دانشمندان پانل خورشیدی

اختراع جدید دانشمندان هر سطحی را به یک پانل خورشیدی تبدیل می‌کند

دانشمندان بخش فیزیک دانشگاه آکسفورد به‌تازگی ورق‌های خورشیدی بسیار باریکی طراحی کرده‌اند که قادرند هر سطحی را به یک پانل خورشیدی تبدیل کنند.

محققین دانشگاه آکسفورد به‌تازگی گامی بلند در راستای دسترسی گسترده‌تر به انرژی خورشیدی برداشته‌اند. این دانشمندان به‌تازگی خبر از ساخت یک ورق بسیار باریک داده‌اند که قرار دادن آن روی هر سطحی می‌تواند آن را به یک پانل خورشیدی تبدیل کند. این ورق باریک پتانسیل جایگزینی کامل لایه‌های ضخیم سیلیکونی را دارد.

این ورق متشکل از لایه‌هایی بسیار باریک از سلول‌های خورشیدی پروسکایت است که با ضخامت حدود یک میکرون نه تنها حدود 150 برابر باریک‌تر از ویفرهای سیلیکونی کنونی هستند، بلکه نسبت به یک سلول فوتو ولتایی تک لایه‌ای حدودا 5 درصد انرژی بیشتری هم تولید می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد چگونه سطوح را به پانل خورشیدی تبدیل می‌کنند؟

بنا به جزئیاتی که دکتر شایفنگ هو، محقق پسادکتری دانشگاه آکسفورد در اختیار رسانه‌ها قرار داده، این روش جدید می‌تواند امکان دستیابی به انرژی بسیار بیشتری در مقایسه با نرخ 45 درصدی جذب انرژی سلول‌های خورشیدی کنونی را داشته باشد.

دانشگاه آکسفورد

این سطوح همچنین قادرند هزینه ساخت و استفاده از پانل‌های خورشیدی را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. ضخامت بسیار کم این ساختارها باعث می‌شود که چسباندن آن‌ها روی هر سطح دیگری امکان‌پذیر باشد و همین مساله هزینه نصب و راه‌اندازی مزرعه‌های انرژی خورشیدی را کاهش داده و انرژی پایدارتر و ارزان‌تری را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

البته باید توجه کرد که این پانل‌های خورشیدی هنوز در مرحله پژوهش و توسعه قرار داشته و برای استفاده تجاری و تولید انبوه آماده نیستند. به‌طور خاص، به گزارش دپارتمان انرژی آمریکا، هرچند میزان بازدهی این پانل‌ها طی پنج سال گذشته از 6 درصد به 27 درصد افزایش پیدا کرده؛ اما میزان پایداری آن‌ها همواره در مقایسه با فناوری‌های فتو ولتایی محدودتر بوده است. این مساله پیش‌تر هم در مقالات علمی مورد تاکید قرار گرفته بود.

از سوی دیگر هزینه کلی استفاده از سلول‌های خورشیدی نیز طی دهه گذشته با کاهش معناداری روبرو بوده؛ به‌طوری که ظرف تنها ده سال گذشته، هزینه نصب و راه‌اندازی آن‌ها در کشور آمریکا حدود 90 درصد کاهش داشته است.

دانشمندان پانل خورشیدی

در همین زمینه بد نیست بدانید که نرخ گرایش به سلول‌ها و مزرعه‌های خورشیدی در دهه اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل داشته است. گزارش جدید دپارتمان انرژی آمریکا حاکی از آن است که در ادامه امسال بیش از 3000 هکتار از زمین‌هایی که پیش‌تر در اختیار «پروژه منهتن» دولت ایلات متحده قرار داشته به مزرعه خورشیدی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، گوگل نیز ماه گذشته قراردادی سنگین با یک کمپانی فعال در حوزه سلول‌های خورشیدی امضا کرده و قصد دارد به‌زودی یک خط لوله‌کشی یک گیگاواتی برق خورشیدی در منطقه ایجاد کند.

در گجت نیوز بخوانید:
آیا پانل های خورشیدی می‌توانند خودروهای برقی را شارژ کنند؟ سقف خورشیدی تسلا معرفی شد؛ انرژی پاک در دسترس همه سرنوشت صفحه‌ های خورشیدی پس از تمام شدن عمرشان چیست؟ چینی‌ها بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان را با قدرت تأمین برق یک کشور راه‌اندازی کردند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*