چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس در برابر بستیون T77؛ مقایسه شاسی بلندهای چینی وارداتی جدید بازار

در این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات فنی و آپشن های دو خودرو وارداتی چانگان CS55 پلاس و بستیون T77 می‌پردازیم.

همزمان با آزادسازی واردات خودرو، شاهد عرضه محصولات زیادی از سوی شرکت‌های وارداتی به کشور بودیم. این محصولات که عموما خودروهای چینی و از دسته کراس اوور های سایز متوسط هستند که به آنها شاسی بلند اطلاق می‌شود، به عنوان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در ایران شناخته می‌شوند. علت اصلی این موضوع نیز عدم تولید خودرو با این سگمنت در کشور است که البته با تولید و عرضه ریرا ایران خودرو تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

با این حال اکثر خودروهای وارداتی به کشورمان در حالی که از نظر ظاهر و اسم و رسم با یکدیگر متفاوت‌اند، اما از مشخصات و امکانات مشابهی برخوردارند که همین موضوع باعث ایجاد چالشی سد راه خریداران شده‌ است. بنابراین در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز تصمیم گرفتیم به مقایسه و بررسی دو کراس اوور وارداتی چانگان CS55 پلاس و بستیون T77 بپردازیم؛ دو خودرویی که از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت دارند.

فهرست عناوین

معرفی دو کراس اوور چانگان CS55 پلاس و بستیون T77

چانگان CS55 پلاس، یکی از جدیدترین محصولات وارداتی گروه خودروسازی سایپا است که در کنار برادر کوچکتر آن با نام چانگان CS35 به ایران آمده است. این کراس اوور برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به بازار چین عرضه و سپس به بازار جهانی راه یافت.

در مقابل خودرو بستیون T77 یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی فاو (FAW) چین است که برای اولین بار در سال 2018 در جریان نمایشگاه خودرو پکن رونمایی و از ابتدای سال جاری توسط شرکت بهمن موتور در کشورمان عرضه شده است. شایان ذکر است دو شرکت چانگان و فاو جزو بزرگترین و بهترین تولیدکنندگان خودرو در کشور چین هستند که محصولات آنها به بازار کشورهای زیادی صادر می‌شود.

مقایسه طراحی Changan CS55 Plus و Bestune T77

چانگان CS55 پلاس ظاهر به‌روز و خاصی شبیه به چانگان UNI-K دارد که با استفاده از خطوط قرمز رنگ در کنار قطعات کرومی و سبک طراحی منحصر به فرد چهره‌ای جوان پسندانه را نسبت به حریف خود به نمایش گذاشته است. بهره گیری از فاکتورهایی مانند جلو پنجره یکپارچه، چراغ‌های دوگانه و جلوپنجره V شکل بزرگ به جذابیت این کراس اوور افزوده است.

در نمای کناری هم رینگ‌های ۱۸ اینچی با طرح ۵ پره و کروم‌کاری‌ نمایی خاص بدان بخشیده است. در نمای عقب اما شاهد اسپویلر سقفی با طرح دو تکه هستیم که مشابه آن را در چانگان UNI-T هم دیده بودیم. سیستم اگزوز این خودرو هم به صورت دو کاناله تعبیه شده است. ابعاد چانگان CS55 پلاس جدید شامل 4515 میلی متر طول، 1865 میلی متر عرض و 1680 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2656 میلی متر می‌رسد.

بستیون T77 با آن که از طراحی خودرو های روز بهره نمی‌برد اما طراحی آن بسیار جذاب است. در ملاقات با این خودرو شاهد یک طراحی عامه پسند هستیم که چهره ساده تری را به نسبت چانگان سی اس 55 دارد. در نمای جلو بستیون تی ۷۷ چراغ‌هایی نسبتا ساده و بزرگ می‌بینیم که در کنار چراغ‌های مه‌شکن زاویه‌دار تعبیه شده‌ در سپر زیبایی در عین سادگی را برایمان معنی می‌کند.

