کامپیوتر هوش مصنوعی چین

چین با معرفی اولین کامپیوتر هوش مصنوعی خود به جنگ آمریکا رفت

کمپانی Cixin Technology با معرفی تراشه Cixin P1 ساخت اولین کامپیوتر هوش مصنوعی کشور چین را به واقعیت نزدیک کرد. این تراشه مشخصاتی هم‌تراز با بهترین چیپست‌های دنیا دارد.

کمپانی چینی Cixin Technology از نخستین پرازنده هوش مصنوعی این کشور موسوم به Cixin P1، مجهز به یک واحد پردازش عصبی با توان 45 TOPS رونمایی کرد. به این ترتیب کشور چین می‌تواند با توسعه نخستین کامپیوتر هوش مصنوعی خود به نبرد مستقیم با آمریکا بپردازد.

نخستین کامپیوتر هوش مصنوعی چین چه مشخصات فنی دارد؟

ظاهرا Cixin Technology قرار است فناوری رایانه‌های AI را با قیمتی معقول به منزل کاربران ببرد. تراشه تولید شده توسط این کمپانی دقیقا مانند چیپست اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام از معماری ARM استفاده کرده و شباهت‌هایی بنیادی به رقیب آمریکایی‌اش دارد.

تراشه Cixin P1

تراشه Cixin P1 با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید شده و از یک پردازنده 12 هسته‌ای ARM بهره می‌برد که در آن هشت هسته برای اجرای عملکردهای سنگین (Performance) به کار گرفته شده و چهار هسته نیز بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر خواهند بود. این پردازنده همچنین حداکثر سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتزی داشته و در مقایسه با محصولات مشابه در بازار عملکرد به‌مراتب بهتری ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، تراشه Cixin P1 همچنین به‌ادعای کمپانی سازنده دارای توان پردازش هوش مصنوعی 45 TOPS خواهد بود که آن در کنار چیپست‌های برتر بازار مثل AMD Ryzen AI 300، اینتل لونار لیک و اسنپدراگون ایکس قرار خواهد داد.‌ به این ترتیب تراشه‌های جدید چینی به‌طور کامل با پلتفرم Copilot+ سازگار خواهد بود.

کامپیوتر هوش مصنوعی چین

این تراشه همچنین قادر به پشتیبانی از حداکثر 64 گیگ رم LPDDR5-6400 بوده و صفحه نمایش‌های با حداکثر رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه را نیز ساپورت خواهد کرد. از طرف دیگر این تراشه همچنین با اینترفیس PCIe 4.0 و USB-C نیز سازگار خواهد بود.

البته هنوز هیچگونه بنچمارک رسمی از این تراشه جدید چینی منتشر نشده است. بنابراین برای مقایسه قدرت واقعی آن در مقایسه با چیپست‌های هوش مصنوعی پرچمدار دنیا باید همچنان اندکی منتظر ماند.

در گجت نیوز بخوانید:
ایلان ماسک با توسعه یک سوپر کامپیوتر، هوش مصنوعی را دگرگون می‌کند خودرو ایکس پنگ مونا M03؛ رقیب چینی تسلا مدل Y با طراحی فراری و هوش مصنوعی به لطف چینی ها هوش مصنوعی دیگر مخصوص گوشی های پرچمدار نخواهد بود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*