روغن موتور خودرو

همه چیز درباره روغن موتور خودرو؛ از انتخاب روغن مناسب تا شیوه تعویض و شرایط نگهداری

روغن مایع حیاتی موتور خودرو است، اگر به عملکرد موتور خودرو خود اهمیت می‌دهید باید به خوبی با ساختار روغن موتور خودرو، وظایف و شرایط نگهداری آن اشنا شوید.

نگهداری صحیح از موتور خودرو امری ضروری است و شاید ساده‌ترین روش برای این کار، تعویض منظم روغن و فیلتر روغن باشد. روغن موتور مایع حیاتی پیشرانه خودرو است و بدون آن، موتور قادر به انجام فعالیت نیست. اگر نسبت به تعویض منظم روغن موتور بی‌توجهه باشید، باید هزینه تعمیرات اساسی موتور را به جان بخرید. تعویض روغن موتور امری ساده و کم هزینه است و تنها با داشتن چاه تخلیه روغن، می‌توانید روغن موتور را تعویض کنید.

روغن موتور در واقع نوعی روانکار صنعتی است که به منظور بهینه‌سازی عملکرد و افزایش راندمان موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مایع علاوه‌بر روانکاری، به لطف ترکیبات شیمیایی افزوده شده به آن، وظایف مهمی درون محفظه موتور برعهده دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

روغن موتور خودرو

در ادامه این مطلب از آخرین اخبار خودرو گجت نیوز، تمامی نکاتی که در خصوص روغن موتور خودروها نیاز است بدانید را به شما می‌گوییم.

آشنایی با روغن موتور خودرو

در ابتدا لازم است بدانیم که روغن در موتور خودرو چه نقشی دارد. روغن به عنوان روانکار قطعات متحرک موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن علاوه‌بر کاهش نیرو اصحکاک بین قطعات، سبب می‌شود تا اجزا موتور نظیر پیستون، روان‌تر درون محفظه مربوط به خود دوران کنند. روغن موتور به دلیل مایع بودنش می‌تواند با ایجاد تعادل گرمایی بین قطعات مختلف، از حرارت محفظه احتراق بکاهد.

روغن موتور خودرو

در خودروها سیستمی برای گردش روغن به نام سیستم روغن وجود دارد که از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • کارتل روغن: محفظه‌ای که روغن در آن نگهداری می‌شود.
  • مجاری روغن: فضاهای تو خالی‌ای که روغن با استفاده از آن‌ها در سرتاسر موتور پخش می‌شود.
  • پمپ روغن: با ایجاد نیرو رانشی، روغن را درون موتور به گردش در می‌آورد.
  • فیلتر روغن: با توجه به حساس بودن موتور نسبت به کوچک‌ترین ریز گردها، روغن قبل از آنکه از طریق موتور پمپ شود، با عبور از فیلتر روغن، ناخالصی‌های خود را از دست می‌دهد.

روغن موتور خودرو ترکیبی خالص نیست و به آن چندین ترکیب شیمیایی می‌افزایند تا عملکرد آن را بهبود ببخشند، یکی از اهداف این‌ کار تمیز نگه داشتن موتور با حذف ناخالصی‌ها توسط روغن است. در واقع این ترکیبات سبب می‌شوند که ناخالصی‌های موجود در موتور خودرو وارد روغن شود و روغن با عبور از فیلتر، این ناخالصی‌ها را از موتور حذف کند.

