آمار واردات خودروهای برقی به کشور در 5 ماهه نخست سال 1403

واردات خودروهای برقی به ایران سرعت گرفته است. بررسی آمار 5 ماهه نخست سال 1403 نشان‌دهنده روند رو به رشد این صنعت در کشور است.

همانطور که در اخبار خودرو خواندید، در پی صدور مجوز دولت در دی ماه ۱۴۰۲ مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای برقی، شاهد تحولات چشمگیری در بازار خودرو کشور بودیم. با حذف سقف قیمت و تعیین سود بازرگانی مشخص، شرایط برای ورود انواع خودروهای برقی به ایران فراهم شد.

فعالیت ۱۳ شرکت واردکننده خودروهای الکتریکی

پس از انجام مراحل قانونی، اولین دوره عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار شد و علاقه‌مندان توانستند نسبت به ثبت‌نام برای خرید این خودروها اقدام کنند.

تا پایان مرداد ماه، ۱۳ شرکت مختلف اقدام به ثبت سفارش برای واردات خودروهای برقی کرده‌اند. این امر نشان از استقبال گسترده شرکت‌های خودروسازی از بازار رو به رشد خودروهای برقی در ایران دارد.

واردات خودروهای برقی

ایران خودرو و سایپا پیشتازان واردات خودروهای برقی

بر اساس آخرین آمارها، ایران خودرو و سایپا به عنوان دو قطب بزرگ خودروسازی کشور، با ثبت سفارش به ترتیب ۳۶۰۰ و ۸۰۰۰ دستگاه خودرو برقی، بیشترین سهم را از بازار واردات این نوع خودروها به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این دو خودروساز بزرگ، شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو با ثبت سفارش ۵۰۰۰ دستگاه، خودروسازی آرین ستاک با ۲۲۰۰ دستگاه، کرمان موتور با ۲۰۰۰ دستگاه و بهمن موتور با ۱۰۰۰ دستگاه نیز وارد عرصه واردات خودروهای برقی شده‌اند.

شرکت‌های تجارت نامی، ماموت خودرو، مکث موتور، نوین ماهان، راین، پادرا و امین کیان سازین موتور نیز به ترتیب با ثبت سفارش‌های ۱۰۰، ۳ هزار و ۷۷۴، ۲هزار، ۱۵۰، ۴۸۰، ۱۰۰ و ۲هزار دستگاه، به جمع واردکنندگان خودروهای برقی پیوسته‌اند.

براین اساس، تا پایان مرداد ماه، ۲۶ هزار و ۶۳۰ خودروی برقی ثبت سفارش شده است. از این تعداد، بیش از ۳ هزار خودرو در حال تولید، نزدیک به ۲ هزار خودرو در راه ایران و ۶۵۰ خودرو در گمرکات هستند. همچنین، بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ خودروی برقی نیز تاکنون وارد کشور شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بازار خودروهای برقی در ایران با رشد چشمگیری روبرو است.

در میان خودروسازان داخلی، ایران خودرو با ترخیص ۱۵۰۰ دستگاه از ۳۶۰۰ خودروی برقی ثبت سفارش شده، عملکرد بهتری داشته است. همچنین ۵۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر این شرکت در گمرکات کشور آماده ترخیص هستند.

در مقابل، سایپا با وجود ثبت سفارش ۸۰۰۰ دستگاه خودرو برقی، تاکنون تنها موفق به ترخیص ۱۹۸ دستگاه شده است. پس از ایران خودرو، کرمان موتور و مدیران خودرو بیشترین میزان ترخیص خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک مرکزی با هدف تسهیل در واردات خودرو، مجوز جدیدی صادر کرده است که به موجب آن، افراد می‌توانند با استفاده از ارز سپرده خود، اقدام به واردات خودرو کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
شاسی بلند برقی وولینگ استارلایت S با قیمت 840 میلیون تومان روانه بازار شد خودرو مدرن و پیشرفته آواتار ۱۲ توسط بهمن موتور به ایران می‌آید شرایط فروش اقساطی هونگچی E-QM5 در شهریور 1403 موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز برای واردات خودروهای برقی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*