ابرخودرو برقی بی وای دی یانگ وانگ U9

بی وای دی یانگ وانگ U9؛ ابر خودرو رقاص و پرنده چینی با الهام از زانتیا + ویدیو

بی وای دی یانگ وانگ U9 یک ابرخودرو برقی با شتاب زیر 2 ثانیه‌ای است که می‌تواند به مانند زانتیا، حتی با 3 چرخ هم حرکت کند یا حتی بپرد و برقصد! در ادامه با مشخصات فنی BYD Yangwang U9 همراه می‌شویم.

تصور کنید که در سال 1395 و زمانی که برند BYD با بی وای دی S6 در ایران جولان می‌داد، به شما می‌گفتند که این برند در 7 سال آینده می‌تواند یک هایپرکار برقی با شتاب 0 تا 100 زیر 2 ثانیه تولید کند؛ واکنش شما چه بود؟ احتمالا به او می‌خندید و رد می‌شدید، اما حالا برند BYD این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است! بی وای دی یانگ وانگ U9 نه تنها یک هیولای برقی به حساب می‌آید بلکه می‌تواند حتی با سه چرخ هم راه برود؛ درست مثل زانتیا. ابتدا به سراغ ویدیو حرکت زانتیایی و رانندگی با سه چرخ می‌رویم و سپس، سیستم رقص و پرش آن را تماشا می‌کنیم.

نکته مهم: در این مطلب دو ویدیو قرار دارد که اگر آن‌ها را نگاه نکنید، شاید چیز زیادی از ویژگی‌های بی وای دی یانگ وانگ U9 را متوجه نشوید.

معرفی کوتاه بی وای دی یانگ وانگ U9

برند Yangwang یکی از زیرمجموعه‌های جدید BYD است که تمام تمرکز و تلاش خود را روی ساخت هیولاهای تمام برقی مثل شاسی بلند BYD U8 گذاشته تا رقیب هامر برقی را تولید کند و اکنون شانس آن را داریم تا با اولین هایپرکار این برند آشنا شویم. با فشار دادن پدال گاز BYD U9 می‌توانید 1100 اسب بخار را به رگ‌های خود تزریق کنید، بپرید و حتی برقصید! حالا وقت آن رسیده که ویدیو رقص و پرش این ابرخودرو برقی چینی را تماشا کنیم.

مشخصات فنی و قابلیت رقص و پرش بی وای دی یانگ وانگ U9

این خودرو، اولین محصول برند BYD به حساب می‌آید که به تکنولوژی DiSus مجهز شده اما «سیستم دی ساس» چیست؟ سامانه DiSus یک سیستم یکپارچه هوشمند برای کنترل تعلیق و حرکت خودرو به حساب می‌آید که به طور اختصاصی، توسط شرکت BYD طراحی و توسعه پیدا کرده و با پلتفرم e 4.0 این شرکت و باتری‌های پیشرفته‌ بلید باتری (Blade Battery BYD) مچ شده است.

ابرخودرو برقی بی وای دی یانگ وانگ U9

سیستم DiSus BYD می‌تواند خودرو را در هر جاده‌ و تحت هر شرایطی مثل برف، یخ زدگی و شن، سرپا نگه‌ دارد و ضمن دور نگه داشتن آن از آسیب‌ها و ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده، خطر چپ شدن را به طور کامل از بین ببرد. این سامانه از چهار قسمت اصلی تشکیل شده که در ادامه با هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شویم. همچنین شاسی بلند دنزا N7 هم قسمتی از این سیستم را دارد.

سیستم DiSus-C BYD

ابرخودرو برقی بی وای دی یانگ وانگ U9

این قسمت از چندین سنسور و دوربین نظارتی مختلف تشکیل شده که در هر ثانیه، هزاران بار کف مسیر را اسکن و طبق شرایط و به کمک شیر برقی کمک فنرها (دمپرها)، سیستم تعلیق و در راس آن‌ها، کمک‌ فنرها را تنظیم می‌کند تا نرم‌ترین و آرامش‌ بخش‌ترین حس رانندگی را به کابین هدیه دهد. ناگفته نماند که سیستم تعلیق بی وای دی یانگ وانگ U9، یک سامانه‌ی بادی و اکتیو است که می‌تواند به صورت بلادرنگ، وضعیت خود را تغییر دهد.