چه ترکیباتی به روغن موتور خودرو افزوده می‌شود:

  • مهارکننده کف: جهت جلوگیری از تشکیل کف و حباب در روغن
  • مهارکننده خورندگی: با تشکیل یک لایه محافظ در سطح قطعات موتور، مانع زنگ زدگی می‌شود.
  • ضد انجماد: برای جلوگیری از سخت شدن روغن در هواهای سرد
  • پراکنده‌کننده‌ها یا آنتی‌اکسیدان‌ها: برای جلوگیری از تشکیل و تجمع ناخالصی‌ها در موتور
  • ضد سایس: برای کمک به روانکاری فوری در هنگام استارت زدن موتور و به حداقل رساندن نیرو اصطحکاک
  • بهبود دهنده‌ها: برای بهبود عملکرد روغن در دماها و شرایط غیر عادی

وظایف روغن موتور در خودرو

به 5 منظور از روغن درون موتور خودرو استفاده می‌شود:

  1. بهینه‌سازی عملکرد موتور: مسطح کردن کامل سطوح فلزی بخصوص در قطعات متحرک که دسترسی به آن‌ها محدود است، بسیار دشوار بوده، در نتیجه برای جلوگیری از نشتی کمپرس و افت عملکرد موتور، روغن موتور فضای میکروسکوپی بین رینگ پیستون و سیلندر را برای بهینه‌سازی عملکرد موتور آب‌بند می‌کند.
  2. جلوگیری از خوردگی: در حالی که موتور به طور طبیعی در حال انجام فعالیت خود است، لایه‌ای از روغن بین اجزا تشکیل می‌شود تا از آن‌ها محافظت و مانع خوردگی و زنگ‌زدگی شود. در روغن موتورهای شرکت‌های برند، مواد افزودنی‌ای وجود دارد که واکنش شیمایی خوردگی را به طور کامل خنثی می‌کند.
  3. خنک کنندگی: پس از روشن شدن خودرو، با انجام فرآیند احتراق موتور داغ می‌شود و یکی از وظایف روغن موتور این است که با انتقال گرما از نواحی داغ به قسمت‌های سرد موتور، تعادل گرمایی ایجاد کند. شاید باور نکنید اما روغن موتور تا 40 درصد در تعدیل دمای موتور موثر است. گرمای دریافت شده توسط روغن در کارتل یا در صورت وجود در خنک کننده پخش می‌شود.
  4. ایفای نقش به عنوان روان‌کننده: زمانی که روغن با استفاده از پمپ وارد موتور خودرو می‌شود، قطعات داخلی موتور را روغن‌کاری می‌کند و یک لایه نازک و لغزنده بر روی سطح باقی می‌گذارد. این لایه با به حداقل رساندن نیرو اصحکاک ناشی از سایش قطعات، سبب افزایش طول عمر موتور خودرو می‌شود.
  5. از بین بردن آلاینده‌ها: با وجود آنکه عملکرد پیشرانه خودروها به شدت مهندسی شده و بهینه انجام می‌شود، اما این فعالیت محصولات جانبی و آلاینده‌هایی مانند ذرات فلزی، رسوبات دوده، اسید‌ها و گرد و غبار ایجاد می‌کند که می‌تواند به موتور خودرو خسارت وارد کند. روغن موتور به لطف افزودنی‌هایش در هنگام گردش، این آلاینده‌ها را در خود معلق می‌کند و از تماس آن‌ها با اجزای موتور و ایجاد آسیب جلوگیری می‌کند. این آلودگی‌ها به وسیله فیلتر روغن جمع‌آوری می‌شوند، به همین دلیل باید به صورت منظم فیلتر روغن خودرو را تعویض کرد.

اهمیت تعویض منظم روغن خودرو

چرا باید روغن خودرو را به صورت منظم و در فواصل زمانی و کارکردی (میزان مسافت پیمایش شده با خودرو) تعویض کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی روغن موتورهای امروزی بسیار پیشرفته‌تر از گذشته هستند، به این معنی که دیگر مجبور نیستیم هر 5000 کیلومتر روغن موتور خودرو را تعویض کنیم. با این حال در نقش روغن تغییری ایجاد نشده و روغن موتورهای پیشرفته هم همان 5 وظیفه اصلی را اما با بازدهی بیشتر انجام می‌دهند.

