بررسی وان پلاس نورد 4

بررسی وان پلاس نورد 4؛ قهرمان میان رده های 5G سال 2024

اینجا به بررسی گوشی میانرده جدید وان پلاس نورد 4 – OnePlus Nord 4 خواهیم پرداخت. این گوشی احتمالا از همین الان جایگاه خود به‌عنوان بهترین میانرده سال 2024 را رزرو کرده است.

طی سال‌های گذشته کمپانی چینی وان پلاس محصولاتی متنوع با طراحی‌ها و جنس‌های مختلف را روانه بازار کرده است. آخرین دستاورد نوآورانه این کمپانی در حوزه گوشی‌های موبایل، گوشی تاشو وان پلاس اوپن بوده که با طراحی استثنایی و کاربری منحصربفردش توانست به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های تاشو تاریخ تبدیل شود. در عین حال امروز قصد داریم گوشی وان پلاس نورد 4 این کمپانی را بررسی کنیم؛ میانرده‌ای که بار دیگر همانند پرچمداران سال‌های گذشته دنیا بدنه‌ای فلزی داشته و با طراحی منحصربفرد و قابلیت‌های جذابش از همین الان یکی از جدی‌ترین کاندیداهای دریافت عنوان بهترین گوشی میان رده سال 2024 است.

بررسی گوشی وان پلاس نورد 4؛ ستاره‌ای درخشان در آسمان میانرده‌های اندرویدی

وان پلاس قیمت گوشی میانرده OnePlus Nord 4 را 600 یورو اعلام کرده که کار را برای رقبای این گوشی بسیار سخت خواهد کرد؛ زیرا بعید به نظر می‌رسد میانرده‌ای در این کلاس قیمتی قادر به ارائه صفحه نمایش، مشخصات فنی و شارژدهی هم‌تراز با این گوشی باشد.

در ادامه با بررسی المان‌های مختلف گوشی وان پلاس نورد 4 با گجت نیوز همراه باشید تا ببینیم آیا این گوشی واقعا آن‌طور که مورد مدح و ستایش قرار گرفته گوشی خوبی است یا خیر.

فهرست مطالب

طراحی و کیفیت ساخت OnePlus Nord 4

نخستین چیزی که در نگاه اول در خصوص میانرده جدید وان پلاس جلب توجه می‌کند بدنه فلزی فوق‌العاده آن است که خصوصا در رنگ نقره‌ای به‌ادعای این کمپانی با بیش از 28 هزار نانوبرش لیزری طرح بصری فوق‌العاده جذابی به کاربرانش ارائه می‌کند. در کنار این طرح چشم‌نواز همچنین ماژول دوربین پشت نیز متشکل از دو لنز است که به‌صورت افقی کنار هم چیده شده‌اند.

طراحی OnePlus Nord 4

با وجود این که شاید ماژول افقی دوربین مورد پسند برخی افراد واقع نشود، اما این طراحی باعث شده وان پلاس بتواند اندازه مادربرد را کاهش دهد تا علیرغم ضخامت تنها 8 میلیمتری شاهد حضور یک باتری بسیار حجیم 5500 میلی آمپر ساعتی در وان پلاس نورد 4 باشیم.

OnePlus Nord 4 همچنین علیرغم این که کشیده‌تر از آیفون 15 پرو مکس اپل است، اما به‌لطف توزیع مهندسی‌شده وزن، خوش‌دست‌تر از آب درآمده و لبه‌های خمیده آن نیز در دست گرفتن این میانرده فوق‌العاده را بسیار ساده و لذت‌بخش کرده‌اند. از طرف دیگر تعبیه آنتن‌های U-شکل در این میانرده نیز باعث شده است که مشکلات ناشی از عدم دریافت مناسب سیگنال در گوشی‌های با بدنه فلزی به‌طور کامل در این گوشی برطرف شود و کیفیت دریافت سیگنال آن عالی باشد.

بررسی وان پلاس نورد 4

در این بین البته یکی از معدود معایب وان پلاس نورد 4 پورت USB 2.0 آن است که البته مانع از دستیابی به شارژ سریع 100 واتی در آن نخواهد شد.

