رکورد چینی ها در دریا

چینی ها در کف دریا هم مشغول رکورد زنی هستند

سرعت پیشرفت چین در زمینه‌های مختلف واقعا شگفت‌انگیز است. اخیرا نیز شاهد رکورد زنی چینی ها در کف دریا با یک تانک بسیار عجیب هستیم. این تانک می‌تواند اسرار زیادی را آشکار کند.

در سال‌های اخیر چین توانسته در زمینه‌های نظامی و فضایی حسابی پیشرفت کند و همین نیز سبب نگرانی کشورهای قدرتمند دیگر شده است. هرچند چینی‌ها نمی‌خواهند پیشرفت‌های خود را به‌همین‌ دو بخش محدود کنند. به‌همین‌خاطر نیز اخیرا یک تانک جدید را برای کاوش در اعماق آب آماده کرده‌اند. در واقع چینی ها می‌خواهند در کف دریا نیز رکورد زده و پیشرو باشند.

رکورد عجیب چینی ها در کف دریا با Kaituo 2

رکورد چینی ها در دریا

کشورهای پیشرفته جهان در یک رقابت سنگین برای بهره‌برداری از منابع معدنی مهم بستر دریا هستند. چین نیز اخیرا تانک دریایی جدید خود را با نام Kaituo 2 ارائه کرده است. این تانک خاص می‌تواند به‌صورت مستقل روی بستر ناهموار دریا حرکت کرده و منابع معدنی ارزشمند را جمع‌آوری کند. تانک دریایی Kaituo 2 توانسته مجموعه‌ای از آزمایش‌های دریایی اولیه را هم با موفقیت طی کند.

دانشگاه Shanghai Jaio Tong وظیفه طراحی و توسعه Kaituo 2 را به‌عهده داشته است. طبیعتا در بستر اقیانوس شرایط چندان ایده‌آل نیست. به‌همین‌خاطر محققان آزمایش‌های سخت و زیادی را روی Kaituo 2 انجام دادند. البته نسخه‌ای که در آزمایش‌ها شرکت کرد هنوز یک نمونه اولیه محسوب می‌شود، اما توانست یک رکورد جدید را برای چینی ها در دریا ثبت کند.

تانک دریایی جدید چینی ها تاکنون ۵ بار به اعماق آب رفته است که همه آنها موفقیت‌آمیز بودند. هرچند که در آخرین تلاش در اقیانوس آرام غربی یک رکورد نیز شکسته شد. در طول آخرین مرحله آزمایش Kaituo 2 توانست به عمق ۴۱۰۲ متری برسد که یک رکورد مهم برای چینی ها در دریا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که Kaituo 2 حتی می‌تواند در عمق ۶ هزار متری زیر آب نیز فعالیت کند.

رکورد چینی ها در دریا

همین نیز باعث می‌شود که بخش‌های زیادی از بستر اقیانوس مثل دریای چین جنوبی (با عمق ۱۲۱۲ تا ۵۵۵۹ متر) در دسترس قرار گیرد. در این حالت چین می‌تواند به منابع معدنی بسیار ارزشمندی دست پیدا کند. هرچند توجه داشته باشید که چنین کاری ابدا آسان نیست. در طول چندین دهه اخیر همیشه سه مشکل مهم باعث شده بود که کشورهای مختلف در استخراج منابع مختلف از کف دریا با مشکل مواجه شوند.

اولین مشکل به حرکت در بستر پیچیده و ناهموار اقیانوس مربوط می‌شود. مورد دوم استخراج بهینه منابع بود و مسئله سوم نیز به آسیب ندیدن تجهیزات گران‌قیمت حفاری در شرایط سخت مربوط می‌شد. هرچند تانک دریایی چینی ها توانست فشار فوق‌العاده زیادی را تحمل کند. همچنین در همین شرایط به‌صورت کاملا مستقل روی بستر ناهموار حرکت کرده و با دریل بزرگ خود به حفاری پرداخت. در پایان نیز موفق شد به‌صورت کاملا بهینه منابع را جمع‌آوری کرده و به سطح برگرداند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اخبار علمی Kaituo 2 حدود ۶ متر طول، ۳ متر عرض و ۲.۵ متر ارتفاع دارد. همچنین وزن این تانک دریایی جذاب به ۱۴ تن می‌رسد. این ابزار جذاب حفاری توانست در مرحله آزمایشی بیش از ۲۰۰ کیلوگرم مواد معدنی مختلف از جمله مس، کبالت، نیکل و منگنز را از بستر اقیانوس جمع‌آوری کند. به‌گفته دولت چین این مواد در صنایع دفاعی و پزشکی و سلامت کاربرد دارند.

نگرانی‌های زیست محیطی پیرامون رکورد حفاری در اعماق اقیانوس

اگرچه Kaituo 2 یک گام مهم را برای پیشرفت حفاری در کف دریا برداشته است، اما هنوز این صنعت مسیر زیادی در پیش دارد. با وجود این، کشورهای مختلف قصد ندارد این موقعیت مهم را از دست بدهند. به‌همین‌خاطر شاهد تلاش‌های شدید ژاپن، بلژیک، کانادا و نروژ در زمینه توسعه و آزمایش فناوری‌های مرتبط با حفاری در اعماق دریا هستیم.

رکورد چینی ها در دریا

در این میان عواقب استخراج گسترده منابع معدنی از بستر دریا سبب شده که نگراني‌های زیادی در میان طرفداران محیط‌زیست ایجاد شود. آلودگی شیمیایی می‌تواند به اکوسیستم‌های موجود در اعماق دریا آسیب بزند. همچنین زباله تولید شده در نتیجه این فعالیت‌ها سبب مختل شدن زندگی دریایی و پویایی اکوسیستم خواهد شد. علاوه بر اینها، صدا، لرزش و نور ایجاد شده در نتیجه حفاری تاثیر بسیار بدی روی رفتار عادی پستان‌داران دریایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
برنامه دیوانه‌وار دانشمندان؛ حل مشکل آلودگی هوا با آلوده کردن دریاها چینی ها موفق به کشف گنجی عظیم در عمق ۱۵۰۰ متری دریا شدند کشف یک اقیانوس عظیم، ۷۰۰ کیلومتر زیر پای انسان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*