اگر نسبت به تعویض روغن خودرو خود بی‌توجه باشید، به مرور زمان غلظت روغن موتور افزایش می‌یابد تا در نهایت شبیه ماده‌ای قیر مانند می‌شود. زیرا بعد از پایان عمر مفید، روغن موتور تجزیه شده و به ماده‌ای که مکانیک‌ها آن را لجن موتور می‌نامند تبدیل می‌شود.

روغن موتور خودرو

لجن موتور به دلیل وجود ناخالصی‌ها، با حرکت در اطراف موتور به قطعات می‌چسبد و توانایی روغن را در روانکاری و تمیز کردن محفظه موتور کاهش می‌دهد. این مورد سبب انسداد در مسیر روغن شده و در نتیجه‌ آن سطح روغن موتور کاهش می‌یابد. لجن موتور دارای غلظت بالایی است و فشار زیادی به پمپ روغن برای به حرکت درآوردن این مایع وارد می‌‌کند، ضمنا گرمای موتور باعث سفت شدن لجن موتور می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی برای پیستون‌ها، سیستم انژکتور، سوپاپ‌ها ایجاد کند. اگر لجن موتور برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد شاهد سخت استارت خوردن خودرو، دمای بیش‌از حد موتور و افت قدرت خودرو می‌شود.

روغن موتور خودرو

تعویض کردن لجن موتور به سادگی روغن موتور منقضی شده نیست، برای همین منظور بعد از تخلیه لجن موتور نیاز است تا محفظه داخلی موتور شست و شو داده شود تا تمامی اثرات بر جای ماده این ماده از موتور خودرو حذف شود. اگر لجن بعد از شست و شوی موتور همچنان وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به حذف مکانیکی آن باشد. تعویض منظم روغن موتور در بازه‌های از پیش تعیین شده، بهترین راهکار برای جلوگیری از تشکیل لجن موتور و عملکرد بهینه پیشرانه خودرو محسوب می‌شود.

روغن موتور خودرو

مشکلات ناشی از عدم تعویض روغن موتور

اگر نسبت به تعویض روغن موتور خود بی‌تفاوت باشید، بدترین ظلم را در حق موتور خودرو خود کرده‌اید. همچنین عدم تعویض به موقع روغن موتور خودرو می‌تواند عواقب پرهزینه‌ای داشته باشد.

اگر روغن موتور را عوض نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

  • در کل محفظه موتور خودرو، روغن رسوب کرده و سبب ایجاد آلودگی می‌شود.
  • روغن موتور برای رفع آلودگی‌ها، ذرات ناخالص موجود درون موتور را جذب خود می‌کند و هنگام عبور از فیلتر روغن، روغن مجددا تصفیه می‌شود. وجود ذرات معلق به روغن قابلیت سایندگی می‌دهند که به مرور زمان می‌تواند قطعات داخلی موتور خودرو را فرسوده کند.
  • ایجاد لجن موتور؛ اگر برای مدت زمان طولانی روغن موتور تعویض نشود، لجن موتور ایجاد می‌شود و در چنین حالتی حرکت اجزا متحرک موتور به سختی انجام می‌شود.

چه زمانی روغن موتور را تعویض کنیم؟

اگر از چند نفر که در این زمینه اطلاعات دارند بپرسید که هر چند وقت یکبار روغن موتور خود را عوض کنید؛ پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. از آنجایی که تولیدکنندگان روغن و خودرو، هرساله دستاوردهای خود را ارتقا می‌دهند، قانون قدیمی تعویض روغن هر 5000 کیلومتر شاید دیگر برای همه روغن‌ها لزومی نداشته باشد.

میان برنامه‌های توصیه شده برای تعویض روغن بین تولیدکنندگان خودرو و روغن تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این اختلاف نظر‌ها دلایل متعدی دارد؛ اما مهم‌ترین آن متفاوت بدون نوع روغن، نوع پیشرانه و شرایط کارکرد خودرو است.

در صورت تردید بهتر است روغن را بیش‌از حد نرمال تعویض کنید؛ چرا که روغن موتور با گذشت زمان تجزیه می‌شود. بعلاوه با گذشت زمان خاصیت روان‌کنندگی و خنک‌کنندگی روغن به طرز قابل لمسی کاهش می‌یابد.

