بمب افکن رادارگریز روسیه

بمب افکن رادارگریز روسیه در راه است + جزئیات

روسیه در رقابت نظامی با آمریکا قصد دارد یک بمب افکن مشابه B-2 بسازد. مشخصات احتمالی بمب افکن رادارگریز روسیه چیست؟

رقابت روسیه با ایالات متحده آمریکا بر سر تجهیزات نظامی پیشرفته روز به روز شدیدتر می‌شود. رونمایی از انواع جنگنده‌های مدرن و بمب‌افکن‌های قدرتمند نشان می‌دهد که هیچ یک از این دو کشور قصد عقب نشینی ندارد و هر دوی آنها رویای ابرقدرت شدن را در سر می‌پرورانند.

بمب افکن رادارگریز روسیه به زودی معرفی خواهد شد

روسیه در راستای تقویت قوای نظامی خود قصد دارد از یک بمب افکن رادارگریز جدید رونمایی کند. توپولف روسی رقیب سرسخت و مصممی برای B-2 Spirit به حساب می‌آید، در صدد دستیابی به مقطع راداری کم و سرعتی کمتر از سرعت صوت است.

شاید روسیه از نظر نظامی موفق باشد و رقیب جدی برای آمریکا به حساب آید اما یک نقطه ضعف بزرگ نسبت به رقیبش دارد و آن ضعف در پنهان کاری است. فناوری پنهان کاری ایالات متحده قدرتمندتر ظاهر شده و به همین خاطر میزان موفقیت بمب افکن رادارگریز PAK-DA محل ابهام است.

روس‌ها امیدوارند که بتوانند بمب افکن رادارگریز خود را تا سال 2027 میلادی به صورت انبوه تولید کنند اما متاسفانه رویای تولید انبوه این بمب افکن به علل مختلفی از جمله نبرد با اوکراین می‌تواند به تعویق بیفتد. رقابت روسیه با آمریکا بر سر تولید چنین ابزار نظامی حتمی است اما اینکه آیا PAK-DA بتواند با همتایان غربی خود رقابت کند، سوال مهمی است که باید بررسی شود.

بمب افکن رادارگریز روسیه

آمریکا زمانی که موفق به ساخت و تولید بمب افکن خطرناک B-2 Spirit شد، تغییر بنیادین و استراتژیکی به وجود آورد. هواپیمای رادارگریز آمریکا قابلیت حمل مهمات هسته‌ای دارد و روس‌ها با بررسی آن آرزوی داشتن چنین بمب افکنی را در سر داشتند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه بمب افکن B-21 ریدر و B-52 استراتوفورترس؛ عقاب‌های سنگین وزن آمریکایی

برنامه روسیه برای بمب افکن ها چیست؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که توپولف نه تنها روی PAK-DA کار می‌کند بلکه شش پروژه دیگر را در برنامه دارد که از جمله آنها می‌توان به بمب افکن Tu-160 و Tu-95 اشاره کرد. مطابق انتظار بمب افکن رادارگریز جدید روس‌ها باید جایگزین Tu-95 شود. اگر روسیه بتواند به چنین بمب افکنی دست یابد، پس از آمریکا دومین کشوری خواهد بود که بمب افکن رادارگریز خواهد داشت.

به احتمال زیاد PAK-DA با سرعت کمتر از صوت به پرواز در می‌آید و نظیر B-2 Spirit آمریکایی مجهز به سطح مقطع راداری پایین خواهد بود. (یعنی جت برای جلوگیری از شناسایی شدن به پنهان کاری می‌پردازد.) شوربختانه روس‌ها توانایی زیادی در فناوری پنهان کاری ندارند و بعید است بتوانند چنین بمب افکنی بسازند. شاید هم آنها به این تکنولوژی دست یافته‌اند و می‌خواهند آمریکا را حیرت زده کنند.

بمب افکن رادارگریز روسیه

حتی اگر فناوری پنهان کاری بمب افکن را کنار بگذاریم، باز هم روسیه از رقیب قدرتمند خود بسیار عقب تر ایستاده است. ایالات متحده از سه دهه قبل در زمینه مخفی کاری بمب افکن‌ها و جت‌های جنگی سرآمد بوده و روسیه تا جایی که خبر داریم نتوانسته این نقطه ضعف را برطرف کند.

آمریکا هم اینک در ناوگان نظامی خود جنگنده‌های قدرتمندی نظیر اف 35 و اف 22 را دارد که رادارگریز هستند. همچنین آنها به جای B-2 Spirit در حال توسعه بمب افکنی به نام B-21 Raider هستند که تا چند سال آینده به ارتش ملحق خواهد شد.

از دست ندهید:
بمب افکن هسته ای رادار گریز B-21Raider اولین پرواز خود را به ثبت رساند + عکس چرا بمب افکن رادارگریز H-20 چین، غربی‌ها را نگران نکرده است؟ چرا آمریکا اهمیتی به بمب افکن H-20 چین نمی‌دهد؟ بمب افکن H-20 ؛ نگاهی دقیق به مرموزترین پرنده تاریخ چین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*