نیش زنبور چشم انسان

نیش زنبور در چشم انسان، آدم را کور می‌کند؟

نیش زنبور دردناک است، ولی معمولا مشکل چندان مهمی ایجاد نمی‌کند. هرچند اگر زنبور چشم انسان را نیش بزند، وضعیت کاملا فرق می‌کند. اما آیا احتمال کور شدن وجود دارد؟

اکثر افراد در طول زندگی خود طعم نیش زنبور را چشیده‌اند. زنبور ممکن است دست، پا، گردن یا حتی زبان شما را هدف قرار دهد؛ اما چشم کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. حتی گفته می‌شود که احتمال اینکه زنبور چشم یک انسان را نیش بزند، با احتمال اینکه صاعقه به آن نفر اصابت کند برابر است.

نیش زنبور در چشم انسان می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد
نیش زنبور چشم انسان

یک مرد ۵۵ ساله در حال کار در حیاط خانه‌اش بود که ناگهان تعدادی زنبور به وی حمله کردند. همانطور که انتظار می‌رفت او درد شدیدی را تحمل می‌کرد. به‌همین‌خاطر به یک درمانگاه محلی مراجعه کرد. پزشک درمانگاه نیش زنبور را از درون چشم مرد بیرون کشید و گفت که به‌زودی همه‌چیز خوب خواهد شد. هرچند که دو روز بعد شرایط بدتر شد.

التهاب و درد شدید باعث شده بود که بینایی مرد ۵۵ ساله به‌شدت پایین بیاید. همین نیز مرد میانسال را مجبور کرد که این‌بار سراغ بیمارستان تخصصی چشم برود. چشم راست فرد به‌شدت ملتهب شده و ورم کرده بود. همچنین حجم زیادی خون در چشم او دیده می‌شد. بررسی متخصص چشم مشخص کرد که پزشک عمومی هنگام خارج کردن نیش زنبور از چشم بخشی از نیش را شکسته است.

این اتفاق باعث شده که سم بیشتری وارد چشم بشود. همچنین تکه کوچکی از نیش هنوز در چشم باقی مانده بود. البته این تکه آنقدر کوچک بود که پس از بزرگنمایی ۱۶ برابری مشاهده شد؛ اما می‌توانست خیلی راحت سبب نابینایی فرد شود. در نهایت چشم‌پزشک دو قطره آنتی‌باکتریال و ضد التهاب را برای بیمار تجویز کرد. هرچند ۵ ماه طول کشید تا سطح بینایی فرد به حالت عادی بازگردد.

نیش زنبور چشم انسان

درست است که حادثه مرد آمریکایی به‌ندرت رخ می‌دهد، اما اگر زنبور چشم انسان را نیش بزند چه اتفاقی در انتظار ما خواهد بود؟ در صورتی که زنبور سراغ پلک یا نواحی اطراف چشم برود، خیلی جای نگرانی نیست. کمپرس یخ و کمی استراحت می‌تواند شما را به‌حالت عادی باز گرداند. هرچند اگر زنبور داخل چشم را نیش بزند، باید فورا سراغ یک چشم‌پزشک بروید.

به‌گفته کارشناسان حوزه پزشکی و سلامت، در صورتی که چند روز را صرف درمان‌های خانگی کنید، احتمال دارد به‌ دو دلیل مختلف بینایی خود را از دست بدهید. همچنین توجه داشته باشید که افراد عادی نمی‌توانند نیش زنبور را به‌طور کامل از چشم شما بیرون بیاورند. اولین مشکلی که می‌تواند برای شما رخ بدهد التهاب قرنیه است. این التهاب در مراحل اولیه به‌راحتی برطرف می‌شود. ولی اگر ادامه یابد ممکن است بینایی را فوق‌العاده ضعیف کرده و کار شما را به پیوند قرنیه بکشاند.

مشکل دیگری که ممکن است در صورت نیش زدن چشم انسان توسط زنبور پیش بیاید، مسدود شدن سرخرگ مرکزی شبکیه است. این سرخرگ وظیفه خونرسانی به رشته‌های عصبی و بخش داخلی شبکیه را بر عهده دارد. اگر فرد به‌موقع برای درمان این مشکل اقدام نکند نیز احتمال کور شدن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
پشه‌ها چگونه همیشه ما را پیدا می‌کنند و نیش می‌زنند؟ تب دنگی، بیماری خطرناکی که به ایران آمده است + روش های پیشگیری دردناک ترین نیش حشره در دنیا متعلق به کدام جانور است؟ با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*