نسل تویوتا فور رانر

بررسی تمامی نسل های تویوتا فور رانر از بدترین تا بهترین

اینجا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه سری پیکاپ های تویوتا فور رانر – Toyota 4Runner و نسل های مختلف آن را بررسی خواهیم نمود.

شهرت کمپانی تویوتا بر کسی پوشیده نیست و آمار فروش این خودروها در سرتاسر جهان نیز به‌خوبی گویای همین مساله است. در سال گذشته پنج مدل از ده مدل اتومبیل پرفروش در آمریکا محصولات تویوتا بودند. در این بین خودروهای تویوتا فور رانر از جمله محصولات ارزشمند تویوتا به شمار می‌روند که شاید از نظر فروش و محبوبیت هم‌تراز سری کمری، کرولا یا هایلوکس نباشند؛ اما به‌عنوان سمبل دوام در میان رانندگان شناخته می‌شوند. امروز قصد داریم در بخش اخبار خودرو گجت نیوز نگاهی داشته باشیم به نسل های مختلف این خودرو و آن‌ها را از نظر کیفیت و عملکرد بررسی کنیم.

بهترین نسل های تویوتا فور رانر؛ پیکاپ توانمند ژاپنی

نسل اول سری Toyota 4Runner در سال 1984 معرفی شد و عملا چیزی بیشتر از یک هایلوکس ارائه نمی‌کرد. با این وجود نسل‌های بعدی این شاسی بلند آفرودی رفته‌رفته فاصله خود با سری هایلوکس را افزایش داده و به محصولاتی مستقل تبدیل شدند.

این خودروی تویوتا اکنون در نسل پنجم خود به سر برده و در طول حیات حدود چهل ساله‌اش تغییرات فراوانی به خود دیده است. در ادامه نسل های مختلف این خودروهای تویوتا را به‌طور مختصر از بدترین به بهترین بررسی خواهیم کرد.

نسل اول: 1984 تا 1989

تعجبی ندارد که نسل نخست فور رانر پایین‌ترین جایگاه را در میان مدل‌های مختلف در اختیار دارد. این خودرو شباهت زیادی به هایلوکس داشت و قصد داشت ضمن ارائه قابلیت‌های یک خودروی پیکاپ به مدلی ارزان‌قیمت‌تر از تویوتا لند کروزر نیز تبدیل شود. قیمت این خودرو در زمان عرضه حدود 14 هزار دلار بود.

شاسی بلند Toyota

مدل‌های اولیه این نسل از تویوتا فور رانر به موتور افسانه‌ای چهار سیلندر خطی 22R تویوتا مجهز بودند. با این حال ژاپنی‌ها در سال 1985 تریم SR5 فور رانر را به توربوشارژر مجهز کردند و در ادامه هم در سال 1988 از یک موتور تنفس طبیعی سه لیتری V6 با قابلیت تولید توان 145 اسب بخار در آن استفاده کردند.

نسل دوم: 1990 تا 1995

رتبه چهارم در میان برترین نسل های تویوتا فور رانر تاریخ به نسل دوم این خودرو می‌رسد که در سال 1990 با قیمت بیش از 16 هزار دلار به بازار عرضه شد. این خودرو نسبت به نسل اول تغییرات قابل توجهی داشت. برای مثال، قسمت پشتی عقب آن با یک کابین جایگزین شده بود و دو در اضافی نیز در پشت تعبیه شده بود تا ظاهر آن بیشتر از یک پیکاپ فاصله گرفته و به خودروهای شاسی بلند تبدیل شود.

نسل تویوتا فور رانر

از سوی دیگر فنرهای فنربندی تخت قسمت پشت این خودرو نیز با فنرهای پیچشی جایگزین شده بود و سیستم انتقال قدرت مدل V6 از چرخ‌دنده‌ای به زنجیری تغییر کرده بود.

مثل اکثر خودروهای دیگر تویوتا، سری فور رانر نیز به دوام فوق‌العاده بالا معروف است؛ به‌طوری که پیمایش 300 هزار کیلومتری برای این مدل کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین شاید همین الان نیز با مراجعه به بازار بتوان مدل‌هایی سالم از آن را برای فروش پیدا کرد.

نسل چهارم: 2003 – 2009

در جایگاه بعد، نسل چهارم 4Runner قرار می‌گیرد که اکنون در بازار دست دوم قیمتی حدود 6000 دلار دارد. نمای ظاهری و بدنه این نسل در مقایسه با قبل تغییرات گسترده‌ای داشته و با فاصله گرفتن از طراحی جعبه‌مانند قبل به شکلی گردتر درآمده بود. از سوی دیگر، سیستم قفل کردن دیفرانسیل‌ها نیز در این نسل با مکانیزم دیفرانسیل مرکزی قفل‌کننده پیچش جایگزین شده بود.

