گوشی حملات سایبری ایمن

با این ترفندها گوشی خود را در برابر حملات سایبری ایمن کنید

ایمن سازی گوشی های موبایل در برابر حملات سایبری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های همه ماست. اینجا راهکارهایی مهم برای ایمن‌سازی گوشی های موبایل در برابر این حملات را معرفی خواهیم کرد.

گوشی های موبایل مدرن تفاوت چندانی با کامپیوترها نداشته و از همان توانمندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری برخوردارند. با این حال بسیاری از ما شخصی‌ترین اطلاعات خود اعم از تصاویر، اسناد مهم یا حتی کیف پول دیجیتالی خود را روی گوشی هوشمندمان نگهداری می‌کنیم. به همین جهت ایمن سازی گوشی های موبایل در برابر حملات سایبری مهم‌ترین چالشی است که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، هکرها نیز در سال‌های اخیر دستاوردهای جدیدی کسب کرده و با روش‌های جدید در صدد دستیابی به اطلاعات کاربران و سوء استفاده از آن‌ها هستند. اگر شما نیز نگران امنیت گوشی خود در برابر این حملات سایبری خطرناک هستید در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به برخی از مهم‌ترین ترفندهای ایمن سازی گوشی های موبایل در برابر حملات سایبری.

گوشی حملات سایبری ایمن

چگونه گوشی خود را در برابر حملات سایبری ایمن کنیم؟

راهکارهای متفاوتی برای ارتقای امنیت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در برابر حملات سایبری وجود دارد که برخی به‌راحتی قابل انجام بوده و تعدادی دیگر نیز نیازمند راهکارهای کمکی هستند. در ادامه به‌طور مختصر برخی از این روش‌ها را مرور خواهیم کرد.

از رمزهای پیچیده روی گوشی خود استفاده کنید

نخستین کاری که باید برای افزایش ایمنی خود در برابر خطرات سایبری انجام دهید استفاده از یک قفل پیچیده متشکل از اعداد، حروف و نشانه‌هاست که رمزگشایی را برای هکرها سخت‌تر کند.

در این بین استفاده از اثر انگشت یا قابلیت فیس آنلاک هم گام دیگری است که می‌تواند به ارتقای امنیت شما کمک زیادی کند. همچنین توصیه می‌شود پسوردهای مهم خود را در مکان امن دیگری نگهداری کنید؛ هرچند این کار، خود می‌تواند خطرات جدیدی برای‌تان ایجاد کند.

احراز هویت دو مرحله‌ای

قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) نیز تدبیر جدیدی است که می‌تواند امنیت گوشی شما در برابر هک را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. البته به دلیل تحریم‌های گسترده و محدودیت‌های نرم افزاری در کشورمان، متاسفانه قابلیت 2FA برای بسیاری گوشی‌های خارجی قابل استفاده نیست.

گوشی خود را به‌روز نگه دارید

سعی کنید همیشه آخرین نسخه از سیستم عامل یا اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود نصب داشته باشید؛ زیرا آپدیت‌های نرم افزاری بعضا ایرادات و حفره‌های امنیتی را برطرف می‌کنند.

در این زمینه توصیه می‌کنیم قابلیت آپدیت خودکار در گوشی خود را فعال کنید.

از شبکه‌های رایگان وای فای استفاده نکنید

شبکه‌های وای فای رایگان یکی از مهم‌ترین راه‌های نفوذ هکرها به گوشی شما هستند. بنابراین زمانی که به این شبکه‌ها متصل هستید هرگز رمزهای بانکی و اطلاعات شخصی خود را در هیچ سایتی وارد نکنید. استفاده از وی پی ان ها می‌تواند تا حد زیادی به ایمن سازی گوشی شما در برابر این دسته حملات سایبری کمک کند؛ البته اگر خود VPN امن باشد!

