مقایسه تارا با جک J4

تارا بخریم یا جک J4؛ در مقایسه کدام یک پیروز میدان است؟

آیا تارا به عنوان پرچمدار خودروهای ایرانی در برابر رقبای چینی می‌تواند قابلیت‌های خود را به رخ بکشد؟ مقایسه تارا با جک J4 بهترین خودروی سگمنت سدان زیر 1 میلیارد تومان را به ما معرفی خواهد کرد.

در بازار داخلی خودرو، رقابت خودروهای پرچمدار ایرانی با محصولات پایین‌‌رده چینی جدای از جذابیت، همواره با اختلاف نظرهای متفاوتی همراه بوده است. در این مطلب به مقایسه تارا با جک J4 می‌‌پردازیم تا ببینیم نماینده ایران خودرو توانایی شکست دادن رقیب چینی‌اش را دارد یا همچنان چینی‌ها حرف اول بازار خودرو را در داخل کشور می‌زنند.

مقایسه تارا با جک J4

تا پیش از عرضه رسمی خودرو ریرا به بازار، تارا را می‌توان جدیدترین و پرچمدار محصولات ایران خودرو به شمار آورد. تارا خودرویی در سگمنت سدان سایز متوسط محسوب می‌شود که ورق‌های آلومینیومی بدنه آن بر روی پلتفرم پژو 301 سوار شده است. استفاده از پلتفرم پژو 301 سبب شده تا در کنار افزایش ضریب ایمنی خودرو، شاهد بزرگ‌تر شدن فضای کابین خودرو باشیم؛ به گونه‌ای می‌توان به تارا لقب جادارترین سدان داخلی را نسبت داد.

در سوی مقابل هم شاهد اقتصادی‌ترین خودرو جک با نام J4 هستیم، جک J4 به نسبت تارا محصول شناخته شده‌تری در بازار محسوب می‌شود و حدودا 6 سال است که کرمان موتور مسئولیت مونتاژ این خودرو زشت چینی را برعهده دارد.

مقایسه تارا با جک J4

مقایسه تارا با جک J4؛ بهترین سدان زیر یک میلیارد تومان بازار ایران کدام خودرو است؟

در ادامه این مطلب از آخرین اخبار خودرو، به تفکیک قسمت‌های مختلف، این دو خودرو را زیر ذره‌بین می‌بریم تا ببینیم نماینده ایران خودرو توانایی شکست دادن رقیب چینی‌اش را دارد یا خیر؟

مقایسه تارا با جک J4؛ طراحی ظاهری

تارا با وجود اینکه جدیدترین محصول ایران خودرو در بازار به شمار می‌رود؛ نتوانست محبوبیت ظاهری دنا پلاس را برای خود تکرار کند. در نمای جلویی این خودرو شاهد طراحی ساده چراغ‌ها و جلو پنجره خودرو هستیم، اگرچه طراحی در این بخش ساده به نظر می‌رسد اما نکته منفی‌ای در خصوص آن وجود ندارد، ایران خودرو مدعی شده است که مهندسین این شرکت برای طراحی چراغ‌های جلویی تارا، از یوز ایرانی الهام گرفته‌اند که خروجی کار هم به نسبت زیبا به نظر می‌رسد. مسئله بحث برانگیز تارا، به چراغ‌های عقب آن مربوط می‌شود که در نسخه‌های تارا ورژن 4 و ورژن1 پلاس گرافیک چراغ‌ها با نمونه مینیمال‌تری جایگزین شده‌اند

در نمای جانبی این خودرو دارای هیکل عضلانی خوبی است، اگرچه در رنگ‌های تیتانیومی و مات جثه یوقور تارا بیشتر به چشم خواهد آمد.

مقایسه تارا با جک J4

در سوی مقابل جک جی 4 طراحی قدیمی و از مد افتاده‌ای دارد و این موضوع در طراحی چراغ‌ها و تناسب بدنه مشهود است. همین ظاهر ناهنجار و قوراغه‌ای سبب شده تا بسیاری از افراد بدون توجه به سایر مشخصات جک جی 4، نام این خودرو را در لیست خرید خود خط بزنند. البته کرمان موتور نیز با انجام فیس لیفت بر روی این خودرو و خلق محصول جدیدی به نام ایگل تلاش خود را به کار برده تا دوباره بتواند نظر متقاضیان را به سمت این خودرو جلب کند.

