شکست خودروهای برقی در آمریکا

شکست خودروهای برقی در آمریکا؛ مردم دوباره به بنزینی ها رو آوردند

شکست خودروهای برقی در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان ناشی از دلایلی مانند مخارج بالای این خودروها و فقدان زیرساخت‌های شارژ عمومی است.

در جدیدترین اخبار خودرو و بر اساس یافته‌های نظرسنجی جهانی مصرف‌کنندگان مک‌کینزی و شرکا که در سال 2024 انجام شده، شمار زیادی از مالکان خودروهای برقی در اندیشه بازگشت به خودروهای بنزینی هستند.

پروژه خودروهای برقی در آمریکا شکست خورده است

نظرسنجی مورد بحث در 15 کشور جهان و با شرکت 30 هزار نفر انجام شده و نتایج آن حاکی از این است که بیش از یک چهارم مالکان خودروهای برقی (یعنی دقیقا 29 درصد آن‌ها)، به فکر جایگزینی خودرو برقی خود با خودرو بنزینی هستند. این رقم در مورد کشور آمریکا بیشتر است و 46 درصد مالکان خودروهای الکتریکی در ایالات متحده قصد بازگشت به خودروهای بنزینی را دارند.

بیشترین نرخ نارضایتی از خودروهای برقی مربوط به استرالیا است که بر اساس اطلاعات این نظرسنجی، در این کشور 49 درصد مالکان خودروهای برقی قصد دارند خودروی خود را با یک خودرو بنزینی جایگزین کنند.

نیسان لیف 2024

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، عمده‌ترین دلیل روی‌گردانی از خودروهای برقی را فقدان زیرساخت‌های شارژ عمومی عنوان کرده‌اند. عدم احساس راحتی با خودروهای برقی نیز با 35 درصد، دومین دلیل عمده محسوب می‌شود. در 34 درصد موارد نیز مالکان خودروهای برقی از هزینه گزاف نگهداری از این خودروها گلایه کرده‌اند.

در رده‌های بعدی از محدودیت‌های شارژ خودروهای برقی در خانه با 24 درصد، نگرانی‌های مربوط به شارژ خودروها با 21 درصد، ضرورت‌های جابه‌جایی متغیر با 16 درصد و لذت نبردن از تجربه رانندگی با خودروهای برقی با 13 درصد به‌عنوان مهم‌ترین دلایل ناامیدی از این محصولات یاد شده است.

گفتنی است که 21 درصد پاسخ‌دهندگان در این پژوهش گفته‌اند هرگز قصد ندارند از خودرو برقی استفاده کنند که این آمار از سال 2022 ثابت باقی مانده است. در طرف دیگر، 18 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که خودرو بعدی آن‌ها برقی است و این آمار نسبت به سال 2022 رشدی 2 درصدی داشته است.

بخش جالب ماجرا این‌که 29 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مورد بحث اساسا قید وسیله نقلیه را زده‌اند و گفته‌اند تمایل دارند ظرف 10 سال آینده به‌تدریج خودرو خود را به‌نفع دیگر وسایل نقلیه کنار بگذارند. این افراد هزینه هنگفت نگهداری از خودرو شخصی، تمایل به زندگی پایدارتر و علاقه به دورکاری را از مهم‌ترین دلایل این تصمیم عنوان کرده‌اند.

از سویی، روند مشابهی در آمریکا رخ داده است و بر اساس چشم‌انداز خودروهای برقی بلومبرگ ان‌ای‌اف 2024، مصرف‌کنندگان نگران آینده بازار خودروهای برقی هستند. بر اساس این گزارش، خریداران نگران مشکلاتی مانند شعاع حرکتی، قیمت، طول عمر باتری و ایستگاه‌های شارژ عمومی هستند.

شارژ خودرو برقی

در این گزارش آمده که در حال حاضر و با توجه به تشدید آشفتگی‌های بازار خودروهای برقی آمریکا تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روند پذیرش این خودروها شیبی نزولی پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 نهایتا 29 درصد از خودروهای این کشور برقی باشند. موضوعی که به‌عنوان یک شکست برای خودروهای برقی در آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

با وجود این، کاخ سفید بر اساس سیاست‌های جو بایدن تصمیم دارد 56 درصد از ظرفیت کل تولید خودرو آمریکا را تا سال 2032 به خودروهای برقی اختصاص دهد. رئیس جمهور فعلی آمریکا در ماه مارس سال جاری و با هدف حمایت از توسعه خودروهای برقی، مجموعه‌ای از قوانین سخت‌گیرانه را در ارتباط با خودروهای آلاینده تصویب کرد تا انگیزه‌ای برای خودروسازان اصلی این کشور جهت افزایش تولید خودروهای برقی فراهم کند.

در قوانین جدید، سطح مشخصی از آلایندگی مجاز برای خودروهای بنزینی پیش‌بینی شده و خودروسازانی که نتوانند خود را به این استانداردها برسانند متحمل جریمه‌های سنگینی خواهند شد.

با وجود این باید گفت که به‌طور کلی شیب تقاضای مصرف‌کنندگان آمریکایی برای خودروهای برقی در یک سال گذشته صعودی نبوده و در نتیجه برخی از خودروسازان بزرگ آمریکایی مانند جنرال موتورز، فورد و فولکس واگن، ناگزیر به کاهش یا تعویق برنامه‌های تولید خودروهای برقی خود شده‌اند.

در نتیجه افت تقاضا برای خودروهای برقی، قیمت مدل‌های نو و کارکرده این محصولات نیز افت قابل توجهی داشته است. داده‌های آی‌سی‌کارز حاکی از این است که میانگین قیمت خودروهای برقی کارکرده تا 8 درصد پایین‌تر از خودروهای بنزینی است.

تسلا 3

در همین خصوص، کارل برائر، تحلیل‌گر آی‌سی‌کارز می‌گوید از ژوئن گذشته تاکنون قیمت خودروهای برقی دست دوم افتی 30 تا 40 درصدی داشته؛ در حالی که میانگین قیمت خودروهای بنزینی در این مدت تنها 3 تا 7 درصد افت کرده است.

در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که وضعیت تقاضا برای خودروهای برقی با رشد متوسط 1 تا 2 درصدی در بازه زمانی 2024 تا 2026 به ثبات برسد. گفتنی است که بر اساس آمار ادموندز، نیسان لیف 2024 با قیمت 28 هزار و 140 دلار، مینی هاردتاپ برقی 2024 با قیمت 30 هزار و 900 دلار و تسلا 3 مدل 2024 با قیمت 38 هزار و 990 دلار ارزان‌ترین خودروهای برقی بازار این کشور محسوب می‌شوند.

در پایان شما را به مطالعه مطالب معرفی و بررسی خودرو برقی شیائومی SU7، بی وای دی یانگ وانگ U8 و بی وای دی یانگ وانگ U9 به‌عنوان شماری از معروف‌ترین خودروهای برقی دنیا دعوت می‌کنیم.

ویدیو مرتبط
در گجت نیوز بخوانید:
خودرو جدید جیپ فقط ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارد این خودرو برقی رکورد سرعت شارژ در جهان را شکست رشد صنعت خودرو چین همچنان با شتاب زیاد ادامه دارد + آخرین آمار ارزان قیمت ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