود پایان داد؛ اما چند ماه بعد موسسه Ivy Plasma را افتتاح کرد. این موسسه نیز در زمینه تزریق خون فعالیت می‌کرد. هرچند چندان روی خون دریافتی از جوانان تاکید نداشت. در نهایت باید گفت که امروزه هیچ شرکتی در زمینه تزریق خون برای متوقف کردن روند پیری فعالیت ندارد.

پژوهش‌های علمی برای متوقف کردن روند پیری

دکتر جیمز پی وایت، استاد پزشکی دانشگاه دوک و تیم همراه توانسته‌اند نتایج امیدوارکننده‌ای را در این زمینه به‌دست آورند. به‌باور وایت شواهد نشان می‌دهند که روند پیری قابل تغییر است و ما می‌توانیم آن را کند کنیم. آنها در آزمایش‌های خود خون موش‌های جوان را به موش‌های پیر تزریق می‌کردند. همین نیز سبب می‌شد که عمر موش‌های پیر بیشتر شود.

متوقف کردن روند پیری

اینکار کمی غیرانسانی به‌نظر می‌رسد؛ اما می‌تواند به دانشمندان در درک روند پیری کمک کند. البته دانشمندان برای چندین دهه این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند، ولی آزمایش وایت یک تفاوت اساسی دارد. موش‌های پیر برای مدت ۱۲ هفته از خون جدید استفاده می‌کردند. این میزان معادل ۸ سال برای یک انسان است. در حالیکه پژوهش‌های دیگر این کار را حداکثر برای ۵ هفته ادامه مي‌دادند.

وایت می‌خواست ببیند که آیا ممکن است تزریق خون جوان باعث متوقف شدن روند پیری بشود یا خیر. در کمال شگفتی نتایج نشان دادند که روند پیری در موش‌ها کند شده است. همچنین پس از متوقف شدن تزریق خون نیز موش پیر همچنان روند جدید را حفظ کرد و گویی جوان‌تر شده بود. جالب اینجاست که تابستان گذشته نیز گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد آزمایش مشابهی را روی موش‌ها انجام دادند. نتایج این آزمایش نیز نشان داد که موش‌های پیرتر به‌خاطر دریافت خون جدید بین ۶ تا ۹ درصد بیشتر از بقیه عمر می‌کنند.

متوقف کردن روند پیری

این آزمایش‌ها به‌وضوح نشان می‌دهند که خون جدید می‌تواند روی روند پیری تاثیر بگذارد. هرچند هنوز دانشمندان نمی‌دانند چه عاملی در خون می‌تواند تا این اندازه مفید باشد. همچنین هنوز نمی‌توان نتایج این آزمایش را به انسان گسترش داد. حتی اگر هم روزی اثبات شود تزریق خون جوانان سبب متوقف کردن روند پیری در انسان می‌شود، انجام آن ممکن نیست.

فرآیند تزریق و تغییر خون باید به‌‌صورت همیشگی و هر روزه انجام شود. قطعا شما نمی‌توانید اینکار را روی انسان‌ها پیاده کنید، مگر اینکه بخواهید از الگوی الیزابت باتوری پیروی کنید!

بیشتر بخوانید:
۱۰۱ میلیون دلار جایزه برای کسانی که بتوانند روند پیری را معکوس کنند انسان در یک قدمی نامیرا شدن؛ ژن ضد پیری جدید حیرت انگیز است داروی ضد پیری کشف شد؛ لیتیوم واقعا کار می‌کند ادعای تکان دهنده دانشمندان: فقط ۲۰ سال تا توقف پیری فاصله داریم بشر در مسیر نامیرا شدن؛ تنها ۷ سال با واکسن سرطان و بیماری‌های قلبی فاصله داریم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*