طراحی کابین و فضای سرنشینان

داشبورد خودرو تارا تلفیقی از داشبورد دو خودرو پژو 301 و سیتروئن C3 XR محسوب می‌شود؛ زیباتر اما با متریال ضعیف. طراحی داشبورد این خودرو به گونه‌ای صورت گرفته که هنگام سوار شدن در این خودرو حس و حال یک خودرو کراس اوور به شما منتقل شود. متریال داشبورد تارا در تمامی قسمت‌ها از جنس پلاستیک خشک بوده تا این محصول پای خود را فراتر از یک محصول اقتصادی نگذارد، با وجود متریال ضعیف و کیفیت مونتاژ پایین، نمی‌توان کابین تارا بی سر و صدا دانست. ضمن آنکه عایق‌بندی موتور (در نمونه‌های اولیه) هم چندان تعریفی نبوده و در دور موتورهای بالا، غرش TU5P به طور کامل به کابین خودرو منتقل می‌شود.

مقایسه تارا با جک J4

داشبورد تارا

صندلی‌های تارا هم ضمن دستی بودن، سایز کوچکی دارند و نمی‌توانند چثه افراد بزرگ را در خود جای دهند، اما کیفیت روکش برزنتی آن در سطح مطلوبی قرار دارد. فرم D کات فرمان، فضای جادار کابین برای هر دو ردیف و طراحی زیبا داشبود از جمله نکات مثبت کابین تارا محسوب می‌شوند.

اگرچه جنس متریال به کار رفته در جک جی 4 هم چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما کیفیت بالاتر مونتاژ قطعات این خودرو سبب شده تا حس بهتری به سرنشینان القا شود. از لحاظ طراحی داشبورد هم جک جی 4 همان حس و حال قدیمی و ارزان قیمت 6 سال پیش را دارد.

مقایسه تارا با جک J4

داشبورد جک جی 4

در خصوص طراحی داخلی، هر دو خودرو در یک سطح کیفی قرار دارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

ایمنی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی

مقایسه تارا با جک J4 در بخش امکانات و تجهیزات نشان دهنده کمبود آپشن‌های روز دنیا در هر دو خودرو است. البته برای رعایت انصاف قیمتی در این مقایسه، نسخه تارا اتومات V4 را در برابر J4 قرار خواهیم داد.

مقایسه تارا با جک J4

نام خودروتارا V4 اتومات
ترمزترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوای ایمنیراننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
فرمانبرقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویهبرقی
سیستم صوتیمالتی مدیا، میرورلینک
چراغ‌هامجموعه چراغ عقب طرح جدید، مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، چراغ خوش‌آمد گویی درهای جلو
آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، آینه داخل فتوکرومیک
شیشه‌هاشیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
تزئیناتتریم مشکی، دسته‌دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنیایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قطع خودکار سوخت، فرمان قابل تنظیم در دو جهت، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب داینامیک، اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS) ایزوفیکس، دارای استاندارد عابر پیاده
رینگ و لاستیک۱۶ اینچ آلومینیومی
صندلیصندلی راننده و سرنشین جلو ۶ حرکته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو، گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده
سایر تجهیزاتکروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید (دستگیره کرومی لمسی)، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو و از راه دور با ریموت، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) زیر آرنجی صندلی‌های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب جدید (اضافه شدن کلیدهای شیشه‌بالابر)، باز شدن صندوق با پا، آنتن کوسه‌ای و برف‌پاک‌کن‌های ژله‌ای

در زمینه سطح آپشن و امکانات رفاهی، نسخه V4 تارا بر روی کاغذ از جک جی 4 مجهزتر است؛ اما کیفیت ساخت و متریال قطعات جک جی 4 مقداری از تارا بهتر است، به عنوان مثال وضوح و کیفیت نمایشگر جک J4 بیشتر است اما سیستم مالتی‌مدیا تارا قابلیت‌های بیشتری دارد.

