هایپرکار ردبول آر بی 17 - RB17

هایپرکار RB17 ردبول؛ شاهکار آیرودینامیک با قدرت 1200 اسب بخاری

ردبول هایپرکار RB17 را برای پیست معرفی کرد. ابرخودرو آر بی 17 خروجی 1200 اسب بخاری با وزن فوق‌العاده پایین و عملکرد آیرودینامیکی چشمگیر دارد.

ردبول که دستی هم در عرصه مسابقات اتومبیل‌رانی دارد، بالاخره از اولین خودرو پیست‌محور خود با نام RB17 برای مشتریان عمومی به‌صورت رسمی رونمایی کرد. فستیوال گودوود که این روزها در اخبار خودرو بارها نام آن به گوش می‌خورد، مهمان این هایپرکار قدرتمند از رد بول با خروجی بیش از 1000 اسب بخار و وزن فوق‌العاده پایین بود.

فهرست عناوین:

پیشرانه ردبول RB17

نمای جلو هایپرکار ردبول آر بی 17 - RB17

رد بول آر بی 17 بر اساس یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده است و کمتر از 900 کیلوگرم وزن دارد. این ابرخوردو از یک پیشرانه هیبرید برای تامین قوای محرکه خود بهره می‌برد که متشکل از یک موتور بنزینی 4.5 لیتری V10 تنفس طبیعی و یک موتور الکتریکی است. موتور 10 سیلندر بنزینی مذکور که ساخته شرکت بریتانیایی کازوورث (Cosworth) است، توانایی تولید 1000 اسب بخار قدرت را دارد و باقی‌مانده خروجی را موتور الکتریکی تولید می‌کند. سقف سرعت این پیشرانه 350 کیلومتر بر ساعت اعلام شده، اما جالب‌تر این است که دور موتور آن به 15 هزار دور بر دقیقه می‌رسد.

نمای عقب هایپرکار ردبول آر بی 17 - RB17

نیرو محرکه پیشرانه هایپرکار رد بول به‌واسطه یک گیربکس سکوئنشال 6 سرعته فیبر کربنی به چرخ‌های عقب هدایت می‌شود. سیستم انتقال قدرت این خودرو دنده عقب به شکل مرسوم آن ندارد و در اینجا موتور الکتریکیِ برای حرکت دادن خودرو به سمت عقب وارد عمل می‌شود. تیم رد بول طراحی و توسعه گیربکس را بر عهده داشته، ولی دنده‌ها را شرکت «ایکس‌ترک» (Xtrac) ساخته است. همچنین باید اشاره کرد که دیفرانسیل لغزش محدود فعال با قابلیت قفل هیدرولیکی هم در دسترس راننده قرار دارند.

آیرودینامیک، تعلیق و سایر مشخصات فنی هایپرکار ردبول

ساخته ردبول که «آدرین نیوی» (Adrian Newey)، مهندس خوشنام فرمول یک عهده‌دار مهندسی آن بود، از لحاظ آیرودینامیک هم ویژگی‌های هیجان‌انگیزی دارد. به ادعای ردبول، هایپرکار RB17 می‌تواند 1700 کیلوگرم داون‌فورس یا نیرو رو به پایین تولید کند که تقریباً دو برابر وزن بدنه آن است. همچنین در بدنه خود از سیستم‌هایی برای مدیریت جریان هوای دور چرخ‌ها بهره می‌برد و بال‌های جلو و عقب این خودرو هم داون‌فورس آن در موقعیت‌های مختلف را تنظیم و تعدیل می‌کنند.

خیلی از اجزای آر بی 17 تحت تاثیر از ماشین‌های مسابقه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. در هر چهار گوشه این ابرخودرو سیستم تعلیق پوشراد (Pushrod) فعال و قابل تنظیم در کنار سیستم کنترل فعال ارتفاع و غلت به کار رفته است. یک حالت مخصوص هم وجود دارد که امکان بالا بردن ارتفاع خودرو برای بالا رفتن از دست‌اندازها در سرعت پایین را فراهم می‌کند. ترمزهای کربنی در هر چهار چرخ، سیستم ترمز الکتریکی (Brake-by-wire) مختص به چرخ‌های عقب و فرمان هیدرولیک برخی دیگر از المان‌های فنی این خودرو هستند.

هایپرکار ردبول سوار بر رینگ‌های 18 اینچی فیبر کربنی است که با تایرهای تولید شده توسط «میشلن» (Michelin) پوشانده شده‌اند. همچنین امکان سفارش رینگ‌های 20 اینچی با تایرهای مخصوص برای این ماشین مهیا است.

تاریخ عرضه و قیمت ابرخودرو آر بی 17

هرچند قیمت ردبول RB17 رسماً مشخص نشد، به گزارش تاپ گیر، این هایپرکار با قیمت بیش از 6 میلیون دلار به مشتریان فروخته شده است؛ قیمتی که آن را در زمره گران ترین هایپرکارهای تاریخ قرار می‌دهد. ردبول تنها 50 دستگاه از این خودرو می‌سازد که همین حالا همه آن‌ها به فروش رسیده‌اند و در صف تحویل قرار گرفته‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رود، همه این خودروها به‌صورت سفارشی با توجه به خواسته‌های خریداران ساخته می‌شوند.

هایپرکار ردبول آر بی 17 - RB17

انتظار می‌رود تولید این ماشین سوپر اسپرت سال آینده میلادی آغاز شود و مدتی بعد در تابستان آینده برای اولین بار حضور آن در پیست رقم بخورد. ردبول هم مثل فراری و مک لارن، با برگزاری رویدادهایی خصوصی برای هر کدام از خریداران، فرصت نشستن پشت فرمان این خودروها در پیست را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
ابرخودرو ناران معرفی شد؛ خط و نشان بریتانیایی‌ها برای هایپرکارهای مطرح جهان پاگانی هوایرا اپیتوم، هیولای ۸۵۰ اسب بخاری با گیربکس دستی به‌نمایش گذاشته شد بوگاتی توربیون با موتور V16 هیبرید و 1800 اسب بخار قدرت رونمایی شد تماشا کنید: هایپرکار ۱۸۲۶ اسب بخاری بوگاتی بولاید آسفالت را به آتش می‌کشد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*