روغن موتور خودرو

توجه داشته باشید که سازندگان پیشرانه خودروها بیشتر از هر کسی با شرایط استفاده از آن موتور آشنا هستند، پس بهتر است قبل از استفاده از وسیله نقلیه، دفترچه راهنما همراه محصول را مطالعه فرمایید.

آیا می‌توان به جای تعویض کلی روغن، مقداری روغن به موتور سرریز کرد؟

افزودن روغن جدید به روغن قدیمی امکان‌پذیر است؛ اما باید در شرایط اضطراری انجام شود. به عنوان مثال اگر روغن موتور خودرو کاهش یافته و مجبورید تا رسیدن به مقصد به مسیر خود ادامه دهید، می‌توانید مقداری روغن تازه به درون موتور بریزید، اما پس از رسیدن به مقصد باید کل روغن موتور را تعویض کنید. کاهش سطح روغن یکی از عوامل روشن شدن چراغ روغن خودرو است.

هنگامی که روغن موتور تازه و کثیف را با یک‌ دیگر مخلوط می‌کنید، سطح کیفیت روغن قدیمی به سادگی ارتقا پیدا نمی‌کند. در عوض سطح غلظت روغن جدید را افزایش می‌دهید و از خاصیت روان‌کاری آن می‌کاهید. در این حالت به جای اینکه روغن رنگی عسلی با چرب شوندگی بالا داشته باشد، دارای بافتی غلیظ با ذرات زبر به رنگ تیره خواهد بود که مطمئنا این ماده چیزی نیست که بخواهید در داخل موتورتان بچرخد.

اگر متوجه شدید که سطح روغن شما کمتر از حد مجاز است، احتمالا خودرو شما روغن می‌سوزاند و باید علت آن را از افراد مکانیک پیگیر شوید.

انواع روغن موتور

روغن معمولی: روغن معمولی به عنوان روغن استاندارد پالایش شده در پایشگاه‌ها توسط صنعت شناخته می‌شود. این روغن از تصفیه نفت‌خام به دست می‌آید و طیف وسیعی از درجات ویسکوزیته را شامل می‌شود. این روغن بیشتر در خودروهای قدیمی که نیاز به محافظت خاصی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن موتور سنتتیک: این نوع روغن موتور به منظور یکنواخت کردن مولکول‌ها، مهندسی شیمیایی شده است. بنابراین به نسبت روغن موتورهای معمولی، عملکردی با ثبات‌تری دارد و در صد ناخالصی آن‌ کمتر است. روغن فول سنتتیک دارای سطح وسکوزیته بالاتر، مقاومت بهتر در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. روغن‌های فول سنتتیک معمولا گران‌ترین نوع روغن موجود در بازار هستند و برای موتورهایی که از فناوری توربوشارژ بهره می‌برند و یا خودروهایی که برای یدک‌کشی استفاده می‌شوند، توصیه می‌شود.

روغن نیمه سنتتیک: اگر توان پرداخت هزینه روغن‌های تماما سنتتیک را ندارید؛ اما می‌خواهید کیفیت روغن مصرفی خودرو شما نزدیک روغن‌های فول سنتتیک باشد، می‌توانید روغن‌های نیمه سنتتیک را تهیه کنید. روغن‌های نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن‌های تماما سنتتیک و معمولی هستند که محلول نهایی مقاومت و روان‌کاری بهتری به نسبت روغن‌های معمولی خواهد داشت. این نوع روغن برای اکثر خودروهای سواری توصیه می‌شود.

روغن کارکرد بالا: اگر خودرویی دارید که بیشتر از 120 هزار کیلومتر کار کرده، می‌توانید برای محافظت بهتر از موتور از روغن‌های کارکرد بالا «high mileage oil» استفاده کنید. ساختار این روغن‌ها به دلیل افزودن ترکیبات خاص، با سایر روغن‌ها متفاوت است. این نوع روغن‌ها دارای افزودنی‌های منحصر‌ به فردی برای محافظت از کاسه نمدها، جلوگیری از نشت روغن و کاهش مصرف روغن موتور هستند.