گوشی حملات سایبری ایمن

از سوی دیگر، اگر در منزل خود از شبکه‌های وای فای استفاده می‌کنید هم سعی کنید حتما آن را با عبارت‌هایی پیچیده و غیرقابل هک رمزگذاری کنید.

مراقب حقه‌های فیشینگ باشید

برخی کلاهبرداران سایبری سعی می‌کنند با ارسال ایمیل‌ها یا پیامک‌های فیک به اطلاعات مهم شما دست پیدا کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم این ایمیل‌ها و پیامک‌ها را باز نکنید و از دانلود پیوست ایمیل‌هایی که نمی‌شناسید اکیدا بپرهیزید.

اپلیکیشن‌ها را تنها از منابع امن دانلود کنید

بدافزار

تقریبا روزی نیست که خبری در خصوص اپلیکیشن‌های فیک خطرناک در اینترنت منتشر نشود. با توجه به این که شناسایی این دسته اپلیکیشن‌ها بعضا بسیار سخت است، توصیه می‌کنیم اپلیکیشن‌های خود را صرفا از منابع مطمئن دانلود کنید. کاربران آیفون البته فعلا گزینه‌ای جز فروشگاه اپ استور ندارند؛ اما اگر صاحب یک گوشی اندرویدی هستید، حتما اپلیکیشن‌های خود را از فروشگاه گوگل پلی یا سایر فروشگاه‌های معتبر و امن دریافت کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
این اپلیکیشن های آلوده گوگل پلی با میلیون‌ها بار دانلود را فوری از گوشی خود پاک کنید ایران در رتبه اول آلوده‌ترین کشور‌ها به بدافزارهای موبایلی

دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به منابع سیستم را کنترل کنید

هریک از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی بنا به کاربری خود نیاز به دسترسی به برخی منابع سیستم دارد. در صورتی که خواسته‌های این اپلیکیشن بیش از اندازه باشد، احتمالا یک جای کار می‌لنگد! بنابراین سعی کنید دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به منابع سیستم خود را محدود کنید.

مراقب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید

گوشی حملات سایبری ایمن

برای ایمن نگه داشتن اطلاعات گوشی خود از جملات سایبری سعی کنید اطلاعات شخصی خود را در شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارید. همچنین دسترسی سایر کاربران به صفحه شخصی خود در هریک از اپلیکیشن‌های اجتماعی را تا جای ممکن محدود کنید.

دستگاه خود را جیلبریک یا روت نکنید

جیلبریک یا روت کردن آیفون یا گوشی‌های اندرویدی ضمن آنکه آزادی عمل کاربر را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند ممکن است حفره‌های امنیتی جدیدی را نیز در دستگاه ایجاد کرده و باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن شوند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن دستگاه خود را روت یا جیلبریک نکنید.

از داده‌های خود بکاپ بگیرید

با وجود تمامی تدابیر امنیتی اتخاذ شده گاهی اوقات هکرها به نحوی به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کنند. اگر قصد ندارید در صورت بروز حملات سایبری تمامی داده‌های مهمتان را از دست بدهید، توصیه می‌کنیم از تمامی این داده‌ها روی فضای ابری پشتیبان تهیه کنید.

روی گوشی خود آنتی ویروس نصب کنید

آنتی ویروس

دیگر راهکار مفید برای ارتقای امنیت گوشی های موبایل نیز استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف آنتی ویروس روی دستگاه است که می‌تواند بدافزارها، باج افزارها و ویروس‌ها را شناسایی و غیرفعال کند. در این زمینه می‌توانید سراغ بهترین اپلیکیشن های آنتی ویروس بروید که عملکرد مناسب و سرعت بالایی دارند.

در گجت نیوز بخوانید:
آیا گوشی های آیفون به آنتی ویروس ها نیاز دارند؟ اگر به امنیت داده های شخصی خود اهمیت می دهید گوشی های ارزان قیمت نخرید! ۲۰ نکته کاربردی برای محافظت از گوشی در برابر هکرها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*