معنی آی او اس

«آی او اس» به چه معناست؟ رمزگشایی معنی نام سیستم‌عامل آیفون

ممکن است بسیاری از شما خودتان را کاربر حرفه‌ای آی او اس و آیفون بدانید. اما آیا معنی نام سیستم عامل سه حرفی موبایل اپل را می‌دانید؟ این حرف، نه یک معنی بلکه پنج معنی مختلف دارد

کمتر دستگاهی در دنیا تا کنون توانسته به‌اندازه آیفون های اپل روی دنیای فناوری و تکنولوژی تاثیرگذار باشد. کمپانی کوپرتینویی به رهبری استیو جابز فقید موفق شد با ارائه نسل نخست iPhone در سال 2007 عملا یک کامپیوتر را در ابعادی بسیار کوچک در جیب کاربران قرار داده و نحوه تعامل آن‌ها با گوشی، عکسبرداری، سرگرمی و دیگر کاربری‌ها را تغییر دهد. همان‌طور که در جریان هستید، آیفون‌های اپل از سیستم عامل قدرتمند iOS استفاده می‌کنند. اما احتمالا بسیاری از شما معنی نام آی او اس را نمی‌دانید.

اپل اساسا همیشه به استفاده از اسامی ساده در نامگذاری محصولاتش اعتقاد داشته و این را از نسل نخست آیفون به نمایش گذاشته است. نامگذاری سه‌حرفی «آی او اس» نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ریشه ساده‌ای دارد. دو حرف «OS» در کلمه iOS طبیعتا به کلمه Operating System به‌معنای سیستم عامل اشاره دارند. با این حال معنای حرف i در این نام چندان مشخص نیست.

سیستم عامل iOS

با وجود تعبیرهای فراوانی که برای این حرف وجود دارد، ساده‌ترین تعریف، احتمالا درست‌ترین است. حرف i در کلمه iOS در حقیقت همان حرف اول کلمه iPhone است؛ یعنی iOS در حقیقت به معنای iPhone Operating System یا «سیستم عامل آیفون» است.

اگر i در آی او اس مخفف آیفون است؛ معنی حرف i در iPhone چیست؟

با این تعابیر، اگر i در iOS مخفف کلمه iPhone باشد، سوال مهم دیگری که باید پاسخ داد این است که «i» در iPhone چه معنایی دارد؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید به نخستین باری که اپل برای نام‌گذاری محصولاتش از این حرف استفاده نمود رجوع کرد. این کمپانی در سال 1998، یعنی یک سال پس از بازگشت استیو جابز به‌عنوان مدیر عامل، کامپیوتر شخصی خود تحت نام iMac را منتشر کرد. در آن زمان استیو جابز معنای حرف i در iMac را نه فقط یک کلمه، بلکه پنج مفهوم مختلف توصیف کرد.

معنی آی او اس

نخستین و واضح‌ترین معنای i در iMac اشاره به اینترنت (internet) بود که به عقیده استیو جابز، اتصال به آن مهم‌ترین دلیل برای خرید یک کامپیوتر خانگی بود. در ادامه همچنین استیو جابز فقید چهار کاربرد دیگر حرف i در iMac را شخصی (individual)، راهنمایی (instruct)، اطلاع‌رسانی (inform) و انگیزه بخشیدن (inspire) توصیف کرد.

این چهار عبارت در حقیقت به کاربردها و پتانسیل‌های بی‌شمار آی مک در آن زمان اشاره داشتند؛ معنای‌ای که در ادامه همگی به واقعیت تبدیل شده و خط مشی کلی اپل در تولید دستگاه‌های مختلف را تشکیل دادند. آیفون، آیپد، آیپاد و تمامی دستگاه‌هایی که با حرف i شروع می‌شوند دنباله‌رو همین مسیر هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
دست نوشته استیو جابز برای تبلیغات اپل ۱، به گران‌ترین کاغذ جهان تبدیل شد تیم کوک یا استیو جابز: کدام مدیرعامل برای اپل بهتر بود؟ نگاهی به تاریخچه گجت های انقلابی اپل : آیفون و آیپد در گذر زمان

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*