موتور جستجوی اپل

اپل با توسعه موتور جستجوی خود به جنگ گوگل می‌رود!

برخی شایعات حاکی از آن هستند که اپل به‌دنبال توسعه موتور جستجوی خود برای رقابت با گوگل در آیفون و سایر محصولاتش است.

چندی پیش، دادگاهی در ایالات متحده، گوگل را متهم به پرداخت رشوه ۲۰ میلیارد دلاری برای حفظ جایگاه موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون‌ها به اپل کرد. بسیاری بر این باورند که گوگل این مبلغ را به این شرکت پرداخت می‌کرده تا جلوی توسعه موتور جستجوی اپل را بگیرد.

هرچند تقریبا تمام کاربران اپل آرزو علاقه دارند که چنین اتفاقی واقعا رخ دهد؛ اما ریسک‌های احتمالی آن برای اپل توجیه‌پذیر نیست و این احتمالش را می‌کاهد.

موتور جستجوی اپل و رقابت با گوگل

تاکنون، گوگل با پرداخت مبالغ هنگفت سالانه به اپل توانسته بود موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری باشد. این مبلغ برای اپل بسیار سودآور بوده و برای گوگل نیز منجر به جذب ترافیک از یک گروه جمعیتی ارزشمند می‌شد؛ اما این توافق اخیرا به دلیل سوءاستفاده گوگل از موقعیت برتر خود در بازار جستجو، غیرقانونی اعلام شده است.

اپل به‌دنبال جایگزین درآمد حاصل از گوگل است

برخی معتقدند اپل به دنبال جایگزینی درآمد از دست رفته است و ساخت جستجوگر اختصاصی، یکی از راه‌های پیش روی آن‌هاست. این شرکت از حدود یک دهه پیش با استفاده از ربات Applebot به ایندکس کردن وب پرداخته است که ابتدا برای سیری و سپس برای آموزش هوش مصنوعی اپل مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال، ایجاد یک موتور جستجوی کامل به سادگی جمع‌آوری داده‌ها نیست. برخلاف اپل، گوگل به داده‌های حاصل از جستجوهای کاربران دسترسی گسترده‌ای دارد. موتور جستجو در واقع یک سیستم یادگیری تقویتی است که با استفاده از فعالیت‌های کاربران، وب را درک می‌کند.

برخی می‌گویند اپل می‌تواند با موتور جستجوی خود درآمد جایگزین پیدا کند، اما این مبلغ در مقایسه با درآمد کل خدمات اپل، چندان چشمگیر نیست. علاوه بر این، ساخت و راه‌اندازی یک موتور جستجو هزینه‌های هنگفتی دارد و موفقیت آن نیز قطعی نیست.

موتور جستجوی اپل

مدل کسب‌وکار گوگل بر پایه استفاده گسترده از داده‌های کاربرانی است که با فلسفه اپل در حفظ حریم خصوصی کاربران تضاد دارد. بنابراین، ورود به این حوزه می‌تواند به برند اپل نیز آسیب برساند.

در نهایت، به نظر می‌رسد ساخت یک جستجوگر توسط اپل، ریسک بزرگ است که می‌تواند با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه چت‌بات‌ها، منسوخ شود. خصوصا اینکه شنیده‌ایم گوگل با هوش مصنوعی به‌دنبال متحول کردن موتور جستجوی خود و تبدیل آن به یک جستجوگر بی‌رقیب است!

در گجت نیوز بخوانید:
کره گیری از آب، به سبک اپل؛ هوش مصنوعی آیفون ماهی ۲۰ دلار شاهکار جدید گوگل: جستجو با ویدیو قابلیت Simple Search گوگل، تجربه جستجو کردن کاربران را آسان‌تر می‌کند چگونه جستجوی ایمن را در سامسونگ، شیائومی یا آیفون غیرفعال کنیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*