سیستم DiSus-A BYD

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

این بخش دوباره از شیرهای برقی دمپرها کمک می‌گیرد تا ارتفاع خودرو را تنظیم کند. اگر خودرو را در حالت «رانندگی اسپرت» قرار دهید، ارتفاع کمک فنرها به پایین‌ترین حالت خود می‌رسد و اگر به یک مسیر ناهموار با سنگ‌های ریز و درشت وارد شوید، ارتفاع کف خودرو از سطح زمین به بالاترین میزان خود افزایش پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که این عدد می‌تواند تا 150 میلی متر زیاد شود!

سیستم DiSus-P BYD

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

با اولین «سیستم کنترل هیدرولیکی فوق هوشمند جهان» که بر روی یک خودرو نصب شده آشنا شوید. این سیستم به خودی خود می‌تواند «شیر کنترل فشار روغن هیدرولیک سیستم تعلیق و دمپرها» و «شیر تنظیم سفتی‌» آن‌ها را به نحوی تنظیم کند تا کنترل دینامیکی خودرو را در شرایط ایده‌آل به راننده تحویل دهد. سیستم DiSus-P می‌تواند ارتفاع هر چهار چرخ را تا 200 میلی متر و به صورت همزمان تغییر دهد یا فقط یکی از آن‌ها را بالا و پایین کند. اینجا دقیقا همان جایی است که بی وای دی یانگ وانگ U9 به یک خودرو رقاص تبدیل می‌شود!

این قسمت در حالت رانندگی عادی و روزمره، در سطح «سختی یک» قرار دارد و اگر راننده بخواهد تا مانور خاصی را انجام دهد یا با زاویه فوق العاده تند به یک پیچ وارد شود، سختی آن به یکباره تا 200 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین در شرایط بحرانی مثل چپ کردن خودرو، این قسمت به «سطح سوم» خود می‌رود و آسیب‌های وارده را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

شرکت بی وای دی به قدری به سیستم DiSus خود اطمینان دارد که آن را تا 10 میلیون کیلومتر گارانتی کرده است و به خریداران این قول را می‌دهد که این سامانه حتی در دماهای تند مثل 85 درجه یا منفی 40 درجه سانتی گراد هم بهترین عملکرد خود را نشان دهد.

سیستم DiSus-X BYD

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

زانتیا سوارها به سیستم رانندگی سه چرخ خود افتخار می‌کنند. البته این قیاس درستی نیست اما بی وای دی یانگ وانگ U9 هم دقیقا می‌تواند فقط با 3 چرخ، به مسیر خود ادامه دهد. این قابلیت به لطف سیستم DiSus-X ایجاد شده و به خودرو این امکان را می‌دهد تا حتی برقصد یا بپرد!

آرایش موتورهای برقی

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

بی وای دی یانگ وانگ U9 به چهار موتور الکتریکی مجزا (روی هر چرخ) مجهز شده که در کنار یکدیگر می‌توانند تقریبا 1100 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور را به راننده هدیه کنند. همچنین توان هر موتور الکتریکی در بی وای دی یانگ وانگ U9 به تنهایی، 275 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است. به لطف این سیستم، شتاب 0 تا 100 بی وای دی یانگ وانگ U9 به کمتر از 2 ثانیه می‌رسد.

هایپرکار چینی بی وای دی Yangwang U9

 

باتری‌های بی وای دی یانگ وانگ U9 هم شاهکار دانش بومی چین و شرکت BYD هستند که آن‌ها را با نام «بلید باتری» می‌شناسیم و از آن جایی که ظرفیت آن‌ها به 100 کیلو وات ساعت می‌رسد، می‌توانند در هر بار شارژ شدن چیزی معادل 700 کیلومتر را طی کنند (طبق تست‌های CLTC).

قیمت بی وای دی YangWang U9

ابرخودرو برقی بی وای دی یانگ وانگ U9

در انتهای کار به قیمت بی وای دی یانگ وانگ U9 می‌رسیم که قرار است تا انتهای سال جاری میلادی و با برچسب 150 هزار دلار روانه بازار شود.