علت چنگ زدن گربه به مبل

چرا گربه ها عاشق چنگ زدن به مبل‌ها هستند و چگونه باید از سرشان انداخت؟ علم پاسخ می‌دهد

با درک بهتر نیازهای گربه و فراهم کردن محیطی مناسب، می‌توان رفتارهای مخرب مانند چنگ زدن به مبلمان را کاهش داد و رابطه بهتری با آن‌ها داشت.

اگرچه خراشیدن سطوح مختلف و چنگ زدن برای گربه ها یک رفتار طبیعی محسوب می‌شود، اما براساس جدیدترین اخبار علمی، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چرا برخی از این حیوانات دوست‌داشتنی بیشتر از بقیه به مبلمان آسیب می‌زنند. این رفتار دلایل پیچیده‌تری از آنچه تصور می‌شود دارد و تنها به خاطر اذیت کردن صاحبانشان نیست.

یاسمین سالگیرلی دمیرباس، پژوهشگر دامپزشکی از دانشگاه آنکارا در ترکیه می‌گوید:

مطالعه ما نشان می‌دهد که عواملی مانند حضور کودکان در خانه، ویژگی‌های شخصیتی گربه و میزان فعالیت او، تأثیر مستقیمی بر میزان خراشیدن مبلمان دارد.

فراهم کردن سطوح مخصوص خراشیدن برای گربه‌ها بسیار مهم است. این کار به تیز نگه داشتن پنجه‌های آن‌ها کمک کرده و از بروز مشکلات سلامتی ناشی از رشد بیش از حد پنجه‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، خراشیدن سطوح مختلف، نوعی نشانه‌گذاری قلمرو برای گربه‌ها محسوب شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با سایر گربه‌ها ارتباط برقرار کنند.

تنش بین گربه و صاحبش، او را بیشتر به خراشیدن متمایل می‌کند

با این حال، همین رفتار طبیعی گاهی اوقات می‌تواند به مشکل تبدیل شود. به گفته سالگیرلی دمیرباس و همکارانش از پرتغال، کانادا و فرانسه، هر چه صاحب گربه بیشتر از خراشیدن مبلمان توسط حیوان خانگی خود عصبانی شود، احتمال افزایش این رفتار در گربه نیز بیشتر می‌شود. این امر نشان می‌دهد که تنش موجود بین گربه و صاحبش می‌تواند بر رفتار خراشیدن تأثیرگذار باشد.

علت چنگ زدن گربه به مبل

در این مطالعه، پژوهشگران با بررسی اطلاعات بیش از ۱۲۰۰ صاحب گربه که هر کدام تنها یک گربه داشتند، دریافتند که استرس یکی از مهم‌ترین دلایل خراشیدن بیش از حد در گربه‌ها است. اگرچه داده‌های خودگزارش‌شده ممکن است با برخی خطاها همراه باشند، اما نتایج این مطالعه نشان‌دهنده ارتباط قوی بین استرس و افزایش رفتار خراشیدن در گربه‌ها است.

سالگیرلی دمیرباس می‌گوید، نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که عوامل محیطی و رفتاری مختلفی بر افزایش رفتار خراشیدن در گربه‌ها تأثیرگذار هستند. به طور خاص، حضور کودکان در خانه، میزان بالای بازی و فعالیت شبانه و همچنین ویژگی‌های شخصیتی مانند پرخاشگری یا بی‌قراری، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث افزایش این رفتار در گربه‌ها می‌شوند.

این یافته‌ها به ما کمک می‌کند تا با درک بهتر دلایل خراشیدن مبلمان توسط گربه‌ها، راهکارهای مناسب‌تری برای تغییر این رفتار در آن‌ها پیدا کنیم.

چگونه چنگ زدن گربه به مبلمان را کم کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهند که گربه‌ها با فراهم کردن محیطی غنی و آرام، مانند مکان‌های امن برای پنهان شدن، نقاط مرتفع برای نظارت بر محیط و فرصت‌های کافی برای بازی، کمتر به خراشیدن مبلمان روی می‌آورند. این محیط به گربه اجازه می‌دهد تا استرس خود را کاهش داده و انرژی خود را در فعالیت‌های سازنده‌تری تخلیه کند.

گربه‌ها معمولا مکان‌هایی را برای خراشیدن انتخاب می‌کنند که از نظر اجتماعی برای آن‌ها اهمیت دارد. به همین دلیل، انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن پست خراش بسیار مهم است. توصیه می‌شود که پست خراش را در نزدیکی مکان‌هایی قرار دهید که گربه بیشترین تمایل به خراشیدن دارد.

علت چنگ زدن گربه به مبل

بازی کردن با گربه، علاوه بر تقویت پیوند بین شما و حیوان خانگی‌تان، می‌تواند به کاهش رفتارهای مخرب مانند خراشیدن نیز کمک کند. با این حال، مهم است که مدت زمان بازی را کنترل کنید. بازی‌های طولانی مدت ممکن است باعث تحریک بیش از حد گربه شده و در نتیجه رفتارهای نامطلوب را افزایش دهد.

درک انگیزه‌های رفتاری گربه، مانند ناامیدی و خستگی، می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی رفتار خراشیدن را شناسایی کرده و راهکارهای مناسب برای رفع آن را پیدا کنید. برای مثال، اگر گربه شما به دلیل کمبود تحریک به خراشیدن مبلمان روی می‌آورد، افزایش مدت زمان بازی و فراهم کردن اسباب‌بازی‌های متنوع می‌تواند به کاهش این رفتار کمک کند.

فرومون‌های آرام‌بخش گربه می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب گربه کمک کرده و در نتیجه رفتارهای مخرب را کاهش دهند. همچنین، می‌توانید از سایر روش‌های آرام‌سازی مانند نوازش آرام و ماساژ نیز استفاده کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
گربه ها برای مرگ سایر حیوانات خانگی ناراحت شده و عزاداری می‌کنند نتایج جالب تحقیقات دانشمندان درباره خواب دیدن گربه ها با بلندقدترین گربه جهان آشنا شوید؛ نیم متر گربه! دلیل علاقه گربه های خانگی به شکار چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*