نام خودرو جک جی 4
ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم ضد سرقت، سیستم کنترل پایداری ESP
چراغ‌هاچراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، چراغ دیلایت
صندلی‌هاروکش صندلی چرم
مولتی‌مدیارادیو + USB + AUX + CD و کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، چراغ‌راهنما بر روی آینه‌های جانبی
سایر تجهیزاتریموت با کنترل از راه دور، قفل مرکزی و دزدگیر، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها، سنسور پارک عقب، سنسور نور، ایزوفیکس، شیشه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر راننده با قابلیت باز شدن به‌صورت تک لمسی، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، ۶ عدد بلندگو، تنظیم نور صفحه کیلومتر، کروز کنترل، عایق درب موتور

مقایسه تارا با جک J4؛ پیشرانه

خودروهای اقتصادی از لحاظ ظاهری و سطح امکانات، حرف زیادی برای گفتن ندارند. اما پیشرانه به عنوان مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت رانندگی، مبحث مهمی است که حتی در تولید خودروهای اقتصادی باید جدی گرفته شود. به همین منظور ایران خودرو تارا را به یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5P مجهز کرده است که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. توان تولید شده پیشرانه به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (در نسخه‌های معمولی گیربکس 5 سرعته دستی و در نسخه V1P گیربکس 6 سرعته دستی) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، موتور TU5 در مقایسه با EF7 شتاب‌گیری بهتری دارد، به همین دلیل تارا در قیاس با سایر خودروهای اقتصادی موجود در بازار ایران، شتاب اولیه بهتری دارد. موتور TU5P به کار رفته بر روی تارا به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ مجهز شده تا با مصرف کمتر سوخت، راندمان بهتری داشته باشد.

مقایسه تارا با جک J4

پیشرانه تارا

در سوی مقابل ارزان‌ترین خودرو مونتاژی بازار حضور دارد، جک جی 4 دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که در حالت بیشینه توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. برخلاف تارا (با گیربکس AT)، جک از گیربکس CVT برای جی 4 استفاده کرده است که از لحاظ راندمان و نرمی تعویض دنده، گیربکس نماینده ایران‌خودرو کیفیت سواری بهتری را ارائه می‌کند.

مقایسه تارا با جک J4

پیشرانه J4

جدول مقایسه مشخصات فنی تارا با جک J4:

تارا V4 جک J4
نوع موتور۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی
حجم موتور ( سی سی)۱۵۸۷۱۴۹۹
حداکثر توان موتور (اسب بخار)۱۱۳۱۰۳
حداکثر گشتاور (نیوتن بر متر)۱۴۴۱۴۶
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۹۰۱۸۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۳۱۳
سیستم انتقال قدرتاتوماتیک ۶ سرعتهاتوماتیک با مکانیسم CVT
مصرف سوخت ترکیبی (به ازای هر 100 کیلومتر)۷/۲۹۶.۲
طول خودرو (میلی متر)۴۵۱۹۴۳۳۵
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (میلی متر)۱۷۴۸۱۷۲۵
ارتفاع خودرو (میلی متر)۱۴۶۶۱۵۰۵
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (میلی متر)۲۶۵۲۲۵۶۰
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلو گرم)۱۲۶۸۱۱۱۰
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)۵۰۴۵
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر)۶۴۰۵۵۰

به طور کلی تارا هم در شتاب اولیه، شتاب ثانویه و راندمان، بهتر از نماینده چینی‌ها عمل می‌کند. اما کیفیت قطعات جی 4 به مراتب بهتر از تارا است و همین موضوع سبب شده تا خرابی بخش فنی جک جی 4 بسیار کمتر از تارا باشد. از سوی دیگر خودروهای ایرانی معمولا دارای ضعف در بخش سیستم برقی هستند که این موضوع در خودروهای چینی کمتر مشاهده می‌شود.

کیفیت سواری و هندلینگ خودرو

تارا هماهنگی خوبی بین پیشرانه و گیربکس دارد و این موضوع کمتر در سدان‌های ایران خودرو مشاهده می‌شود. یکی از نکات جالب در بخش سواری تارا داشبورد بزرگ و کشیده آن است که سبب شده هنگام سوار شدن این خودرو حس و حال یک خودرو کراس‌اوور به شما منتقل شود. به طور کلی از لحاظ کیفیت سواری و نرمی سیستم تعلیق تارا به اندازه خانواده دنا نرم نیست؛ اما هندلینگ آن به لطف فرمان برقی و سیستم کنترل کشش و پایداری بهتر است.