در نمای جانبی نیز بستیون T77 به جزئیاتی نظیر آینه‌های جانبی پایه‌دار روی درها و رنگ‌آمیزی مشکی براق ستون‌های B و C پرداخته است. بستیون T77 در قیمت عقب میزبان چراغ‌های متصل و یکپارچه‌ای است که در کنار سپر عضلانی و طرح چراغ‌های روی آن جلوه ای متمایز به خود گرفته است. طول این شاسی بلند چینی به 4505 میلی‌متر، عرض آن 1840 میلی‌متر، ارتفاع آن 1615 میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به 2680 میلی‌متر می‌رسد.

در مجموع می توان گفت اگر سبک طراحی خودروهای روز و استفاده از مشخصه های خودرو های اسپرت و جوان پسند برایتان مهم است چانگان CS55 می تواند گزینه مناسب تری باشد؛ اما اگر به دنبال زرق و برق و سبک طراحی خاص و عجیب در خودرو نباشید می‌توانید به انتخاب بستیون T77 فکر کنید.

در گجت نیوز بخوانید:

ری را در مقابل تیگارد ایکس ۳۵؛ مقایسه کراس اوور جدید ایرانی با رقیب چینی

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین

نمای داشبورد چانگان CS55 پلاس

کابین چانگان CS55 پلاس

با ورود به کابین چانگان CS55 پلاس می‌توان رگه هایی از طراحی محصولات جدید گروه پژو که اکنون به محصولات دیگر خودروساز مطرح چینی با نام دانگ فنگ نیز گسترش پیدا کرده را در داخل این خودرو مشاهده کرد و این موضوع می تواند به جذابیت کابین این خودرو کمک کند. از طرفی استفاده از خطوط و یا دوخت قرمز در برخی از نقاط کابین این خودرو باعث شده است تا احساس هیجان به سرنشینان انتقال داده شود.

در کنار این موارد استفاده از مشخصه و اِلمان های طراحی روز مانند فرمان دی کات، کلاستر دیجیتال و صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا و حتی فرم طراحی دسته دنده این خودرو جلوه ای بروز و در عین حال اسپرت را به این خودرو داده است. همچنین در کنسول وسطی هم به جز اهرم دنده برقی، کلید انتخاب حالت رانندگی، دو جالیوانی، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی، کلید دستیار پایداری در سربالایی و سرپایینی، چیز دیگری به چشم نمی‌آید و حتی خود داشبورد هم تا جای ممکن، از کلید‌های مکانیکی دوری کرده‌ است.

نمای داشبورد بستیون T77

کابین بستیون T77

در طرف مقابل، کابین بستیون T77 سعی می کند طراحی به نسبت لوکس، بروز و در عین حال کلاسیک را به نمایش بگذارد و عملا می‌توان گفت فهرست آپشن‌های آن کامل است. چنین خودرویی با این سطح از امکانات رفاهی می‌تواند مورد پسند مشتری ایرانی قرار بگیرد. استفاده از متریال نرم و همچنین تریم رنگی قهوه ای و کرم در کنار طرح چوب در کابین این خودرو باعث شده می‌شود تا کابین بستیون T77 جلوه لوکسی به خود بگیرد. از طرفی بهره مندی این خودرو از دو صفحه نمایش به هم چسبیده جدا از این که جلوه بسیار خوبی را به کابین خودرو داده، امکانات مختلفی را در اختیار راننده قرار می دهد.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که طراحی داخلی چانگان CS55 پلاس بروزتر و جوان پسندانه تر است و همین موضوع میتواند باعث انتقال احساس هیجان در سرنشینان شود اما در طرف مقابل طراحی کابین بستیون T77 در دسترس تر بوده و اصولا طراحی عامه پسند تری را ارائه می دهد.

مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس و بستیون T77

نمای پیشرانه چانگان CS55 پلاس

پیشرانه چانگان CS55 پلاس

در بخش فنی، چانگان CS55 پلاس مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. نیروی تولید شده در این خودرو از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می‌شود. پیشرانه مورد استفاده در چانگان CS55 پلاس جزو پیشرانه های سری بلو کور شرکت چانگان است که نسبت به بسیاری از پیشرانه های رایج در خودروها، مصرف سوخت کمتر و بازدهی بیشتری را ایجاد می‌کند. همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود ۸.۵ ثانیه و مصرف سوخت میانگین چانگان CS55 پلاس به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۲ لیتر اعلام شده است.

نمای پیشرانه بستیون T77

پیشرانه بستیون T77

در مقابل اما بستیون T77 از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره برده است که می‌تواند ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. مجموع این توان از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد بستیون T77 حدود ۱۰ ثانیه و مصرف سوخت میانگین در بستیون T77 به ۷.۱ لیتر می رسد.

در محور جلو هر دو خودرو از سیستم تعلیق مک‌فرسون بهره می‌برند. با این حال چانگان CS55 پلاس در محور عقب مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک است که می توانند نرمی و چسبندگی بسیار خوبی را به نمایش بگذارند. اما در بستیون T77 از سیستم تعلیق توییست بیم استفاده شده است.

آپشن های دو کراس اوور وارداتی Changan CS55 Plus و Bestune T77

از مجموع چانگان CS55 پلاس می‌توان به شش کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار تصادف از جلو، سیستم شروع حرکت در سربالایی ، شارژر بی سیم، چراغ روشنایی روز، ترمز پارک برقی ، سیستم صوتی PIONEER ، سیستم کنترل کشش ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی الکترونیکی ترمز،دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی ، کلاستر دیجیتال، خروجی ۱۲ ولت، پورت USB، تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، ترمز پارک برقی، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، محدود کننده سرعت، سنسور پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای ، سنسور پارک عقب، سنسور نور، ورود خروج بدون کلید، سنسور باران و… اشاره کرد.

چانگان CS55 پلاس

در مقابل امکاناتی که می توان در بستیون T77 مشاهده کرد عبارتند از: شش کیسه هوا ( سرنشینان جلو ، جانبی و پرده ای)، ترمز اضطراری ، کلاستر دیجیتال ، نور پردازی داخلی، رادار حرکت بین خطوط، گرمکن صندلی های ردیف جلو، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل پایداری کشش، دستیار صوتی هولوگرامی ، سیستم شروع حرکت کنترل در سر بالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سیستم پایش خستگی راننده ، اتو هلد،سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر ، هشدار خروج از خط، استارت دکمه ای، کروز کنترل تطبیقی، ترمز پارک برقی و…

جمع بندی نهایی

چانگان CS55 پلاس

در نهایت می‌توان گفت که طراحی چانگان CS55 پلاس به‌روزتر و جوان پسندانه تر است اما بستیون T77 نیز یک طراحی عامه پسند را ارائه کرده است. در بخش فنی نیز با اینکه این دو خودرو روی کاغذ بسیار شبیه هستند، اما در واقعیت برگ برنده با چانگان CS55 پلاس است، زیرا پیشرانه این خودرو از تکنولوژی بالاتری نسبت به بستیون T77 بهره برده است.

اما می‌توان کمی طراحی کابین بسیتون T77 را کمی لوکس تر و عامه پسند تر از چانگان CS55 پلاس دانست چرا که استفاده از طرح چوب و متریال نسبتا با کیفیت باعث می‌شود تا احساس خوبی به سرنشینان القا شود. در مقابل چانگان سی اس 55 پلاس طراحی جوان پسندانه تری دارد و استفاده از خطوط قرمز باعث ایجاد احساس هیجان در سرنشینان می شود.

گقتنی است یکی از جدیدترین محصولات آینده سایپا برای بازار کشورمان کراس اوور اقتصادی چانگان CS15 نام دارد که میتواند به جانشینی مناسب برای چانگان CS35 مونتاژی بدل شود.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
مقایسه لاماری ایما هیبرید با هاوال H6 هیبرید؛ کدام بهتر است؟ شاهین پلاس در برابر فردا ۵۱۱؛ برنده مقایسه کدام است؟ سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزان‌ترین سدان های ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*