تفسیر اعداد روی ظروف روغن موتور

مهم‌ترین خاصیت روغن، ویسکوزیته یا میزان گرانروی آن است. روی برچسب بطری هر روغن دو عدد و یک حرف انگلیسی درج شده است که با استفاده از آن میزان گرانروی روغن مشخص می‌شود.

گرانروی معیار جهانی حرکت یک ماده سیال است. این مفهوم با ایجاد گرید‌بندی‌های مختلف برای مواد سیال، به مقاومت ماده سیال (در اینجا روغن) در برابر جریان یافتن در دما معین اشاره می‌کند.

روغن موتور خودرو

گرانروی سیالات را با استفاده از دو مشخصه کلیدی تقسیم‌بندی می‌کنند: گرانروی سینماتیکی و گرانروی دینامیکی.

در ادامه این مطلب از گجت نیوز به تعریف انواع گرانروی می‌پردازیم، درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا بهترین روغن را برای وسیه نقلیه خود انتخاب کنید.

گرانروی سینماتیکی: به مقاومت ماده سیال در برابر جریان یافتن گفته می‌شود، گرانروی سینماتیکی در واقع همان انرژی پتانسیل نهفته در دل سیال است که هنوز به انرژی جنبشی تبدیل نشده است. هرچه ویسکوزیته روغن کمتر باشد، سریع‌تر جریان پیدا می‌کند. از طرفی ویسکوزیته سینماتیکی درجه حرارت روغن را هم تعیین می‌کند. روی جلد روغن‌ها دو عدد و یک حرف انگلیسی درج شده است، به عنوان مثال در روغنی با درجه‌بندی 10w-40، عدد 40 ویسکوزیته سینماتیکی روغن است.

گرانروی دینامیکی: گرانروی دینامیکی مقدار انرژی است که روغن باید به یک جسم وارد می‌کند تا بتواند آن را به حرکت در آورد. از طرفی ویسکوزیته دینامیکی درجه حرارت پایین روغن را هم تعیین می‌کند. در روغنی با درجه بندی 10W-40، عدد و حرف 10W ویسکوزیته دینامیکی روغن را نشان می‌دهند. حرف W در این عبارت مخفف واژه «Winter» به معنا زمستان است. روغن موتورهای دارای این مؤلفه در برابر سرما هنگام استارت زدن موتور مقاوم خواهند بود.

به عبارت دیگر هر چه عدد اول درج شده بر روی بطری‌های روغن کمتر باشد، مقاومت روغن در برابر جریان یافتن در هنگام استارت سرد موتور کمتر است. سطح غلظت روغن‌های موتور به شدت به دما وابسته بوده، در نتیجه با کاهش دما روغن غلیظ‌تر و با افزایش دما روغن رقیق‌تر خواهد شد. با توجه به این موضوع می‌توان اینگونه برداشت کرد که روغن‌های رقیق‌تر با ویسکوزیته پایین در دماهای سردتر محافظت بیشتری از موتور خودرو دارند. روغن‌های غلیظ‌تر با ویسکوزیته بالا، در دماهای بالاتر نقش محافظت کنندگی بیشتری خواهند داشت.

اگر به بطری یا گالن روغن‌ها توجه کرده باشید، حروفی مانند SN، SM، SJ و… را هم مشاهده خواهید کرد، این حروف نشانگر مرغوبیت روغن هستند به نحوی که هرچه حرف دوم انگلیسی (J ،M ،N) در ترتیب الفبای انگلیسی به حرف Z نزدیک‌تر باشد، کیفیت آن روغن بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال مدل SN (بالاترین سطح مرغوبیت روغن تا به امروز) نسبت به روغن SM یا SJ مرغوب‌تر بوده و برای خودروهایی که با ضریب  بالای تراکم سوخت و اکسیژن کار می‌کنند مناسب‌تر است. همچنین اخیرا استاندارد کیفی جدیدی با نام SP وارد بازار شده است که برای موتورهای مجهز به توربوشارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت مناسب بوده و نسبت به سایر روغن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. این نوع روغن هنوز به صورت گسترده در داخل کشور مورد استفاده قرار نگرفته و در ایران همچنان روغن‌های SN بالاترین سطح کیفی را دارند.