اگرچه عملکرد گیربکس و پیشرانه جک جی 4 در حد و اندازه تارا مطلوب نیست؛ اما این خودرو سیستم تعلیق به مراتب بهتری به نسبت تارا دارد. از سوی دیگر سیستم کنترل کشش و پایداری این خودرو دقت عمل بیشتری دارد به گونه‌ای که هنگام چرخیدن در پیچ‌های تند مانع کشش خودرو به سمت مخالف می‌شود.

به طور کلی از لحاظ کیفیت سواری دو خودرو در یک سطح ارزیابی می‌شوند و تفاوت محسوسی بین تارا و جی 4 وجود ندارد.

مقایسه تارا با جک J4؛ قیمت

در جدول زیر می‌توانید قیمت نمایندگی و بازار آزاد دو خودرو را مشاهده کنید.

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
تارادستی V1 پلاس493.199.470780.000.000
تارااتوماتیک V4580.085.122960.000.000
جک J4اتومات CVT791.400.000810.000.000

خدمات پس از فروش

مهم‌ترین مزیت خودروهای ایرانی به نسبت خودروهای چینی، خدمات پس از فروش محصولات داخلی است. شما برای تعمیر و یا تهیه قطعات یدک خودرو جی 4 مجبورید به نمایندگی‌های کرمان موتور مراجعه کنید و فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح شهرها به ندرت قطعات جک جی 4 را موجود می‌کنند، از سوی دیگر یافتن تعمیرکاری که بتواند مشکلات خودرو جک را برطرف سازد به سهولت محصولات ایران خودرو نیست.

مقایسه تارا با جک J4

در سوی مقابل تارا از شرکت ایران خودرو قرار دارد، درست است که تارا محصولی جدید و متفاوت در سبد خرید ایران خودرو محسوب می‌شود؛ اما بسیاری از قطعات یدکی این خودرو با سایر محصولات ایران خودرو مشترک است. همین موضوع سبب می‌شود تا به سادگی لوازم یدکی این خودرو را تهیه کنید، علاوه‌بر این نمایندگی‌های ایران خودرو در سرتاسر کشور وجود دارند و به راحتی می‌توان قطعات اورجینال را از آن‌ها خریداری کرد.

سخن پایانی

به طور کلی تمامی خودروهای چینی مونتاژ و وارد شده به کشور، از دو مشکل اصلی بازار دست دوم کم رونق و محدودیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی رنج می‌برند و جک J4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سوی مقابل تارا به لطف بهره‌مندی از موتور TU5P مشکلی در زمینه تامین قطعات و خدمات مکانیکی ندارد. اما بازار خرید و فروش این خودرو نیز به مانند سایر خودروهای داخلی هم قیمت، همچون پژو 207 و دنا پلاس درخشان نیست.

در بازار آزاد قیمت تارا دنده‌ای با جک جی 4 برابر است که در این حالت به دلیل اختلاف سطح آپشن‌های تارا V4 با تارا دنده‌ای معمولی، می‌توان نماینده جک را پیروز میدان دانست، اما از لحاظ قیمت نمایندگی نسخه V4 تارا حدود 100 میلیون تومان ارزان‌تر از جی 4 است و بدون شک نماینده ایران خودرو می‌تواند انتخاب معقول‌تری محسوب شود.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2 کی ام سی T8 با اختلاف زیاد، همچنان پرفروش‌ ترین پیکاپ بازار ایران مقایسه جک J4 با فردا 511؛ کدام برنده مقایسه است؟ با سرویس رایگان جک J4، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید مقایسه جک J4 با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟ پیکاپ موسو خان با این مشخصات فنی و امکانات در ایران عرضه می‌شود +‌ کاتالوگ شرکت تویوتا برای اولین بار از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو استفاده می‌کند شرایط فروش کامیونت بهمن فورس 3.8 تن F38؛ رقیب خطرناک و جذاب نیسان آبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*