پانل خورشیدی خودروهای برقی

آیا پانل های خورشیدی می‌توانند خودروهای برقی را شارژ کنند؟

استفاده از پانل های خورشیدی برای شارژ خودروهای برقی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش آلودگی و جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی کمک کند. اما آیا این کار امکان‌پذیر است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش خودروسازان به اتومبیل‌های برقی کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی بوده است. این دسته خودروها بر خلاف اتومبیل‌های درون‌سوز ترکیبات اکسید نیتروژن تولید نمی‌کنند. با این وجود منابع تامین انرژی شارژ این دسته خودروها همچنان یکی از آلاینده‌های مهم هوا و محیط زیست به شمار می‌روند. در این بین استفاده از منابع تجدیدپذیر مثل پانل های خورشیدی برای شارژ خودروهای برقی یکی از ایده‌های مهمی‌ست که کمپانی‌های مطرحی مثل تسلا با جدیت دنبال آن هستند. اما آیا این کار امکان‌پذیر است؟

آیا می‌توان با استفاده از پانل های خورشیدی خودروهای برقی را شارژ کرد؟

در پاسخ کوتاه به این سوال باید اشاره کنیم که خیر؛ در حال حاضر امکان شارژ مستقیم خودروهای برقی از طریق انرژی خورشیدی وجود ندارد. دلیل این مساله نوساناتی‌ست که در انرژی خورشیدی مشاهده شده و می‌تواند بسته به شرایط مختلفی مثل شرایط آب و هوایی شدت انرژی دریافتی از آن را به‌طور قابل توجهی تغییر دهد.

انرژی خورشیدی

برای استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ خودروهای برقی می‌توان از فناوری‌های ذخیره انرژی خورشیدی مثل پاوروال (Powerwall) تسلا استفاده کرد. این دستگاه انرژی جمع‌آوری شده از طریق پانل‌های خورشیدی را جمع‌آوری کرده و از طریق یک اینورتر به جریان AC تبدیل می‌کند. این جریان AC می‌تواند برای شارژ خودروی برقی شما به کار گرفته شود.

دستگاه Powerwall تسلا برای ذخیره انرژی از باتری‌های لیتیوم-یون بهره برده و از یک اینورتر هم برای شارژ باتری کمک می‌گیرد. البته می‌توان در چندین گام ساده اقدامی مشابه را بدون نیاز به دستگاه تسلا انجام داد. این کار البته نیازمند پانل‌های خورشیدی، اینورتر، برخی اتصالات و اندکی مهارت خواهد بود.

محدودیت‌های استفاده از پانل های خورشیدی در شارژ خودروهای برقی البته باعث شده که بسیاری صاحب‌نظران آینده روشنی برای این فناوری متصور نباشند. برای مثال، در کشورهایی مانند انگلستان که شرایط آب و هوایی به‌طور کلی ابری‌ست، پانل‌های خورشیدی تنها امکان دریافت چند کیلووات ساعت انرژی در هر روز را داشته و نمی‌توانند میزان انرژی لازم برای شارژ باتری یک اتومبیل الکتریکی را فراهم کنند.

محدودیت‌های پانل های خورشیدی در شارژ اتومبیل‌های برقی چیست؟

مهم‌ترین مساله‌ای که حین شارژ باتری خودروهای برقی باید به آن توجه کرد قیمت بالای باتری است. بنابراین محافظت از آن و توجه به نکات مربوط به شارژ مساله‌ای بسیار مهم در این خصوص به شمار می‌رود. بنابه دلایلی که در بالا گفته شد، ممکن است میزان جمع‌آوری انرژی در پانل‌های خورشیدی چندان زیاد نباشد و به همین دلیل صاحبان خودروهای برقی ناچار شوند دستگاه خود را هر روز شارژ کنند.

پانل خورشیدی خودروهای برقی

این مساله ضمن طبیعتا به دلیل افزایش تعداد چرخه‌های شارژ باعث کاهش عمر باتری خودرو خواهد شد.

در این خصوص بسیاری کارشناسان توصیه می‌کنند که شارژ خودروهای برقی به‌جای پانل های خورشیدی از طریق برق شهری انجام شود و در عوض انرژی تولید شده توسط پانل‌های خورشیدی به دولت فروخته شده تا بخشی از هزینه‌های شارژ باتری خودرو جبران شود. این مساله البته در کشور ما به هیچ وجه رایج نیست و صرفا در کشورهای پیشرفته قابل انجام است.

در گجت نیوز بخوانید:
هر بار شارژ خودرو برقی در ایران چقدر هزینه دارد؟ تعداد جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در بریتانیا از تعداد پمپ بنزین‌ها بیشتر شد شارژ خودرو در کمتر از ۶ دقیقه ؛ تکنولوژی جدیدی که روی دست تسلا می‌زند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*