بی ام و i8

چرا بی ام و تولید مدل محبوب BMW i8 را متوقف کرد؟

بی ام و آی 8 – BMW i8 یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت بی ام و به شمار می‌رفت که تنها شش سال عمر کرد. دلیل عمر کوتاه این خودرو چه بود؟

خودروهای الکتریکی پدیده‌هایی جذاب به شمار می‌روند که تمامی اتومبیل‌سازان دنیا، حتی خودروسازان داخلی کشورمان، در سال‌های اخیر با جدیت دنبالشان بوده‌اند. بی ام و، به‌عنوان یکی از برترین خودروسازان اروپا و جهان از سردمداران عرصه خودروهای الکتریکی به شمار رفته و محصولات برقی خود را با نشان «i» به بازار عرضه کرده است. یکی از جذاب‌ترین مدل‌های الکتریکی بی ام و مدل i8 است که علیرغم جذابیت فراوان و استقبال گسترده رانندگان و منتقدین، پس از گذشت تنها شش سال از چرخه تولید کنار گذاشته شد.

این خودرو طراحی به‌شدت جذاب و جوان‌پسندی داشت و با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های BMW پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای تبدیل شدن به پرچمدار خودروهای برقی این کمپانی داشت. با این وجود بنا به دلایلی عمر این دستگاه تنها شش سال بود. امروز قصد داریم در بخش اخبار خودرو گجت نیوز به بررسی دلایل توقف تولید این خودرو توسط بی ام و بپردازیم.

بی ام و i8 یک خودرو تمام الکتریکی نیست

بر خلاف تمامی خودروهای دیگر سری i بی ام و، مدل i8 یک اتومبیل پلاگین هیبریدی است. بنابراین علیرغم آن که همچنان می‌توان باتری اتومبیل را از طریق شارژرهای دیواری شارژ کرد، اما بخش اعظم توان آن توسط موتور بنزینی تامین می‌شود. به‌طور خاص، در صورتی که از BMW i8 به‌عنوان یک خودروی تمام الکتریکی استفاده کنید می‌توانید مسافتی تنها 35 کیلومتری را با آن بپیمایید که در برابر یک خودروی تمام الکتریکی بسیار ناچیز است.

خودروی برقی BMW

بنابراین افرادی که انتظار داشتند با خرید بی ام و آی 8 از بنزین زدن بی‌نیاز شوند با شوک بزرگی روبرو شدند. البته صاحبان این خودرو به دلیل ماهیت هیبریدی آن نیاز بسیار کمتری به سوخت‌گیری داشتند؛ اما همچنان از مهم‌ترین مزیت خودروهای برقی یعنی عدم نیاز به بنزین، بی‌بهره بودند. البته پیشرانه‌های پلاگین هیبرید هم مزایای فراوانی دارند؛ اما استفاده از آن‌ها در یک خودروی اسپرت، آن هم با برند پرادعای BMW چندان به مزاق رانندگان خوش نیامد .

قیمت BMW i8 قیمت بسیار بالایی داشت

تمام افرادی که تصمیم به خرید یک خودروی بی ام و می‌گیرند طبیعتا انتظار یک قیمت بسیار بالا را نیز برای محصول مورد نظرشان دارند؛ زیرا این کمپانی اساسا یک خودروساز لوکس به شمار می‌رود. به‌طور مثال بد نیست بدانید که در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی BMW مدل 228i کوپه است که قیمتی 38 هزار دلاری دارد.

بی ام و i8

با این وجود مدل i8 حتی با استانداردهای بی ام و نیز یک خودروی گران‌قیمت به شمار رفته و با شروع قیمت 136 هزار دلار (181 هزار دلار با در نظر گرفتن تورم سال 2024) یک اتومبیل اسپرت فوق‌العاده لوکس به شمار می‌رود. بد نیست بدانید که بی ام و i7 علیرغم آن که محصولی تمام الکتریکی است، شروع قیمت 105 هزار دلاری داشته و ارزان‌تر از مدل i8 است.

این قیمت بیش از حد بالا نیز یکی دیگر از دلایلی بود که باعث کنار گذاشته شدن BMW i8 از سبد محصولات این کمپانی شد. البته فروش این خودرو در ابتدا قابل قبول بود؛ به‌طوری که در سال‌های اول و دوم، این خودرو فروشی به‌ترتیب 1741 و 5456 دستگاهی را در سرتاسر دنیا داشت. با این وجود قیمت بالای این خودرو در نهایت کار خود را کرد و مدل آی 8 رفته رفته از لیست علایق عاشقان رانندگی خارج شد.

مدل i8 چندان قدرتمند نبود

شاید طراحی زیبا یکی از دلایلی باشد که بسیاری افراد را به سمت خرید خودروهای اسپرت سوق می‌دهد؛ اما دلیل اصلی گرایش اکثر رانندگان و علاقمندان به این دسته خودروها قدرت بالای آن‌هاست. با این وجود BMW i8 علیرغم آن که یک خودروی تمام اسپرت به شمار می‌رفت؛ اما قدرت آن در مقایسه با بسیاری رقبا چندان تعریفی نداشت.

خودروی اسپرت BMW

مدل اولیه این خودرو که در سال 2014 روانه بازار شد، قدرتی معادل 357 اسب بخار داشت و مدل‌های کوپه و رودستر نیز در سال 2018 با توان 374 اسب بخاری به بازار عرضه شدند.‌ این میزان قدرت البته به هیچ وجه بد تلقی نمی‌شود؛ اما زمانی که برای خرید یک خودرو رقمی بالغ بر 130 هزار دلار پرداخت می‌کنیم طبیعتا انتظار داریم با محصولی توانمندتر طرف باشیم.

برای مقایسه بد نیست به بی ام و ام 6 گرن کوپه 2014 اشاره کنیم که با بهره‌گیری از یک موتور 4.4 لیتری V8 قدرتی 560 اسب بخاری داشته و به‌مراتب قدرتمندتر از مدل i8 به شمار می‌رفت. همچنین مدل بسیار ارزان‌قیمت‌تر 2015 M3 نیز با یک موتور سه لیتری به توان 425 اسب بخار رسیده و قدرتمندتر از i8 بود.

BMW i8 تنها شش سال عمر کرد

بی ام و i8

آخرین مدل‌های بی ام  i8 سرانجام در سال 2020 تولید شدند و پس از آن باواریایی‌ها تصمیم گرفتند به دلایلی که گفته شد تولید آن را کنار بگذارند. BMW i8 طراحی بسیار جذابی داشت؛ اما قیمت بالا، قدرت نه چندان مناسب و البته پیشرانه پلاگین هیبریدی مهم‌ترین دلایلی بودند که باعث شدند این خودرو به آن‌چه استحقاقش را داشته نرسد.

در گجت نیوز بخوانید:
سریع ترین بی ام و تاریخ متولد شد؛ به BMW M240i کوپه تیون شده سلام کنید بی ام و i5 برقی مدل 2024 با 590 اسب بخار قدرت معرفی شد + ویدیو بی ام و M3 مدل 2025، خودرو اسپرت آلمانی با موتور 6 سیلندر قدرتمند از راه رسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*