خودرو آفرود Toyota

علاوه بر این، کابین نسل چهارم 4Runner نیز بازطراحی شده و ظاهری بسیار لوکس‌تر پیدا کرده بود تا بیشتر قادر به رقابت با مدل‌هایی مثل فورد اکسپلورر باشد که در آن زمان فروش بسیار بهتری نسبت به فور رانر داشت.

در نسل چهارم تویوتا فور رانر همچنین شاهد جایگزینی موتور چهار سیلندر خطی با نمونه‌های 4 لیتری V6 یا 4.7 لیتری V8 بودیم. این اتفاق باعث شد که میزان مصرف سوخت در این خودرو در مدل‌های V6 و V8 این خودرو به‌ترتیب برابر با 13 و 14.7 لیتر در هر صد کیلومتر باشد. البته میزان فروش این پیکاپ تویوتا در نسل چهارم به‌طور پیوسته کاهش یافت و از 100 هزار دستگاه در سال 2005 به حدود 0 هزار دستگاه در سال 2009 رسید.

 نسل سوم: 1996 تا 2002

دومین نسل درخشان از Toyota 4Runner نیز نسل سه آن است که از سال 1996 تا 2002 روی خط تولید قرار داشت و نخستین مدل از این پیکاپ است که ظاهر منحصربفرد داشته و شباهتی با دیگر پیکاپ‌ها و شاسی بلندهای تویوتا نداشت. این مدل همچنین از یک موتور بزرگتر 2.7 لیتری I4 یا 3.4 لیتری V6 بهره می‌برد و عملکرد فنی بهتری ارائه می‌کرد.

نسل تویوتا فور رانر

علاوه بر این، فاصله محوری نسل سوم 4Runner نیز به‌صورت قابل توجهی افزایش یافته بود و فضای داخلی آن نیز فضایی بسیار بیشتر از قبل ارائه می‌کرد. تغییرات حاصل‌شده در نسل سوم فور رانر ظاهر به میل رانندگان خوش آمده بود؛ چنانکه بسیاری افراد در آن زمان تویوتا فور رانر نسل سوم را بهترین خودروی تاریخ توصیف کرده بودند. همچنین دوام و پایداری استثنایی این خودرو نیز شهره خاص و عام است؛ به‌طوری که همین الان هم می‌توان تعداد بسیار زیادی از مدل‌های دست دوم این خودرو با کارکرد بیش از 400 هزار کیلومتر را پیدا کرد.

نسل پنجم: 2010 تا کنون

آخرین نسل از مدل 4Runner تویوتا بهترین نسل آن به شمار می‌رود که در جدیدترین مدل خود قیمتی حدود 40 هزار دلار داشته و به‌شدت ارزشمند به شمار می‌رود.

نسل تویوتا فور رانر

مدل 2010 این نسل به یک موتور قدرتمند V6 با توان 270 اسب بخار مجهز شده بود. همچنین تریم TRD Pro آن نیز با بهره‌گیری از تایرهای مخصوص، ضربه‌گیرهای پیشرفته‌تر، ورق‌های مقاوم و سیستم تعلیق توانمند عملکردی خیره‌کننده در آفرود ارائه می‌کرد. همچنین در مدل 2020 نیز شاهد افزوده شدن فناوری‌های دستیار هوشمند رانندگی مثل هشدار تغییر لاین، سیستم تشخیص عابر پیاده و کروز کنترل هوشمند از طریق رادار بودیم.

مهم‌ترین نکته در خصوص نسل پنجم، بازیابی فروش این سری پیکاپ‌ها از اعداد نه چندان درخشان نسل چهارم بود؛ به‌طوری که فروش این پیکاپ از کمتر از 50 هزار دستگاه در سال 2013 به بیش از 70 هزار دستگاه در سال بعدی و سپس به 100 هزار دستگاه در سال 2016 رسید و از آن سال حدود همین مقدار باقی ماند.

در عین حال باید منتظر ماند و دید آیا این پیکاپ کم‌ادعای ژاپنی قادر خواهد بود در ادامه روند موفق فروشش را ادامه‌دار کند یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید:
آشنایی با آپشن های خاص و جذاب تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ تویوتا به زودی با عرضه یک شاسی بلند اسپرت، طرفدرانش را شگفت‌زده خواهد کرد بهترین و بدترین شاسی بلندهای تویوتا در طول تاریخ تمام برندهایی که تویوتا در حال حاضر تحت مالکیت دارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*