ماشین پرنده Xpeng به‌زودی به پرواز در می‌آید

شرکت چینی ایکس پنگ (Xpeng)، به‌صورت رسمی از اولین ماشین پرنده ماژولار جهان با قیمت ۲ میلیون یوآن رونمایی کرد.

کمپانی Xpeng، یکی از سازندگان مشهور انواع پهپاد سرنشین دار و جزو اولین توسعه دهندگان تاکسی‌های هوایی در جهان است. زیرمجموعه این برند با نام ایکس پنگ HT در سال ۲۰۱۳ با حمایت مدیرعامل ایکس پنگ تاسیس شد تا با ارائه یک طرح مطمئن، توسعه اولین خودرو پرنده واقعی را استارت بزند. ایکس پنگ HT سرانجام در سال ۲۰۲۱ میلادی، اولین وسیله نقلیه پرنده نسل ششم خود به همراه یک خودرو مجاز برای جاده با روتورهای قابل باز شدن روی سقف را معرفی کرد.‌

با این حال وقوع مشکلات اجتناب ناپذیری نظیر عدم قفل شدن روتورها در هنگام حرکت خودرو در جاده و تاثیر منفی ارتعاشات به سیستم موتوری آن باعث شد تا این پروژه بازطراحی شده و اکنون پس از گذشت سه سال از نسخه نهایی ماشین پرنده Xpeng به صورت رسمی رونمایی شود.

رونمایی رسمی از ماشین پرنده Xpeng ایرو HT

ماشین پرنده Xpeng

وسیله نقلیه حامل پهپاد Xpeng

همانطور که در بالا اشاره کردیم ماشین پرنده ایکس‌ پنگ از دو بخش اصلی شامل یک وسیله نقلیه بزرگ سه محوره با طول 5.5 متر، عرض 2 متر و ارتفاع 2 متر و یک پهپاد بزرگ با قابلیت فرود خودکار بهره‌مند شده است. در بخش طراحی ظاهری خودرو با بدنه‌ای مکعبی شکل و ستون‌های A صاف مواجه هستیم که با خط سقف ادغام می‌شوند.

این وسیله نقلیه حامل دارای دستگیره‌های درب همسطح و تزئینات پلاستیکی در قسمت پایین بدنه است. بااین‌حال، خبری از آینه‌های جانبی در طراحی خودرو پرنده نیست. بنابراین، ممکن است این سیستم به صورت دوربین در طرفین خودرو تعبیه شده باشد و یا نسخه رونمایی شده، مدل نهایی نباشد.

مشخصات فنی خودرو پرنده ایکس‌ پنگ ایرو HT

ماشین پرنده Xpeng

پهپاد Xpeng

طبق گفته ایکس‌ پنگ ایرو HT، وسیله نقلیه حامل پهپاد یک EREV (خودروی برقی با برد گسترده) بر اساس پلتفرم ولتاژ بالای 800 ولت است. زیر کاپوت این خودرو یک موتور احتراق داخلی قرار دارد که هیچ گشتاوری به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند. در عوض، برق موردنیاز موتورهای الکتریکی و بسته باتری را تأمین می‌کند. برد ترکیبی این حامل بر اساس استاندارد CLTC به 1000 کیلومتر می‌رسد. به لطف سیستم 800 ولت، این خودرو پرنده از 30 تا 80 درصد ظرفیت باتری خود را در 18 دقیقه شارژ می‌کند.

سیستم پرنده این خودرو شبیه یک پهپاد بزرگ به نظر می‌رسد که می‌تواند به طور خودکار فرود آمده و با حامل جفت شود. این پهپاد از روتورهای جمع شونده با بازوان محرک برای جا شدن در صندوق عقب حامل بهره می‌برد و قادر است با یک بار شارژ کامل، 5 تا 6 پرواز را انجام دهد. همچنین دو حالت رانندگی دستی و خودکار برای این ماشین پرنده در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است پیش‌فروش خودروی پرنده ماژولار ایکس‌ پنگ از اواخر امسال با قیمتی کمتر از 2 میلیون یوان (280 هزار دلار آمریکا) آغاز خواهد شد. همچنین تحویل خودروها برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده است.

همچنین ساخت کارخانه مونتاژ ماشین پرنده Xpeng برای سپتامبر 2024 برنامه‌ریزی شده است. تولید آزمایشی در جولای 2025 آغاز خواهد شد. ظرفیت سالانه برنامه‌ریزی شده بیش از 10,000 دستگاه است. با توجه به اینکه خودروهای پرنده در اکثر کشورها از قوانین خاصی پیروی نمی‌کنند، مالکان آینده حامل هواپیمای زمینی احتمالاً برای کار با هواپیما نیاز به اخذ گواهینامه پرواز خواهند داشت.

همچنین بخوانید:
تاکسی های پرنده به آسمان دبی می‌آیند تماشا کنید: اگر کوروش منصوری خودرو پرنده بسازد انقلاب در صنعت حمل و نقل هوایی با رونمایی از پهپاد باری دو تنی چین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*