بیماری قارچی چین

باز هم چین، باز هم فاجعه؛ مشاهده یک بیماری قارچی ترسناک

متاسفانه این روزها نام چین بیماری های مرگبار و فجایع زیست‌محیطی را به یاد افراد می‌‌آورد. اخیرا نیز یک بیماری قارچی ترسناک در چین رویت شده است. آیا یک همه‌گیری دیگر در راه است؟

دانشمندان توانسته‌اند یک عامل بیماری‌زا جدید را در چین شناسایی کنند. این عامل بیماری‌زا از یک قارچ به‌نام Rhodosporidiobolus fluvialis گرفته شده است و می‌تواند انسان‌ها را هم درگیر کند. بدتر از همه اینکه بیماری قارچی ترسناک مشاهده شده در چین در برابر داروهای مختلف مقاومت نشان می‌دهد.

مشاهده یک بیماری قارچی عجیب در چین سبب وحشت دانشمندان شده است

پیشتر پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت هشدار داده بودند که گرمایش زمین می‌تواند سبب تکامل بیماری های جدید قارچی شود. حالا نیز کم‌کم عواقب فعالیت‌های کنترل‌ نشده انسانی آشکار می‌شود. دانشمندان اعلام کردند که پس از بررسی‌ داده‌های ۹۶ بیمارستان در چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ متوجه وجود قارچ جدید شده‌اند. از میان ۲۷۱۰۰ گونه مختلف قارچی موجود در بدن بیماران فقط R.fluvialis در انسان دیده نشده بود.

بیماری قارچی چین

این بیماری خطرناک قارچی در بدن دو فرد چینی وجود داشت. یکی از آنها یک بیمار ۶۱ ساله بود که در سال ۲۰۱۳ جان خود را از دست داد. دیگری نیز فردی ۸۵ ساله بود که در سال ۲۰۱۶ مرد. این افراد مشکلات دیگری هم داشتند و هنوز مشخص نیست که آیا به‌خاطر بیماری قارچی جان خود را از دست داده‌اند یا خیر. هرچند داده‌های بیمارستان نشان می‌دهد که داروهای ضدقارچ مختلف برای این بیماران تاثیر نداشته است.

در این میان یک مورد بیشتر از خود بیماری سبب نگرانی می‌شود. آن هم عدم تمایل چین برای به‌ اشتراک‌گذاشتن موارد این‌ چنینی با جامعه جهانی است. آنها در سال ۲۰۱۶ متوجه وجود یک بیماری قارچی عجیب در چین شده بودند؛ اما سایر دانشمندان در سال ۲۰۲۴ از وجود آن خبردار می‌شوند.

در هر صورت پژوهشگران تصمیم گرفتند تعدادی موش آزمایشگاهی را به این بیماری قارچی آلوده کنند تا ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان داد که قارچ زمانی به‌شدت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی به‌نحوی تضعیف شده باشد. این مسئله ممکن است به‌خاطر بیماری ایدز و یا مصرف داروی‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن (معمولا پس از عمل پیوند) رخ دهد.

بیماری قارچی چین

ظاهرا دو بیمار چینی نیز از دیابت رنج می‌بردند که همین روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. هرچند بررسی موش‌های آزمایشگاهی جنبه‌های تاریک‌تری از بیماری قارچی چین را آشکار کرد. سلول‌های قارچی در دمای اتاق به‌سرعت تکامل پیدا می‌کنند تا بتوانند رفتار تهاجمی‌تری داشته باشند. هرچند اگر آنها در دمای بدن انسان قرار گیرند، سرعت تکامل ۲۱ برابر بیشتر می‌شود. اضافه شدن دارو‌های ضد قارچ نیز شرایط را بدتر می‌کند.

دانشمندان بر این باور هستند که گرمایش جهانی باعث شده قارچ‌ها به‌عنوان عامل تهدید کننده بشر ظاهر شوند و احتمالا شرایط در آینده بدتر نیز خواهد شد. در حال حاضر بیماری قارچی چین نتوانسته افراد زیادی را درگیر کند؛ اما رویکرد پیشین چین در مورد کرونا سبب شده که بسیاری از پژوهشگران نگران باشند.

البته در سمت مقابل نیز افرادی هستند که فکر می‌کنند مسئله چندان مهم نیست. یکی از این افراد متیو فیشر، استاد بیماری‌های قارچی دانشگاه کالج سلطنتی لندن است. وی تصور می‌کند که دو بیمار چینی کاملا اتفاقی در معرض قارچ قرار گرفته‌اند. به‌باور وی هنوز نشانه‌ای وجود ندارد که R.fluvialis همچون کرونا گسترش یابد. به‌همین‌خاطر نباید خیلی نگران نبود.

بیشتر بخوانید:
اگر این علائم را دارید احتمالا به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اید ساخت گونه ای جدید و بسیار خطرناک از ویروس ابولا توسط دانشمندان چینی پیش بینی ترسناک بیل گیتس: یک بیماری مرگبار جدید در راه است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*