آیفون iOS کرش

کافیست این 4 حرف را در آیفون خود تایپ کنید تا iOS کرش کند

آیا می‌دانستید با وارد کردن تنها چهار کاراکتر در نوار جستجوی iOS می‌توانید باعث کرش کردن آیفون شوید؟ در ادامه با جزئیات این باگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

به‌تازگی یک باگ نرم افزاری در سیستم عامل آی او اس پیدا شده که می‌تواند باعث از کار افتادن هوم اسکرین شود؛ به این صورت که تایپ کردن کاراکترهایی خاص در نقاط مشخص از رابط کاربری iOS باعث از کار افتادن آیفون خواهد شد. این اتفاق البته به هیچ وجه خطرناک نیست و آسیبی به گوشی شما وارد نخواهد کرد.

تایپ کردن این چهار کاراکتر در آیفون باعث کرش کردن iOS می‌شود

اگر در سه نقطه خاص از گوشی آیفون خود عبارت چهار کاراکتری “”:: را وارد کنید باعث کرش کردن اسپرینگ‌بورد در آیفون و بازگشت آن به لاک اسکرین خواهید شد که طبیعتا کرش کردن هوم اسکرین iOS را نیز در پی خواهد داشت. این سه نقطه خاص عبارتند از:

  • نوار جستجو در هوم اسکرین
  • نوار جستجو در قفسه اپلیکیشن‌ها
  • نوار جستجو در اپلیکیشن تنظیمات

وجود این باگ در iOS نخستین بار توسط یکی از متخصصین کمپانی امنیتی Mastodon تایید شد. این متخصص اعلام کرده که تایپ کردن سه کاراکتر نخست به‌طور خودکار باعث فعال شدن ارور خواهد شد و هر کاراکتری که پس “”: وارد شود کرش کردن آی او اس را به همراه خواهد داشت.

آیفون iOS کرش

او البته تایید کرد که مشکل کرش کردن iOS آیفون تنها در برخی نسخه‌های بتای آی او اس 18 قابل مشاهده است. برای مثال نسخه توسعه‌دهنده بتا 7 آی او اس 18 و نسخه توسعه‌دهنده بتا 2 آی او اس 18.1 روی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس با این مشکل روبرو هستند؛ درحالیکه سایر نسخه‌های بتا چنین مشکلی ندارند.

از سوی دیگر شکل محدودتر از این باگ نیز در آیپد پرو نسل سوم مجهز به iPadOS 17.6.1 مشاهده شد. در این تبلت البته وارد کردن این کاراکترهای ممنوعه در نوار جستجوی هوم اسکرین مشکلی برای عملکرد سیستم عامل ایجاد نمی‌کرد؛ اما نوارهای جستجوی قفسه اپلیکیشن‌ها و بخش تنظیمات باعث بازگشت دستگاه به صفحه لاک اسکرین می‌شد.

این سری باگ‌ها که با نام «بمب متنی» (Text Bomb) معروف هستند قبلا هم در سال‌های 2015 و 2917 و 2018 و 2020 گریبان‌گیر کاربران آیفون شده بودند. البته ابعاد خطراتی برخی از باگ‌های پیشین بسیار وسیع‌تر از یک ایراد نرم افزار ساده بوده و سلامت و امنیت کل دستگاه را تهدید می‌کرد. با این وجود همان‌طور که اعلام شد ایراد جدید آی او اس چیزی فراتر از یک مشکل نرم افزاری نیست.

در گجت نیوز بخوانید:
«آی او اس» به چه معناست؟ رمزگشایی معنی نام سیستم‌عامل آیفون آی او اس ۱۸ این دو مشکل بزرگ شارژ آیفون را حل می‌کند آی او اس ۱۸ به شما اجازه می‌دهد صفحه آیفون خود را مثل یک گوشی اندرویدی شخصی‌سازی کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*