پلاستیک فولاد

این پلاستیک ۲۰۰ برابر از فولاد محکم‌تر است

دانشمندان استرالیایی موفق شده‌اند پلاستیک را به ماده‌ای 200 برابر محکم‌تر از فولاد و پنج برابر سبک‌تر از آلومینیوم تبدیل کنند. این روش جدید بازدهی بسیار بالاتری نسبت به روش‌های کنونی دارد.

گروهی از دانشمندان به‌تازگی توانسته‌اند با اختراع جدید خود هم مشکل آلودگی محیط زیست توسط پلاستیک‌ها را برطرف کنند و هم ماده‌ای فوق‌العاده مستحکم تولید کنند که از فولاد  و الماس نیز مقاوم‌تر بوده و استفاده‌های صنعتی فراوانی دارد. این محققین موفق شده‌اند میکروپلاستیک‌ها را به گرافن تبدیل کنند. گرافن استفاده‌های فوق‌العاده گسترده و زیادی در ساخت و تولید حسگرها، تصفیه آب و جذب ترکیبات PFAS داشته و زمینه تحقیقاتی بسیار مهمی برای دانشمندان به شمار می‌رود. این پلاستیک های مقاوم‌تر از فولاد توسط دانشمندان دانشگاه جیمز کوک ساخته شده است.

دکتر عادل ظفر، محقق دانشگاه جیمز کوک، اخیرا در مصاحبه‌ای از توسعه روشی خبر داده که قادر است 30 میلی گرم میکرو پلاستیک را طی یک دقیقه به 5 میلی گرم گرافن تبدیل کند و راندمانی بسیار بالاتر از روش‌های کنونی داشته باشد. این روش ضمن آن‌که ساده‌تر از متدهای کنونی است، خطرات کم‌تری هم برای محیط زیست خواهد داشت.

میکروپلاستیک‌ها از جمله خطرناک‌ترین آلاینده‌های محیط زیست به شمار می‌روند

موهان جیکوب، استاد دانشگاه جیمز کوک، پلاستیک را یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های محیط زیست دانسته است. به گفته او برخی زباله‌های پلاستیکی ضمن تقسیم شدن به اجزای بسیار کوچک‌تری که بعضا به ابعاد میکرون می‌رسد، به دلیل قابل حل نبودن در آب و سایر مایعات طبیعی خطرات بزرگی برای آبزیان، جانوران و انسان‌ها به شمار می‌روند.

زباله بطری

تحقیقات نشان داده که مشخصات میکروپلاستیک‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد که آلاینده‌های ارگانیک را به خود جذب کنند. همین مساله باعث می‌شود که پلاستیک‌ها با ورود به آب به زنجیره غذایی آبزیان، جانوران خشکی و انسان پیوسته و خطرات فراوانی برای سلامتی آن‌ها ایجاد کنند.

چالش‌های کنونی بازیافت پلاستیک‌ها

حتما شنیده‌اید که پلاستیک‌ها اساسا در طبیعت تجزیه‌پذیر نیستند. این مساله تا حد زیادی درست است؛ زیرا بازیافت این دسته زباله‌ها نیازمند نیروی انسانی فراوان، جداسازی‌های پیشرفته و سنگین و البته هزینه‌های سنگینی است که باعث شده نرخ بازیافت پلاستیک در سرتاسر دنیا رقم ناچیزی باشد.

زباله

در این شرایط دانشمندان روش‌های «ارتقا» (Upcycling) را راهکار مناسب‌تری نسبت به بازیافت (Recycling) توصیف کرده‌اند؛ به این معنی که به‌جای تجزیه پلاستیک به مواد اولیه، آن را با استفاده از فرآیندهایی مستقیما به مواد ارزشمندتر تبدیل کنند. این فرآیند در سال‌های اخیر توجهات زیادی را از سوی دانشمندان و صنعتگران به خود جلب کرده است.

پلاستیک های مقاوم‌تر از فولاد؛ دستاورد جدید و باورنکردنی شیمیدانان

تیم تحقیقاتی دانشگاه جیمز کوک برای رسیدن به هدف خود، بطری‌های پلاستیکی را به ذرات میکروپلاستیک تجزیه کرده و سپس با استفاده از روش «سنتز پلاسمای مایکروویو با فشار اتمسفری» این پلاستیک‌ها را به گرافن تبدیل کرده‌اند. بد نیست بدانید که ورق گرافنی با ضخامت یک اتم، نه تنها از الماس محکم‌تر است؛ بلکه 200 برابر سخت‌تر از فولاد و پنج برابر سبک‌تر از آلومینیوم است.

پلاستیک فولاد

پروفسور جیکوب، مسئول این پروژه در دانشگاه James Cook ضمن اعلام اینکه استفاده صنعتی از ساختارهای خروجی این تیم تحقیقاتی آغاز شده، هدف نهایی پژوهش گروه خود را کاهش اثرات سوء میکروپلاستیک‌ها در آلودگی اکوسیستم توصیف کرده است.

نتایج این پژوهش در مجله معتبر Small Science چاپ شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
زباله‌های پلاستیکی، به سوخت خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهند شد پلاستیک های بازیافتی به مواد شیمیایی سمی آلوده هستند چرا انداختن زباله های کره زمین در آتشفشان های فعال ایده خوبی نیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*