پیشگیری از بیماری پارکینسون با قهوه

راز پیشگیری از بیماری پارکینسون کشف شد: خوردن قهوه!

هر آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد. برای مثال اخیرا محققان کشف کرده‌اند که خوردن قهوه باعث پیشگیری از پارکینسون می‌شود!

قهوه که یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است، علاوه بر عطر و طعم دلنشین، فواید زیادی برای سلامتی دارد. کافئین موجود در قهوه، با تحریک سیستم عصبی مرکزی، به افزایش هوشیاری، تمرکز و سطح انرژی کمک می‌کند. خبر جالب این است که محققان در مطالعات جدید ارتباطی بین نوشیدن قهوه و پیشگیری از پارکینسون پیدا کرده‌اند!

پیشگیری از بیماری پارکینسون با قهوه

مطالعات متعددی در سال‌های اخیر به بررسی ارتباط بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون پرداخته‌اند. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به طور منظم ممکن است با کاهش خطر ابتلا به این بیماری عصبی مرتبط باشد.

قهوه و پیشگیری از پارکینسون؛ خبرهای خوب از دنیای علم!

در یک مطالعه جدید، بیش از ۱۸۴ هزار نفر به مدت ۱۳ سال تحت نظر قرار گرفتند. سرانجام مشخص شد افرادی که قهوه می‌نوشیدند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند، کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا شده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهند که در خون افراد مبتلا به پارکینسون، سطوح پایین‌تری از مولکول‌هایی که از تجزیه کافئین در بدن به دست می‌آیند، وجود دارد. پس نتایج و شواهد موجود، این فرضیه را تقویت می‌کند که کافئین یا دیگر ترکیبات موجود در قهوه، نقشی در محافظت از ابتلا به این بیماری دارند.

این اولین بار نیست که ارتباطی بین قهوه و پارکینسون پیدا می‌شود، اما این مطالعه جدید به دلیل بررسی نشانگرهای زیستی کافئین در بدن افراد پیش از ابتلا به بیماری، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. نشانگرهای زیستی، موادی در بدن هستند که می‌توانند به عنوان شاخصی از قرار گرفتن در معرض یک ماده خاص عمل کنند.

پیشگیری از بیماری پارکینسون با قهوه

پیشگیری از بیماری پارکینسون با نوشیدن قهوه

محققان در یک مطالعه بزرگ، گروهی از افراد را که بیشترین قهوه را می‌نوشیدند، با گروهی که اصلاً قهوه نمی‌نوشیدند مقایسه کردند. نتایج جالب بود:

افرادی که در گروه قهوه‌خورهای قهار قرار داشتند، ۴۰ درصد کمتر از افراد گروه مقابل، به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند. در کل، بین تمام مصرف‌کنندگان قهوه در این مطالعه، بسته به کشور محل زندگی، خطر ابتلا به پارکینسون بین ۵ تا ۶۳ درصد کاهش یافته بود.

علت تاثیر قهوه در برای دوری از پارکینسون

اگرچه حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، همچنان این ارتباط بین قهوه و پارکینسون برقرار است، اما برای اثبات قطعی علت و معلول بودن این ارتباط کافی نیست. با این حال، به نظر می‌رسد کافئین و ترکیبات موجود در آن نقشی در محافظت از مغز افراد در برابر این بیماری دارند.

پیشگیری از بیماری پارکینسون با قهوه

دوپامین: یک نظریه این است که کافئین به حفظ جریان دوپامین در مغز کمک می‌کند. دوپامین یک پیام‌رسان عصبی است که در حرکت و خلق و خو نقش دارد. در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی که دوپامین تولید می‌کنند در ناحیه‌ای از مغز به نام سوبستیا نیگرا (ماده سیاه) از بین می‌روند.
محافظت از سلول‌های عصبی: احتمال دیگر این است که کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه، از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌هایی که منجر به بیماری پارکینسون می‌شوند، محافظت می‌کنند.

دانشمندان هنوز در جستجوی پاسخ قطعی

با در نظر گرفتن نحوه اثر کافئین بر سلول‌های عصبی ما، شاید چندان هم عجیب نباشد که رابطه‌ای با بیماری‌های نورودژنراتیو (تحلیل‌برنده عصب) وجود دارد. با این حال، از آنجایی که هنوز مطمئن نیستیم که بیماری پارکینسون دقیقاً چگونه در مغز آغاز می‌شود، به طور قطع نمی‌توان این رابطه را تایید کرد.

دانشمندان در تلاش هستند تا رازهای بیماری پارکینسون را بگشایند، علل شروع‌کننده آن را شناسایی کنند، خطر ابتلا به آن را کاهش دهند و در نهایت، راهی برای متوقف کردن این بیماری طاقت‌فرسا بیابند.

در حال حاضر، در ایالات متحده، نزدیک به یک میلیون نفر با این بیماری دست به گریبان هستند. این بیماری نه تنها لرزش، بلکه مشکلات مربوط به حرکت طبیعی، تعادل و خشکی اندام‌ها را نیز به همراه دارد. با وجود چالش‌های پیش رو، دانشمندان تسلیم نشده و همچنان به دنبال راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از پارکینسون هستند.

پیشگیری از بیماری پارکینسون با قهوه

نویسندگان این مقاله اینطور بیان می‌کنند که «قهوه، محبوب‌ترین نوشیدنی روان‌گردان در جهان است». نوشیدن قهوه فواید فراوانی دارد و طی این سال‌ها مطالعات زیادی روی آن انجام شده است. به‌طور مثال ما بارها شنیده‌ایم که قهوه بنوشید تا بیماری قلبی نگیرید و عمر طولانی داشته باشید. از آن سو با خطرات مصرف بی‌رویه آن نظیر افزایش خطر نابینایی با مصرف زیاد کافئین هم آشنا هستیم. بنابراین اگر هم قرار است مصرف قهوه را به لایف استایل خود اضافه کنید، باید در مصرف آن مراعات کنید.

دانشمندان در تلاش هستند تا بفهمند کافئین چگونه بر بیماری پارکینسون اثر می‌گذارد. این تحقیقات نه تنها می‌تواند به سلامت عمومی کمک کند، بلکه به درک بهتر علل این بیماری و یافتن راه‌های جدید برای جلوگیری از آن نیز می‌انجامد. یافتن راه‌های جدید برای جلوگیری از این بیماری می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات دهد. به امید روزی عاری از پارکینسون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*