S دنده اتوماتیک

نشان S روی دسته دنده اتوماتیک خودرو به چه معناست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

اگر خودرو دنده اتوماتیک داشته باشید احتمالا نشان S روی آن را مشاهده کرده‌اید. این نشان چه مفهومی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

علیرغم این که ممکن است بسیاری از شما خودروهای با گیربکس دستی را به مدل‌های دنده اتوماتیک ترجیح دهید اما شکی نیست که دنده‌های اتوماتیک جذابیت‌های خاص خود را داشته و قابلیت‌های منحصربفردی در اختیارتان قرار می‌دهند. دسته دنده اکثر خودروهای دنده اتوماتیک دربرگیرنده نشانه‌ها و علامت‌های ثابتی مثل رانندگی (D)، خلاص (N)، دنده عقب (R) یا پارک (P) است که کاربری مشخصی دارند. در عین حال برخی علامت‌ها نیز به‌طور اختصاصی روی برخی جعبه دنده‌های تعبیه شده که ممکن است استفاده خاصی برای هریک وجود داشته باشد. یکی از این نشان ها علامت S است که روی دسته دنده برخی خودروهای اتوماتیک مشاهده شده و ممکن است کنجکاوی برخی رانندگان را برانگیزد.

به‌طور مختصر، نشان S روی دسته دنده خودروهای اتوماتیک به معنای «مد اسپرت» خودروست که تاثیر چشمگیری روی عملکرد اتومبیل شما خواهد داشت. با فعال کردن این مد توان خروجی خودروی شما به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و اتومبیلتان پاسخ‌گویی شدیدتری به فشردن پدال گاز خواهد داشت.

گیربکس اتوماتیک

استفاده از مد S باعث رانندگی پرشتاب‌تر و هیجان‌انگیزتر خودروی شما خواهد شد. با این وجود فعال کردن آن قاعده و قوانینی دارد که رعایت کردن آن‌ها نه تنها از وارد شدن فشار اضافی به اتومبیل جلوگیری می‌کند؛ بلکه مانع از به‌خطر افتادن ایمنی راننده و سرنشینان خواهد شد.

چه زمانی باید نشان S روی دسته دنده اتوماتیک خودرو را فعال کرد؟

مهم‌ترین مزیت رانندگی در مد اسپرت در خودروهای اتوماتیک شتاب‌گیری و سرعت بالاتر است. در این مد، خودرو به فشردن متوسط پدال گاز حساس‌تر بوده و در نتیجه شتاب‌گیری آن در مقایسه با رانندگی در حالت معمولی سریع‌تر انجام می‌شود. به همین جهت لازم است که در خصوص زمان فعال کردن مد رانندگی اسپرت در خودروی دنده اتوماتیک خود دقت زیادی کنید.

بهترین زمان برای فعال کردن مد اسپرت در رانندگی زمانی‌ست که دور از سایر عابران پیاده یا سایر خودروهای قرار دارید؛ زیرا شتاب‌گیری ناگهانی خودرو با فعال کردن این مد ممکن است باعث خارج شدن کنترل از دست شما شده و خطراتی را برای سایر خودروهای یا عابرین پیاده در پی داشته باشد.

از سوی دیگر فعال کردن مد S در خودروی اتوماتیک همچنین می‌تواند برای بالا رفتن از سربالایی‌ها یا جاده‌های پر پیچ و خم مناسب‌تر باشد؛ زیرا قدرت خودرو را ارتقا داده و می‌تواند باعث گذر کردن راحت‌تر از سربالایی‌ها یا جاده‌های پر پیچ شود.

S دنده اتوماتیک

استفاده بی‌رویه از مد اسپرت در خودروهای اتوماتیک البته به جز جنبه ایمنی می‌تواند در زمینه‌های دیگری نیز خطرآفرین باشد. برای مثال باید توجه کرد که فعال‌سازی این مد ضمن آن که باعث قدرتمندتر شدن خودرو می‌شود مصرف سوخت آن را نیز به‌شدت بالاتر خواهد برد.

علاوه بر این، علیرغم آن که موتور خودروهای دنده اتوماتیک دارای مد اسپرت عموما استقامت بیشتری در برابر حرارت دارند، رانندگی بیش از حد در این مد می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کرده و از طول عمر آن بکاهد. بنابراین لازم است که نشان S روی جعبه دنده اتوماتیک خودرو را تنها زمانی فشار دهید که واقعا به آن نیاز دارید.

در گجت نیوز بخوانید:
۶ مورد از جذابترین دسته دنده های خودرو که تا به حال ساخته شده است + عکس و ویدیو رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل با این چند نکته عمر گیربکس اتوماتیک خودروی شما دو برابر می‌شود گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ مصرف سوخت کدام کمتر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*