صفحه نمایش وان پلاس نورد 4

گوشی میانرده جدید وان پلاس از یک صفحه نمایش 6.74 اینچی امولد با رزولوشن 2772 در 1240 پیکسل بهره برده و حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز و بیشینه روشنایی 2150 نیت را ارائه می‌کند. مثل همیشه، رنگ‌بندی پانل صفحه نمایش این گوشی وان پلاس نیز خیره‌کننده بوده و استفاده از آن در تمام شرایط، حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

صفحه نمایش OnePlus Nord 4

وان پلاس همچنین امکان تغییر تمامی سنجه‌های صفحه نمایش اعم از مد رنگی، دما، رزولوشن و نرخ رفرش را در اختیار کاربر قرار داده تا بتواند پاسخگوی تمامی سلیقه‌ها باشد. با این وجود گرایش رنگ محتوای نمایش داده شده در این گوشی به رنگ آبی مساله‌ای‌ست که هرچند تاثیر چندانی در عملکرد آن نخواهد داشت؛ اما در مقایسه با بسیاری میانرده‌های دیگر محسوس به نظر می‌رسد.

وان پلاس همچنین فناوری Aqua Touch را در این میانرده به کار برده و استفاده از آن با دست خیس را نیز امکان‌پذیر کرده است. علاوه بر این، حاشیه‌های بسیار باریک صفحه نمایش در کنار انیمیشن‌های روان و چشم‌نواز رابط کاربری کاملا حس کار کردن با یک گوشی پرچمدار را به کاربر القا کرده و فوق‌العاده ارزیابی می‌شوند. همچنین حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نیز سریع و دقیق عمل کرده و جای هیچ اعتراضی برای کاربران باقی نخواهد گذاشت.

بررسی عملکرد فنی وان پلاس نورد 4

گوشی میانرده OnePlus Nord 4 به تراشه چهار نانومتری اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 کوالکام مجهز شده و حداکثر فرکانس 2.8 هرتزی دارد. از سوی دیگر، این گوشی همچنین در نسخه‌های مختلف مجهز به 8 یا 12 گیگ رم LPDDR5X در کنار 128 یا 256 گیگ حافظه داخلی UFS 4.0 به دست مشتریان خواهد رسید.

بررسی وان پلاس نورد 4

این سخت افزار برای یک گوشی میانرده با قیمت 600 یورویی عالی به شمار رفته و بدون کوچکترین افت عملکرد یا کاهش سرعت از پس اکثر کاربری‌های روزمره برخواهد آمد. وان پلاس نورد 4 همچنین قادر است عناوین سنگین و پرجزئیاتی مثل «Call of Duty Mobile» یا «Genshin Impact» را نیز به‌سادگی و با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند و به یکی از خوش‌قیمت‌ترین گوشی‌های گیمینگ اندرویدی بازار تبدیل شود.

بنچمارک OnePlus Nord 4

همان‌طور که از تصویر بالا پیداست، پس از گذشت 20 دور اجرای پیوسته تست سنگین «3D Mark Wildlife Extreme» عملکرد گرافیکی میانرده وان پلاس با اندکی بالا و پایین همراه شد. با این وجود نکته جالب پیرامون عملکرد این گوشی آن است که در هیچ‌یک از این مراحل میزان نرخ فریم متوسط پایین‌تر از محدود 60-80 فریم بر ثانیه نبود. همچنین با وجود آن‌که در دمای دستگاه پس از گذشت مدتی استفاده سنگین به حدود 41 درجه رسید؛ اما به لطف بدنه فلزی و سیستم خنک‌کننده محفظه بخار، ظرف تنها 5 دقیقه دمای دستگاه به حدود 32 درجه بازگشت. بد نیست بدانید که این اتفاق به‌ندرت برای گوشی‌های مدرن ساخته‌شده از فلز-شیشه رخ می‌دهد و زمان بسیار بیشتری برای تعدیل دمای آن‌ها نیاز است.

دوربین OnePlus Nord 4

گوشی وان پلاس نورد 4 از یک ماژول دوربین دوگانه بهره می‌برد. دوربین اصلی به کار رفته در این گوشی به حسگر 50 مگاپیکسلی سونی LYT-600 مجهز بوده و از لرزشگیر نوری بهره می‌برد. علاوه بر این، دوربین ثانویه این گوشی نیز 8 مگاپیکسلی و فوق عریض است؛ درحالیکه یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در قسمت بالای صفحه نمایش آن جا گرفته است.

بررسی وان پلاس نورد 4

دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد؛ درحالیکه دوربین سلفی رزولوشن 1080p داشته و حداکثر نرخ 30 فریم بر ثانیه را ثبت می‌کند. شاید در نگاه اول نبود دوربین اختصاصی تله فوتو یکی از معایب این گوشی در مقایسه با دیگر رقبای آسیایی به شمار رود؛ اما چنان که در ادامه مشاهده خواهید فرمود، عملکرد ماژول دوربین این گوشی نیز همانند سایر بخش‌های آن فوق‌العاده است.

