موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی معرفی شد

شرکت کاوازاکی (Kawasaki) در اولین اقدام خود برای استفاده از انرژی های پاک‌تر، موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی را بصورت رسمی رونمایی کرد.

لزوم بهره گیری از انرژی های پاک و کربن خنثی در صنعت حمل و نقل اهمیت بسیاری دارد. این تکنولوژی با به حداقل رساندن آلایندگی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای نقش بسیار مهمی در تداوم نسل بشر دارد. به همین منظور شرکت ژاپنی کاوازاکی، که از سردمداران تولید انواع موتورسیکلت در جهان به شمار می‌رود، پس از رونمایی از موتورسیکلت نینجا ۷ هیبرید، اکنون به سراغ عرضه یک موتورسیکلت قدرتمند هیدروژنی رفته است.

معرفی موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2 HySE هیدروژنی

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی

پس از معرفی اولیه اولین نسخه از این موتورسیکلت نوآورانه در سال ۲۰۲۳، اکنون شرکت Kawasaki اولین پروتوتایپ (نمونه اولیه) این محصول را در ژاپن به نمایش گذاشته است. بر اساس شنیده ها، قوای محرکه این موتورسیکلت در آینده راهی وسایل نقلیه دیگر این شرکت نیز خواهد شد. رندرهای کانسپت موردبحث چند ماه پس از آن منتشر شدند و نهایتاً پروتوتایپ هیدروژنی کاوازاکی نینجا در آستانه تست‌های پیست خود رونمایی شد. هم‌اکنون نیز نینجا H2 HySE برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی سوپرشارژردار اصلاح شده موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی با تزریق مستقیم هیدروژن به سیلندر از طریق سیستم سوخت‌رسانی ویژه‌ به حرکت درمی‌آید. تانک‌های هیدروژن آن نیز حاوی نگه‌دارنده گاز پرفشار هستند و در عرض چند دقیقه می‌توان فرایند سوخت‌گیری را انجام داد. با این تفاسیر موتور سوار هم می‌تواند از لرزش و غرش پیشرانه لذت ببرد و هم بدون نیاز به شنیدن صدای مصنوعی موتور برقی تجربه سواری جذابی به مانند نسخه های بنزینی داشته باشد.

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی

شرکت کاوازاکی اعلام کرده در فرایند به‌کارگیری سوخت هیدروژن مقدار کمی روغن‌موتور مصرف می‌شود اما تنها آلایندگی موتورسیکلت موردبحث آب است. این قوای محرکه هیدروژنی بر اساس پیشرانه درون‌سوز اصلاح شده‌ای شکل گرفته که دارای تانک‌های هیدروژن زیر موتورسوار است.

هیدروژن سبز شاید بتواند بسیاری از مشکلات موجود در موتورسیکلت‌های برقی را رفع کند. تاکنون تلاش‌های متنوعی برای استفاده از این نوع منبع انرژی صورت گرفته و اکثر آن‌ها نیز پروتوتایپ های سلول سوختی هستند. از جمله این محصولات می‌توان به ENV، کراس کیج سوزوکی و کانسپت آینده‌نگرانه سگوی اشاره کرد. کاوازاکی نیز کار روی موتورسیکلت هیدروژنی خود را از مارس سال قبل شروع کرد.

لازم به ذکر است قوای محرکه برقی برای اکثر موتورسیکلت‌های شهری کفایت خواهد کرد اما افرادی که خواهان سرعت و پرفورمنس بالاتر هستند باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروند. با اینکه پیشرفت‌های زیادی در باتری‌ها و زمان شارژ آن‌ها صورت گرفته اما با این حال برای شارژ وسایل نقلیه باید زمان نسبتاً زیادی را صرف کرد. اگر تنها یک راه برای موتورسواران وجود داشته باشد که از موتورسیکلتی پرسرعت، پاک و البته با زمان سوخت‌گیری پایین استفاده کنند، شاید این راه به‌کارگیری قوای محرکه هیدروژنی باشد.

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا هیدروژنی

ساتوکی ایچی مدیر این پروژه اظهار داشت:

پیشرانه‌های هیدروژنی قدرتی مشابه پیشرانه‌های بنزینی موجود تولید می‌کنند. در این پیشرانه هوا گرفته و با سوخت مخلوط شده و سپس راهی محفظه احتراق می‌شود. توانایی احساس ورود هوا به پیشرانه و تعامل با پیشرانه به لذت کنترل کردن این موتورسیکلت می‌افزاید. زمانی که هیدروژن می‌سوزد آب تولید می‌شود. اگر دست خود را نزدیک اگزوز نگه دارید شما می‌توانید رطوبت را حس کنید. این پیشرانه‌ای بسیار پاک و جذاب است

البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که فرآورده‌های هیدروژن به اندازه‌ای که تصور می‌شود پاک نیست و بنابراین به منظور ارائه تصویری بهتر از این نوع سوخت باید موتورسواران از هیدروژن سبز استفاده کنند. به همین منظور تبلیغات پیرامون آن بسیار زیاد است. در واقع منظور از هیدروژن سبز هیدروژنی است که از طریق منابع انرژی پاک به دست می‌آید. این نوع هیدروژن در حال حاضر به ندرت پیدا می‌شود.

کاوازاکی نینجا هیدروژنی بصرت رسمی در پیست سوزوکا معرفی شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند آن را از نزدیک بررسی کنند. البته باید گفت ژاپنی‌ها فعلاً اشاره‌ای به اینکه آیا موتورسیکلت موردبحث را تولید خواهند کرد یا خیر نداشته‌اند.

همچنین بخوانید:
نخستین موتورسیکلت گازسوز دنیا معرفی شد؛ باجاج Freedom اینجاست بررسی هوندا سی بی 1300 (Honda CB1300)؛ حضرت دنیای موتورسیکلت و آرزوی موتور سواران نسل جدید موتورسیکلت بنلی TRK 702S رونمایی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*