بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

بهترین و بدترین غذاها برای فصل تابستان

عادات غذایی بد در تابستان می‌توانند سلامتی انسان را با خطر جدی مواجه کنند. در ادامه به معرفی بهترین و بدترین غذاها برای تابستان می‌پردازیم.

بعضی از افراد گرمای دلپذیر تابستان را مناسب غذا خوردن می‌دانند و گروهی دیگر ترجیح می‌دهند در فصل پاییز یا زمستان طعم برخی غذاها را بچشند. رستوران‌ها در تابستان شلوغ‌تر شده و تمایل به خوردن سوپ، آش و آبگوشت کمتر می‌شود. خوردن برخی از غذاها در گرمای هوا شاید کیف دهد ولی قطعا زیاده‌روی در آنها باعث می‌شود مزاجتان به هم بریزد.

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

اگر می‌خواهید در فصل تابستان شاد و سرحال باشید، باید فهرست غذایی خود را متناسب با فصلی که در آن قرار دارید، بچینید. خودتان قضاوت کنید که آیا خوردن یک پیتزا در گرمای هوا بهتر است یا ماهی و سبزی؟ پاسخ شما به این سوال مشخص می‌کند که آیا راه درست را رفته‌اید یا خیر!

افزودن وعده‌هایی غذایی سالم به برنامه غذایی، باعث شادابی جسم و روح شما می‌شود. بعضی از غذاها می‌توانند باعث کم آبی بدن شده و ناراحتی‌های مختلف ایجاد کنند. غذاهای تند، چرب و سنگین، بدترین ایده برای تابستان خواهند بود. برای باطراوات ماندن در گرمای هوا باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و برای تحقق این هدف می‌بایست غذای سالم بخورید.

از آنجایی که در فصل تابستان قرار داریم و عادات غذایی بد باعث شده طیف وسیعی از مردم به دلایل مختلف راهی بیمارستان شوند، تصمیم گرفته‌ایم به معرفی بهترین و بدترین غذاها برای فصل تابستان بپردازیم. با غذای سالم، شاداب و سرحال بمانید و از شر بیماری‌های تابستانی راحت شوید.

بیشتر بخوانید:

هر روز گوشت خوردن عادت سالمی است؟

پرهیز غذایی در تابستان

ابتدا نگاهی به برنامه غذایی خود در فصل تابستان بیندازید. اغلب چه غذاهایی میل می‌کنید؟ گرمی هوا – مخصوصا امسال – باعث خستگی بدن می‌شود و تعریق شما را بالا می‌برد. اگر از غذاهای ادویه‌دار، سرخ کردنی و فست فود استفاده می‌کنید، بدن شما اغلب کم آب است و تعرق بالا منجر به خستگی مفرط می‌شود.

سرخ کردنی‌ها

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

از هر چیزی که با روغن سرخ شده باشد باید پرهیز کرد. خوردن سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا و همبرگر، هضم سختی دارند و پس از مصرف آنها نیاز به آب شدید خواهید داشت. تا جایی که می‌توانید از مصرف چنین غذاهایی پرهیز کنید تا سلامت خود را به خطر نیندازید.

غذاهای تند

فلفل قرمز و سیاه و سایر ادویه‌هایی که طعم خوبی به غذا می‌دهند، مفید هستند و مصرف آنها توصیه می‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد انواع فلفل در تابستان و هوای گرم، روی سلامتی شما تأثیر منفی می‌گذارد. غذاهای تند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و تعریق را بالا می‌برند. مازاد بر اینها تندی‌ها درد معده را مضاعف خواهند کرد.

فست فود

قبول داریم که خوردن فست فود در یک شب نسبتا خنک تابستانی با یک نوشیدنی خنک می‌تواند جذاب و وسوسه انگیز باشد اما به یاد داشته باشید که چربی اشباع چنین غذاهایی تهدیدکننده سلامتی شماست. مصرف فست فود در تابستان به علت داشتن کالری زیاد، مساوی با اضافه وزن است. بنابراین برای حفظ تناسب اندامتان هم که شده، در فصل تابستان از مصرف پیتزا و همبرگر پرهیز کنید.

غذای آماده

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

به هر غذایی که طبخ و خوردن آن کمتر از ده دقیقه طول بکشد، غذای آماده گفته می‌شود. شاید برای کسانی که عجله دارند، غذای ده دقیقه‌ای گزینه خوبی به نظر برسد اما اگر مدام در فصل تابستان از نودل، کنسرو لوبیا و تن ماهی استفاده شود، سلامتی‌تان به خطر می‌افتد.

اغلب غذاهای آماده حاوی چربی ترانس و نمک فراوان هستند که باعث تشنگی بیش از حد شما در طول روز شده و بدنتان را با پدیده خطرناک کم آبی در تابستان مواجه می‌کند.

غذاهای حاوی گوشت

قطعا خیلی از افراد نمی‌توانند مصرف گوشت قرمز (گاو یا گوسفند) را در فصل تابستان یا وقتی که هوا گرم است ترک کنند ولی با کم کردن میزان آن می‌توان سلامتی را تضمین کرد. استفاده از گوشت قرمز نه تنها باعث خستگی و ناراحتی بدن می‌شود بلکه امکان آلوده شدن آن وجود دارد.