دوربین وان پلاس نورد 4 از لحاظ کیفیت خام عکسبرداری فوق‌العاده توانمند بوده و قادر است جزئیات را به بهترین شکل ثبت کند. تصاویری که دوربین OnePlus Nord 4 در نور کافی می‌گیرد تکسچرهای بسیار شفاف و اشباع رنگ خیره‌کننده‌ای دارند و سطح جزئیات بسیار بالایی پیش چشم شما قرار خواهند داد. این دوربین حتی در محیط‌های با نور نه چندان زیاد نیز عالی عمل کرده و با ارائه تفکیک نور عالی و ثبت جزئیات فراوان هم‌سطح بهترین گوشی‌های میانرده بازار قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر کیفیت کلی دوربین فوق عریض این گوشی نیز قابل قبول ارزیابی شده و سطح جزئیات ثبت‌شده توسط آن نیز بسیار خوب هستند. با این وجود مشکل اصلی تصاویر فوق عریض این میانرده چینی بالانس نور سفید و دمای رنگ است که باعث می‌شود تصاویر ثبت‌شده توسط این دوربین اندکی سرد و بی‌روح به نظر برسند. همان‌طور که در تصویر زیر پیداست، در مقایسه با عکس فوق عریض ثبت‌شده توسط آیفون 15 پرو مکس، رنگ‌های OnePlus Nord 4 گرمی بسیار کمتری داشته و حس زمستانی به کلیت تصویر داده‌اند. این مساله البته احتمالا به بهینه‌سازی‌های نرم افزاری دوربین برمی‌گردد؛ چراکه پیش‌تر در گوشی‌های وان پلاس 12 و وان پلاس اوپن هرگز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

تصاویر فوق عریض OnePlus Nord 4

در پایان همچنین باید به کیفیت قابل قبول تصاویر سلفی این گوشی هم اشاره کنیم؛ هرچند که برخی بهینه‌سازی‌ها در رنگ‌بندی می‌توانست باعث جذاب‌تر شدن این تصاویر شود.

قابلیت‌های نرم افزاری وان پلاس نورد 4

وان پلاس نورد 4 از رابط کاربری OxygenOS 14 که بر پایه اندروید 14 طراحی شده بهره می‌برد. متاسفانه این رابط کاربری که زمانی یکی از نزدیک‌ترین تجربه‌ها به اندروید خالص را ارائه می‌داد اکنون پر از نرم افزارهای پیش‌فرضی مثل فیسبوک، لینکدین، آفیس 365 و بسیاری اپلیکیشن‌های دیگر شده که برخی قابل حذف هستند؛ اما برخی دیگر قابل حذف نبوده و چاره‌ای جز غیرفعال کردنشان نیست.

البته این اپلیکیشن‌ها اثر چندانی روی عملکرد دستگاه ندارند؛ زیرا اکسیژن او اس 14 همچنان بسیار سریع و روان بوده و فوق‌العاده کاربرپسند طراحی شده است. وان پلاس همچنین با تعبیه قابلیت‌های نرم افزاری اضافی مثل نوار ابزار عمودی یا «مد تعمیرات» توانسته کاربری OxygenOS 14 را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهد.

بررسی وان پلاس نورد 4

برای مثال با کشیدن انگشت خود از یکی از دو طرف صفحه نمایش به سمت داخل می‌توانید نواری ابزاری سفارشی را احضار کنید که دربرگیرنده ابزارهایی مثل ثبت اسکرین شات، ضبط‌کننده صدا، دوربین، فرستنده مادون قرمز یا اپلیکیشن‌های پراستفاده است. از سوی دیگر، مد تعمیرات وان پلاس نورد 4 نیز داده‌های شخصی کاربر را مخفی کرده و گوشی را برای تحویل دادن به تعمیرگاه آماده می‌کند.

دیگر قابلیت منحصربفرد این گوشی میانرده Beacon Link است که امکان برقراری تماس از طریق بلوتوث در شرایطی که شبکه‌های سلولار یا وای‌فای در دسترس نیستند را فراهم می‌کند. همچنین برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند ترجمه و خلاصه‌برداری متون و فایل‌های صوتی در کنار ابزارهای مختلف ویرایش تصاویر مثل پاک‌کن جادویی (Magic Eraser) که از گوشی‌های پیکسل الهام گرفته است نیز از دیگر قابلیت‌های جذاب این گوشی میانرده توانمند به شمار می‌روند.