چه روغن موتوری بخریم؟

اکنون که با اهمیت و تفاوت روغن‌های موتور آشنا شدید شاید به فکر این باشید که روغن موتور خودرو خود را با نمونه دیگری که عملکرد بالایی دارد جایگرین کنید. قبل از تغییر نوع روغن مصرفی، بهترین کار مطالعه دفترچه راهنما خودرو است. همه شرکت‌های سازنده اتوموبیل، نوع روغن مصرفی خودرو را تعیین می‌کنند و شما تنها کافیست بهترین برند آن را با توجه به بودجه خود از بازار تهیه و داخل خودرو بریزید؛ زیرا استفاده از روغن موتور اشتباه می‌تواند آسیب‌های جدی به پیشرانه خودرو شما وارد کند.

استفاده از روغنی‌ که رقیق‌تر از نیاز خودرو شما باشد موجب ساییدگی و استهلاک بیش‌از حد موتور می‌شود؛ چرا که در این شرایط لایه محافظ روغنی که به دور قطعات ایجاد می‌شود بسیار نازک خواهد بود. استفاده از روغن غلیظ‌تر هم باعث افزایش مصرف سوخت، افزایش بار موتور و کند شدن سرعت جریان روغن و ایجاد فشار مضاف بر روی پمپ روغن می‌شود. در هر دو حالت استفاده از روغن نامناسب، عمر موتور کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین برای انتخاب روغن مناسب خودرو، حتما به دفترچه راهنما همراه خودرو مراجعه کنید تا ببینید شرکت سازنده خودرو چه روغنی را پیشنهاد داده است. یاتاقان زدن، افزایش مصرف سوخت، استهلاک و ساییدگی موتور، خرابی رینگ و پیستون، روغن سوزی افزایش بار موتور از جمله آسیب‌هایی هستند که در صورت استفاده از روغن نامناسب ایجاد می‌شوند.

سوالات متداول

برای خودروهای ایران خودرو و سایپا از چه روغنی استفاده کنیم؟

نکته مهم‌تر از برند تولیدکننده روغن موتور، نوع روغن موتوری است که برای خودرو تهیه می‌کنید. ویسکوزیته روغن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید روغنی را تهیه کنید که با موتور خودروتان سازگار باشد. برای دانستن این موضوع کافیست به کاتالوگ راهنمای خودرو مراجعه کنید.

آیا می‌‌توان بدون روغن موتور، از خودرو استفاده کرد؟

اگر سطح روغن موتور خودرو شما بیش‌از اندازه پایین باشد، ممکن است وسیله نقلیه شما در معرض خطر گرمای بیش‌از از حد مجاز قرار بگیرد، چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف روغن موتور ایجاد تعادل دمایی در خودرو است و بدون آن موتور خودرو به سرعت داغ می‌شود. داغ شدن بیش‌از حد موتور می‌تواند می‌تواند منجر به خرابی واشر سرسیلندر یا تاب برداشتن اجزای داخلی موتور شود که هر دو مشکل جدی و پرهزینه‌ هستند.

بهترین روغن موتور برای خانواده دنا و سمند

خانواده خودروی دنا از پیشرانه EF7 با تنفس طبیعی و توربوشارژ بهره می‌برند که به توصیه ایران‌خودرو بهترین روغن برای این پیشرانه 10W40 است و استفاده از روغن 20W 50 برای این خودرو ممنوع است. به همین جهت می‌توانید با توجه به بودجه مد نظر خود از بین برندهای داخلی و خارجی، گزینه مناسب خود را خریداری کنید.

