پل های آمریکا سقوط

یک چهارم پل های آمریکا تا ۲۶ سال دیگر سقوط می‌کنند

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که یک چهارم پل های آمریکا تا ۲۶ سال دیگر سقوط و نابودی را تجربه خواهند کرد. این مسئله دلیل کاملا عجیبی دارد و صرفا به سن آنها مربوط نمی‌شود.

کشور آمریکا توانسته در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی برسد و همیشه نیز پژوهشگران حاضر در مراکز آکادمیک این کشور حرف‌های زیادی در زمینه‌های گوناگون علمی برای گفتن دارند. هرچند که هیچکدام از این پیشرفت‌ها نمي‌توانند وضعیت فوق‌العاده نامناسب زیرساخت‌های آمریکا را پنهان کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک چهارم از پل های آمریکا در مدت کوتاهی سقوط خواهند کرد.

پل های آمریکا با سرعت عجیبی به سمت سقوط پیش می‌روند

پل های آمریکا سقوط

زیرساخت‌های آمریکا بسیار قدیمی‌ هستند. هیچ‌کجا نیز همچون پل ها نمی‌تواند این مسئله را به وضوح مشاهده کرد. یک چهارم پل های آمریکا پیش از سال ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند. هرچند فقط طول عمر بالا، جاده‌های ترک خورده و فونداسیون فرسوده نیست که باعث شده به آنها فشار وارد شود، بلکه مسئله تغییرات اقلیمی شرایط را بدتر کرده است.

پاول چینوسکی، استاد مهندسی عمران دانشگاه کلرادو نیز مسئله سقوط پل های آمریکا در آینده نزدیک را جدی می‌داند. به‌باور وی بحران پل ها به رویدادهای آب‌و‌هوایی شدید ارتباط دارند. این استاد دانشگاه تاکید دارد که چنین اتفاقاتی در حالت عادی رخ نمی‌دادند. چراکه پیشتر هرگز ندیده بودند پل‌ ها با چنین سرعت بالایی به‌سمت خرابی بروند.

در سال‌های اخیر گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی باعث شده‌اند که بسیاری از مناطق آمریکا شاهد تغییرات دمایی شدید باشند. هرچند بسیاری از پل های قدیمی آمریکا توانایی تحمل چنین تغییراتی را ندارند. در واقع ۶۰ سال پیش کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که پل ها باید توانایی مواجهه با چنین شرایطی را داشته باشند. از طرفی آهن با توجه به افزایش و کاهش دما منبسط و منقبض می‌شود و از طرفی دیگر این فلز نقش بسیار مهمی در زیرساخت های مختلف دارد. در نتیجه مسئله گرمایش جهانی و تغییر الگوهای آب و هوایی به یک مشکل بزرگ برای سیاستمداران تبدیل شده است.

پل های آمریکا سقوط

البته بحران پل های آمریکا یک مشکل جدید نیست. در سال ۲۰۱۹ نیز گزارشی منتشر شد که بر اساس آن تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۵ درصد از پل های آهنی آمریکا سقوط خواهند کرد. البته در سال ۲۰۲۱ قانون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا تصویب شد. بر اساس این قانون باید ۱۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در جاده ها، پل ها و دیگر نیازهای بخش حمل‌و‌نقل اختصاص یابد.

هرچند در سال ۲۰۲۴ رئیس اداره حمل و نقل آمریکا اعلام کرد که تاکنون ۵ میلیارد دلار صرف تعمیر، بازسازی و جایگزینی ۱۳ پل مختلف در ۱۶ ایالت آمریکا شده است. وی تاکید کرد که آمریکا برای مدت طولانی به پل های خود بی‌توجه بوده و همین نیز باعث شده که شرایط وخیم شود. در حالت کنونی نه‌تنها امنیت مردم در خطر است، بلکه امکان دارد زنجیره‌های تامین نیز مختل شوند.

وضعیت در آمریکا به‌حدی جدی شده است که گروه‌هایی از مهندسان، دانشمندان و سازمان‌های مختلف به‌شدت تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر استانداردهایی برای ساخت پل های مقاوم در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی وضع شوند. البته مسئله فقط به‌تغییر شکل فلز در نتیجه افزایش دما مربوط نمی‌شود. افزایش بارندگی‌ها در برخی قسمت‌ها نیز سبب شده که پل ها آسیب‌پذیر شوند. در واقع بارش شدید باعث فرسایش خاک در اطراف پایه‌های پل می‌شود و باعث می‌شود که در نهایت پل ناپایدار گردد.

پل های آمریکا سقوط

برخی پل ها نیز در نتیجه تغییرات آب‌و‌هوایی انعطاف خود را از دست داده‌اند. به‌همین دلیل وقتی فشار زیادی به پل وارد می‌شود، پل قادر نیست تقسیم وزن را به‌خوبی انجام دهد. در این حالت احتمال وارد شدن فشار بیش از حد به پل های آمریکا و سقوط آنها وجود دارد. داده‌های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا نیز دلیل شرایط کنونی را به‌خوبی نشان می‌دهند. ظاهرا سرمایه‌گذاری دولتی در زمینه زیرساخت‌ها از دهه ۱۹۶۰ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بدین‌ترتیب آمریکا باید هرچه زودتر بودجه عظیمی را صرف بازسازی جاده ها، پل ها و سیستم حمل‌ونقل عمومی خود کند. در غیر این صورت تشدید تغییرات اقلیمی احتمالا کاری خواهد کرد که پل های آمریکا حتی زودتر از زمان پیش‌بینی شده سقوط کنند. این اتفاق می‌تواند به هرج‌ومرج گسترده و مشکلات فراوان منجر شود.

بیشتر بخوانید:
مهندسان MIT پل طراحی شده توسط داوینچی در 500 سال پیش را ساختند! ترسناک ترین پل های ساخته شده در جهان معرفی طولانی ترین پل های جهان + عکس