رابط کاربری OnePlus Nord

وان پلاس همچنین گوشی میانرده جدیدش را با تضمین دریافت چهار نسخه بعدی اندروید و شش سال بروزرسانی‌های امنیتی به بازار عرضه کرده که پس از سری گوشی‌های پیکسل A گوگل و آیفون SE اپل در شمار بهترین میانرده‌های بازار از این حیث قرار می‌گیرد.

باتری و شارژدهی OnePlus Nord 4

گوشی OnePlus Nord 4 به یک باتری 5500 میلی آمپر ساعتی مجهز است که بالاترین ظرفیت باتری در میان تمامی گوشی‌های استاندارد بازار به شمار می‌رود. بررسی‌های انجام شده روی باتری این گوشی حاکی از آن است که حتی اجرای هم‌زمان چندین اپلیکیشن در پس‌زمینه، استریم دائمی موزیک و حتی حدود دو ساعت گیمینگ سنگین روزانه نیز نمی‌تواند باتری این گوشی را خالی کند؛ به‌طوری که حتی در سنگین‌ترین شرایط نیز می‌توان روز را با ظرفیت 20 تا 30 درصدی باتری به اتمام برد.

اسلایدر OnePlus Nord 4

علاوه بر این، دیگر نکته حائز اهمیت در بررسی باتری وان پلاس نورد 4 شارژ سریع 100 واتی آن است که حتی از پرچمداران اپل، سامسونگ و گوگل نیز سرتر است. به‌ادعای وان پلاس، باتری میان‌رده جدیدش قادر است ظرف تنها نیم ساعت از صفر تا 100 درصد شارژ شود و حتی پس از 1600 چرخه کامل شارژ نیز همچنان 80 درصد از ظرفیت اولیه‌اش را حفظ کند. بنابراین می‌توان اطمینان داشت که باتری این گوشی چهار تا پنج سال پس از خرید نیازی به تعویض نخواهد داشت.

جمع‌بندی؛ وان پلاس نورد 4، میانرده‌ای درخشان و خوش آتیه

وان پلاس نورد 4 تمام آن‌چه برای تبدیل شدن به یک میانرده همه‌فن‌حریف و برنده نیاز است را در اختیار دارد. این گوشی علاوه بر طراحی جذاب و بدنه تمام فلزی یک صفحه نمایش باکیفیت اولد 120 هرتزی هم در اختیار داشته و از تراشه قدرتمند کوالکام بهره می‌برد. علاوه بر این، باتری استثنایی 5500 میلی آمپر ساعتی این دستگاه نیز ضمن آن که شارژدهی بسیار طولانی خواهد داشت با پشتیبانی از شارژ سریع 100 واتی به‌سرعت شارژ خواهد شد.

بررسی وان پلاس نورد 4

از سوی دیگر ماژول دوربین OnePlus Nord 4 نیز علیرغم آن که می‌توانست اندکی در بخش رنگ‌بندی بهتر عمل کند، همچنان درخشان و قابل توجه بوده و عملکردی بسیار عالی دارد. در این بین دریافت چهار نسخه بعدی اندروید و شش سال بروزرسانی‌های امنیتی نیز دیگر عاملی است که به ارزش این گوشی میانرده می‌افزاید.

بنابراین اگر دنبال خرید یک میانرده تمام و کمال اندرویدی هستید که یک سر و گردن بالاتر از گلکسی ای 55 یا رقیبان متعدد چینی بایستد احتمالا گزینه‌ای بهتر از OnePlus Nord 4 پیدا نخواهید کرد.

وان پلاس نورد 4
نقاط قوتنقاط ضعف
  • طراحی فوق‌العاده و بدنه بسیار باکیفیت
  • صفحه نمایش اولد 120 هرتزی با کیفیت فوق‌العاده
  • باتری بسیار حجیم با شارژ سریع 100 واتی
  • عملکرد فنی قابل توجه
  • رنگ‌بندی نه چندان خوب دوربین
  • استاندارد IP65 که استحکام و مقاومت کمتری دارد
  • عملکرد ضعیف دوربین فوق عریض
  • حجم بالای نرم افزارهای پیش‌فرض
در گجت نیوز بخوانید:
هدفون بی سیم جدید وان پلاس نورد بادز ۳ پرو، باتری ۴۴ ساعتی و قیمت رقابتی دارد تبلت پرچمدار وان پلاس پد ۲ با قوی‌ترین پردازنده جهان معرفی شد وان پلاس از ساعت هوشمند Watch 2R با رنگ لاکچری رونمایی کرد

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*