سوپر کامپیوتر برای هوش مصنوعی Grok ایلان ماسک

ایلان ماسک با توسعه یک سوپر کامپیوتر، هوش مصنوعی را دگرگون می‌کند

شرکت xAI ایلان ماسک یک سوپر کامپیوتر قدرتمند می‌سازد. با توان محاسباتی فوق‌العاده بالای این ابر رایانه، شگفتی تازه‌ای در انتظار عرصه هوش مصنوعی است.

ایلان ماسک اواسط سال 2023 در پی به راه افتادن موج هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی رسماً استارتاپی تحت عنوان xAI را تاسیس کرد. البته این شرکت ایلان ماسک اولین تجربه او در حوزه هوش مصنوعی نبود و این کارآفرین پیشرو پیش از این به همراه سم آلتمن شرکت OpenAI را تاسیس کرده بود؛ همان شرکتی که با ارائه چت جی پی تی تحولی به عرصه AI بخشید. جدیدترین اخبار تکنولوژی حاکی از این است که این شرکت تازه‌تاسیس توسعه یک سوپر کامپیوتر را در دستور کار دارد.

توسعه سوپر کامپیوتر برای هوش مصنوعی ایلان ماسک

به گزارش The Information، ایلان ماسک اخیراً به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که xAI برای توسعه یک سوپر کامپیوتر تا پاییز سال 2025 برنامه دارد. این سوپر کامپیوتر قرار است توان پردازشی نسخه‌ای پیشرفته‌تر از چت بات «گراک» (Grok) را تامین کند. گراک، توسعه یافته توسط xAI، به‌عنوان رقیب مستقیم چت جی پی تی به عرصه هوش مصنوعی معرفی شد و در حال حاضر در مرحله آزمایشی به سر می‌برد.

توسعه این ابر رایانه میلیاردها دلار هزینه در پی دارد و به نظر می‌رسد شرکت xAI برای توسعه آن با «اوراکل» (Oracle)، یکی از غول‌های حوزه تکنولوژی همکاری خواهد کرد. البته در مقطع کنونی مشارکت ایلان ماسک و اوراکل تایید نشده است و باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر درباره پروژه ابر رایانه شرکت هوش مصنوعی ماسک بود.

سوپر کامپیوتر برای هوش مصنوعی Grok ایلان ماسک

سوپر کامپیوتر xAI از ده‌ها هزار جی‌پی‌یو یا واحد پردازش گرافیکی H100 انویدیا بهره می‌برد. ایلان ماسک پیش‌تر اشاره کرده بود که نسخه سوم گراک دست کم به 100 هزار چیپ نیاز دارد، در حالی که برای تعلیم دادن (Training) نسخه دوم گراک فقط از 20 هزار جی‌پی‌یو استفاده می‌شود. ماسک اعلام کرد که این مجموعه جی‌پی‌یو دست کم 4 برابر بزرگ‌تر از حجم جی‌پی‌یوهای همه رقبای چت بات گراک خواهد بود.

در حال حاضر نسخه 1.5 چت بات گراک در دسترس قرار دارد و حالا می‌تواند علاوه بر متون، محتوای بصری نظیر عکس‌ها و نمودارها را پردازش کند.

در گجت نیوز بخوانید:
شکایت بازیگر هالیوودی، هوش مصنوعی ChatGPT را برای همیشه تعطیل می‌کند! خالق چت جی‌پی‌تی در یک قدمی ساخت مغز مجازی انسان است! رویای بزرگ ایلان ماسک برای مریخ؛ یک میلیون نفر به سیاره سرخ می‌روند! اولین ایمپلنت انسانی نورالینک دچار مشکل شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*