استفاده از وی پی ان باتری گوشی

استفاده از وی پی ان چه تاثیری در باتری گوشی شما دارد؟

افراد زیادی مجبور هستند به‌دلایل مختلف از VPN استفاده کنند. اما استفاده از وی پی ان هنگام وب‌گردی چه تاثیری در باتری گوشی خواهد گذاشت؟

برخی افراد به دلایل امنیتی از وی پی ان استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز آن را به‌عنوان ابزاری برای دور زدن محدودیت‌های جغرافیایی می‌بینند. در هر صورت این روزها VPN به‌ ابزاری جدانشدنی و بسیار مهم برای اکثر کاربران تبدیل شده است. به‌همین‌خاطر می‌خواهیم ببینیم که استفاده از وی پی ان چه تاثیری در باتری گوشی دارد.

تاثیر جالب استفاده از وی پی ان روی عمر باتری گوشی های مختلف

تمام شدن شارژ

شرایط جهان مدرن به‌گونه‌ پیش رفته است که دیگر همه با مزایا و کاربردهای VPN آشنا هستند؛ بنابراین قصد نداریم روی این مسئله تمرکز کنیم. همچنین با گشت‌و‌گذاری در اینترنت می‌توانید تاثیر وی پی ان روی سرعت شبکه را مشاهده کنید. به‌همین‌خاطر امروز می‌خواهیم به یک مسئله مهم دیگر بپردازیم. اگر وی پی ان به‌صورت دائم روشن باشد، آیا تاثیر مشهودی روی عمر باتری گوشی شما خواهد گذاشت؟ و اینکه این تاثیر دقیقا چه‌میزان است. پاسخ به این سوال چندان ساده نیست.

برای بررسی موضوع از NordVPN استفاده می‌کنیم. این برنامه یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های VPN در سرتاسر جهان است و رابط کاربری نسبتا ساده‌ای دارد. برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر نیز تصمیم گرفتیم گوشی‌های با پردازنده‌های کلاس مختلف را انتخاب کنیم. در این تست موتورولا اج 50 پرو (تراشه اسنپدراگون 7 نسل 3)، ریلمی GT 6 (تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3)، شیائومی ردمی نوت 13 پرو (تراشه اسنپدراگون 7s نسل 2) و گلکسی S24 اولترا (تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3) حضور دارند.

استفاده از وی پی ان باتری گوشی

ما تست بررسی باتری را در دو سناریوی مختلف با فعال و غیرفعال بودن وی پی ان امتحان کردیم. در سناریو اول فقط حالت استندبای را در نظر گرفتیم. می‌خواستیم ببینیم که اگر فرد از گوشی استفاده نکند و فقط وی پی ان در پس‌زمینه فعال باشد، آیا عمر باتری به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت یا خیر.

در سناریو دوم وی پی ان فعال بود و کاربر به‌صورت مستمر وبگردی می‌کرد.در طول تست کاربر مرتب صفحات گوناگون را لود می‌کرد و در آنها به گشت‌و‌گذار می‌پرداخت. همچنین در این موقعیت تماس لمسی کاربر با نمایشگر نسبتا بالا بود و روشنایی صفحه نیز روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود. در واقع می‌توان گفت که این سناریو قصد داشت حالتی را شبیه‌سازی کند که کاربر در خانه است و می‌خواهد کمی وبگردی کرده و به شبکه‌های اجتماعی سر بزند.

تست استندبای

بیایید ابتدا تاثیر استفاده از وی پی ان روی باتری گوشی را در حالت استندبای مشاهده کنیم. اعداد زیر ساعاتی را نشان می‌دهند که گوشی تا تمام شدن باتری دوام خواهد آورد. مقایسه اعداد مشخص می‌کند که همیشه فعال نگه داشتن وی پی ان چندان تاثیر زیادی روی عمر باتری گوشی شما نخواهد گذاشت.

استفاده از وی پی ان باتری گوشی

در واقع این تاثیر حتی در مورد گوشی‌های شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G و گلکسی اس 24 اولترا آنقدر نامحسوس است که کاربر متوجه نخواهد شد. هرچند گوشی موتورولا و ریلمی مقدار کمی از باتری خود را از دست داده‌اند.

تست وبگردی

اگرچه فعال نگه داشتن وی پی ان در حالت استندبای تاثیر زیادی روی عمر باتری گوشی نخواهد داشت، اما در مورد وبگردی شرایط فرق می‌کند. در این حالت فعال نگه داشتن دائمی VPN تاثیر منفی قابل توجهی روی عمر باتری دارد. پیش از اینکه به بررسی اعداد بپردازیم، باید بگوییم که تست‌ها چندین بار تکرار شده‌اند و اعداد زیر کاملا دقیق هستند.

جالب اینجاست که میزان مصرف باتری با توجه به مدل گوشی تفاوت بسیار دارد. استفاده از وی پی ان در موتورولا اج 50 پرو فقط باعث کاهش ۱.۱۳ درصدی در عمر باتری می‌شود. در ریلمی GT 6 نیز این میزان فراتر از ۳.۷۵ درصد نمی‌رود. هرچند وضعیت در مورد بهترین گوشی سامسونگ کاملا فرق دارد. استفاده از وی پی ان در این گوشی باعث کاهش ۱۰.۵۷ درصدی عمر باتری می‌شود.

استفاده از وی پی ان باتری گوشی

نرم‌افزار NordVPN در شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G نیز سبب کاهش حیرت‌انگیز ۱۷.۵۶ درصدی عمر باتری خواهد شد. البته توجه داشته باشید که در این تست گوشی کاملا برای وب‌گردی استفاده شده است. معمولا کم پیش مي‌آید که کاربری برای ۸ تا ۱۴ ساعت به‌صورت مداوم از گوشی خود برای وبگردی استفاده کند. به‌همین‌خاطر تاثیر وی پی ان روی عمر باتری گوشی شما چندان شدید احساس نخواهد شد.

همچنین فعال بودن VPN در حالت استندبای نیز تاثیر چندان زیادی روی باتری گوشی نخواهد داشت. به‌طورکلی در یک الگوی استفاده عادی وی پی ان خیلی برای باتری گوشی مشکل‌ساز نخواهد شد. به‌همین‌خاطر فعال و غیرفعال کردن مکرر آن به‌جز برای استفاده از سرویس‌های داخلی خیلی ضرورت ندارد.

در پایان فراموش نکنید که شبکه‌های وای‌فای عمومی امنیت پایینی دارند و ممکن است اطلاعات شما را به‌خطر بیندازند. بنابراین هنگام اتصال به آنها حتما باید وی پی ان گوشی خود را فعال کرده و به‌عمر باتری هم توجه نکنید.

بیشتر بخوانید:
مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟ ۳ دلیل برای اینکه هرگز نباید به وی پی ان های رایگان اعتماد کنید مقایسه VPN و Tor؛ تفاوت چیست و کدام بهتر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*