واکنش اردوغان به فیلتر اینستاگرام در ترکیه

واکنش اردوغان بعد از فیلتر اینستاگرام: شبکه های اجتماعی فاشیسم را ترویج می‌کنند

پس از این‌که فیلتر و مسدودسازی اینستاگرام در ترکیه خبرساز شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور بالاخره به­‌صورت علنی علت آن را مشخص کرد.

به‌تازگی فیلتر اینستاگرام در ترکیه در بین اخبار اینترنت، امنیت و شبکه پرسروصدا شد. اقدام دولت ترکیه برای جلوگیری از دسترسی کاربران به این شبکه اجتماعی تا جایی رسید که حتی برنامه‌های وی پی ان یا فیلترشکن در این کشور مسدود شدند. در حالی که حدس و گمان‌هایی درباره علت این تصمیم سخت‌گیرانه ترکیه برای فیلتر اینستاگرام مطرح می‌شد، علت آن به‌صورت رسمی اعلام نشده بود. با این حال، گفته‌های اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به وضوح علت فیلتر اینستاگرام در این کشور را مشخص می‌کنند.

اظهارات اردوغان درباره فیلتر اینستاگرام

اردوغان روز دوشنبه بعد از گذشت چند روز از محدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ترکیه، به انتقاد از شبکه‌های اجتماعی پرداخت. همان‌طور که پیش‌تر حتی یکی از مقامات ترکیه‌ای هم اشاره کرده بود، اینستاگرام پست‌های حاوی پیام تسلیت برای شهادت اسماعیل هنیه، یکی از رهبران حماس را حذف یا محدود می‌کرد. اردوغان هم در اظهارات خود چنین اتهامی را علیه این شبکه اجتماعی مطرح کرد که نشان می‌دهد تصمیم آن‌ها برای مسدودسازی اینستاگرام از همین مسئله نشات می‌گیرد.

به گفته اردوغان طی سخنرانی اخیر خود در آنکارا، پایتخت ترکیه، شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده‌اند «صدای مردم فلسطین را خفه کنند». او این پلتفرم‌ها را ترویج‌کننده «فاشیسم دیجیتال» خواند و گفت آن‌ها «حتی طاقت دیدن تصاویر شهدای فلسطینی را ندارند» و «بلافاصله آن‌ها را حذف می‌کنند». اردوغان در ادامه اظهارات خود عنوان کرد که این شبکه‌ها «به هر روشی برای سرپوش گذاشتن روی ظلم اسرائیل و خفه کردن صدای مردم فلسطین متوسل می‌شوند».

واکنش اردوغان به فیلتر اینستاگرام در ترکیه

این در حالی است که سخن‌گوی متا، شرکت مالک اینستاگرام هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که در پی فیلتر این پلتفرم در ترکیه، میلیون‌ها نفر از امکان برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده خود محروم شده‌اند و کسب‌وکارها هم اختلال در تعامل با مشتریان را تجربه می‌کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود، همچنین استفاده از برنامه‌های وی پی ان در ترکیه به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ مثلاً پروتون وی پی ان به‌عنوان یکی از وی پی ان‌های پرطرفدار در این کشور، با رشد 4500 درصدی در تعداد ثبت نام‌ مواجه شد.

در شرایطی که دولت ترکیه نسبت به قطع دسترسی به اینستاگرام مصمم به نظر می‌رسد، باید دید که این اقدام تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. این‌که مسدود شدن این پلتفرم صرفاً اقدامی تنبیهی از سوی دولت ترکیه است یا اراده‌ای برای تداوم آن وجود دارد، احتمالاً سوالی است که خیلی از کاربران ترکیه با آن مواجه هستند. تا به اینجا هیچ‌کدام از مقامات این کشور در این باره سخن به میان نیاورده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
ترکیه حتی فیلترشکن ها را هم فیلتر کرده است! تیک تاک و اسپاتیفای رفع فیلتر شدند ایران رکورددار مبارزه با حملات سایبری DDoS در جهان است کلید قطع اینترنت هم ساخته شد، اما نه برای فیلترینگ و سانسور طرح جدید چین برای ادامه دیکتاتوری و کنترل شهروندان: صدور شناسه فضای مجازی برای تمام افراد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*