توجه داشته باشید که برای مصرف فرآورده‌های گوشتی در تابستان باید آنها را از قبل در دمای معینی فریز نگه دارید. مسمومیت غذایی در تابستان با گوشت آلوده زیاد است و یکی از مهمترین این بیماری‌ها تب کریمه کنگو خواهد بود.

غذاهای شیرین

اغلب ما ایرانی‌ها تمایل زیادی به غذاهای شیرین نداریم ولی در برخی از شهرهای کشور، بعضی از غذاها ذاتا شیرین درست می‌شوند و مخصوص همان محله هستند. شیرین پلو، کلم پلو و هویج پلو در کنار شیربرنج و خورشت فسنجان می‌توانند باعث ایجاد خستگی شوند.

بیشتر بخوانید:

این سالم ترین روش پخت تخم مرغ است

برنامه غذایی مناسب تابستان

با غذاهای نامناسب برای تابستان آشنا شدیم و دیدیم که اغلب خوردنی‌هایی که طبع گرم یا نمک فراوان دارند برای سلامتی شما مضر است. در گرمای طاقت فرسای هوا برای شاداب ماندن بدن باید برنامه غذایی سبک داشت. در ادامه شما را با فهرستی از بهترین غذاها آشنا خواهیم کرد:

غذای سالم و هیدراته

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

مردم در تابستان روی به نوشیدنی‌های خنک می‌آورند و تصور می‌کنند با خوردن آب به مقدار زیاد، بدنشان هیدراته می‌ماند و احساس شادابی و سبکی خواهند کرد. چنین طرز تفکری اشتباه است و باید بدانیم که آب به تنهایی راه حل مشکلات نیست. برای سالم و هیدراته ماندن در گرمی تابستان باید به مصرف غذاهای سرد روی آورد.

انواع سبزی

بهترین گزینه برای فصل تابستان، سبزی‌های برگ‌دار مثل اسفناج و کاهو هستند. چنین سبزی‌هایی نه تنها کالری کمتری دارند بلکه سرشار از مواد مغذی بوده و بدن را خنک نگه می‌دارند و شادابی را به پوست شما هدیه می‌کنند.

غذاهای سبک با چربی کم

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

در تابستان دمای بدن افزایش می‌یابد و برای پایین آوردن آن باید از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. چنین خوردنی‌هایی نه تنها خوشمزه هستند بلکه بدنتان را خنک نگه می‌دارند. سوپ گزینه مناسبی برای گرمای هوا است. مواد مغذی سوپ فراوان بوده و آماده کردن آن راحت است. همچنین به عنوان وعده اصلی یا حتی میان وعده، قابل استفاده خواهد بود.

غذاهای دریایی

طبع و ذات غذاهای دریایی سرد و مناسب فصل تابستان است. اگر از گوشت قرمز مصرف می‌کنید، بهتر است ماهی را جایگزین آن کنید چرا که همان پروتئین را برای بدن شما فراهم خواهد کرد.

غلات و حبوبات

نان گزینه مناسبی برای استفاده در تابستان است و می‌توانید غذاهایی تهیه کنید که با نان خورده می‌شوند. همچنین حبوباتی نظیر لوبیا، عدس، لپه و نخود انرژی روزانه شما در گرمای هوا را تأمین می‌کنند. حبوبات سرشار از فیبر بوده و هضم آسانی دارند.

سالادها

بهترین و بدترین غذاها برای تابستان

گفتیم که سرخ کردنی‌ها برای تابستان حکم سم را دارند و به جای آن می‌توان غذاهای آب پز درست کرد. بهترین موقعیت برای غذاهای بدون پخت، تابستان است. سالاد یکی از غذاهایی خواهد بود که نیاز به پخت ندارد و ساده و سریع آماده می‌شود. می‌توانید به سالاد، میوه و سبزی‌های مختلف اضافه کنید.

کلام آخر

برنامه غذایی تابستان به علت گرمای بیش از حد هوا باید تغییر کند و اجازه نداریم همان خوردنی‌های سایر فصول را در این فصل پردردسر استفاده کنیم. غذاهایی که چربی زیادی دارند و سنگین هستند، بدترین خوردنی‌ها به حساب می‌آیند و باید حتما از برنامه روزانه حذف شوند.

سبزی و سالاد را در این فصل از برنامه خود حذف نکنید و به طور مرتب آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. در پایان چند توصیه مهم برای داشتن تغذیه سالم به شما:

  • میان وعده‌های لذیذ با میوه‌های تابستانی داشته باشید
  • وعده‌های غذایی خود را سبک کنید
  • سوپ‌های سرد گزینه خوبی هستند
  • ماهی و پروتئین را از برنامه روزانه حذف نکنید
در گجت نیوز بخوانید:
این سوپ ۷۹ ساله کاملا سالم است کنسرو تن ماهی در آب یا روغن زیتون؛ نگاهی به ارزش تغذیه‌ای و نکات پنهان غذایی عجیب ترین چیزهایی که برخی افراد آنها را خورده‌اند؛ از صابون تا خاکستر جسد انسان! ۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*