بهترین روغن موتور برای تیبا، ساینا و کوییک

این محصولات اقتصادی سایپا همگی به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده‌اند که به توصیه سایپا که در کاتالوگ این محصولات آمده، بهترین روغن برای این موتور هم کد 10W40 است.

بهترین روغن موتور برای پراید

در خصوص پراید با توجه به سال تولید آن دو مدل روغن موتور توصیه می‌شود. در مدل‌های 92 به بالا پراید مجهز به استاندارد یورو 4 است که باید از روغن موتور با کد 10W40 برای آن استفاده شود. اما برای مدل‌های کاربراتوری، انژکتوری قدیمی و HP+ از روغن موتور 20W50 استفاده کنید. برای اطلاع دقیق‌تر از نوع روغن مصرفی، قبل از استفاده از روغن‌ها دفترچه راهنما خودرو را مطالعه کنید.

بهترین روغن موتور سمند

خودروی سمند با دو پیشرانه XU7 و EF7 تولید شده است که هر کدام از این پیشرانه‌ها روغن مخصوص خود را دارند. برای پیشرانه EF7 همچون خودروی دنا از روغن 10W40 استفاده کنید و برای پیشرانه XU7 با توجه به توصیه ایران خودرو از روغن 20W40 استفاده شود.

از کدام برند روغن موتور داخلی خرید کنیم؟

پترونول، اسپیدی، ایرانول، بهران، بهترین برنده‌های تولید روغن موتور خودرو در داخل کشور هستند.

از کدام برند روغن موتور خارجی خرید کنیم؟

لیکومولی، ELF، کاسترول و توتال هم بهترین برندهای خارجی‌ای هستند که می‌توان در داخل ایران ان‌ها را تهیه کرد، ضمن آنکه نمونه تقلبی این برندها در بازار بسیار شایع بوده به همین جهت لازم است برای خرید به مراکز مورد اطمینان مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مناسب‌ترین روغن موتور برای خودرو شما همان چیزی است که شرکت سازنده در دفترچه راهنما قید کرده است. شما می‌توانید از روغن موتورهای دیگر هم درون موتور خودرو خود استفاده کنید و به ظاهر فکر کنید که مشکلی به وجود نیامده اما این کار در دراز مدت سبب باعث آسیب اساسی به پیشرانه خودرو شما می‌شود. به عنوان مثال موتور XU7P که اخیرا بر روی سمند سورن پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه نمونه بروز شده موتور XU7 محسوب می‌شود؛ اما بر خلاف نسخه قدیمی خود با روغن موتور 20W-40 سازگار نبوده و باید روغن با گرید 0W-20 در آن ریخته شود. بنابراین حتما دفترچه راهنمای خودرویتان را برسی کنید و یا با تماس با نمایندگی ایران‌خودرو، سایپا و… روغن مناسب خودرویتان را پیدا کنید. همیشه سعی کنید از برندهای معتبر اورجینال داخلی یا خارجی استفاده کنید تا به دلیل به کارگیری روغن نامرغوب و تقلبی، هزینه تعمیر موتور به جیب شما تحمیل نشود.

آخرین اخبار خودرو:
نگاهی به امکانات رفاهی، ایمنی و موتور قدرتمند تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید ایران خودرو دیزل تولید کشنده های فوتون ۴۳۰ و ۴۶۰ را متوقف کرد رنو ال ۹۰ دوست داشتنی به ایران برگشت؛ آغاز تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو شاسی بلند برقی وولینگ استارلایت S با قیمت 840 میلیون تومان روانه بازار شد کی ام سی T9 با موتور جدید، گیربکس متفاوت و تعلیق مولتی لینک معرفی شد مقایسه پیکاپ KMC T9 با بهمن G9؛ شتر گاو پلنگ بهمن یا با وقار کرمان موتور؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*