باتری حالت جامد مرسدس بنز

مرسدس بنز از باتری حالت جامد خود رونمایی کرد؛ افزایش 80 درصدی شعاع حرکتی خودروهای برقی

شرکت Mercedes Benz با همکاری یک شرکت آمریکایی موفق شده از یک باتری پیشرفته رونمایی کند. باتری حالت جامد مرسدس بنز چه مزایایی دارد؟

صنعت خودروهای برقی طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و از آنجایی که خودروسازان معتبر جهان وارد گود رقابت شده‌اند، می‌توان انتظار رشد و توسعه بیشتری طی سال‌های آینده داشت. پس از باتری‌های بازیافتی شرکت تویوتا، نوبت به باتری حالت جامد شرکت مرسدس بنز می‌رسد که به طور قابل توجهی مسافت قابل پیمایش با ماشین‌های برقی را افزایش خواهد داد.

باتری حالت جامد مرسدس بنز رونمایی شد

مرسدس بنز با همکاری فاکتوریل از باتری جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند شعاع حرکتی محصولات الکتریکی را تا 80 درصد بیشتر کند. همچنین قرار است از این باتری حالت جامد در نسل بعدی خودروهای برقی شرکت مرسدس بنز استفاده شود. توسعه چنین فناوری می‌تواند انقلاب عظیمی در حوزه حمل و نقل پاک ایجاد کند و مرسدس را به همراه فاکتوریل تبدیل به طلایه‌داران این صنعت کند.

باتری حالت جامد مرسدس بنز

به اعتقاد شرکت آمریکایی فاکتوریل، آن‌ها به زودی از فناوری باتری حالت جامد به کمک مرسدس بنز استفاده خواهند کرد تا ضمن افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی، بتوانند ایمنی آن‌ها را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کمتر کنند.

از دو سال پیش تا به امروز (2022) این خودروساز آلمانی توانسته 200 میلیون دلار بودجه به منظور توسعه باتری‌های حالت جامد در اختیار شرکت فاکتوریل قرار دهد. البته در کنار مرسدس بنز، هیوندای و استلانتیس هم در شرکت فاکتوریل سرمایه گذاری کرده‌اند تا به تکنولوژی آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

هر بار شارژ خودرو برقی در ایران چقدر هزینه دارد؟

باتری پیشرفته فاکتوریل (FEST)

فاکتوریل سال‌هاست که در حال تحقیق و توسعه پلتفرم حالت جامد FEST است و از اوایل تابستان سال جاری، تعدادی از باتری‌ها به مرسدس بنز تحویل داده شده است. آمریکایی‌ها همچنین موفق به رونمایی از جدیدترین دستاورد خود به نام سولستیس شدند که یک نوع باتری حالت جامد جدید برای نسل آینده محصولات برقی است.

باتری حالت جامد مرسدس بنز

به گفته شرکت فاکتوریل، فناوری پیشرفته آن‌ها تمام نگرانی‌ها پیرامون آتش سوزی الکترولیت مایع باتری‌ها را از بین می‌برد و امنیت خودرو را افزایش خواهد داد. به ادعای توسعه‌دهندگان این باتری، حتی اگر دمای باتری از 90 درجه سانتی گراد بیشتر شود، پایداری حفظ خواهد شد.

با این اوصاف با استفاده از این باتری دیگر نیازی به سیستم خنک کاری سنگین داخل باتری نیست و هزینه‌های تولید به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت. همچنین این شرکت مدعی شده با به ازای هر کیلوگرم، 450 وات ساعت انرژی تولید می‌شود و خودروهای برقی می‌توانند تا 80 درصد مسافت بیشتری طی کنند.

یکی از اهداف مهم توسعه دهندگان باتری حالت جامد، رسیدن به توان پیمایش بیشتر از 960 کیلومتر و همچنین کاهش 40 وزن باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی است. به بیان این شرکت، نخستین باتری حالت جامدی که موفق به توسعه آن شده‌اند، 33 درصد از نمونه‌های فعلی کوچک‌تر است.

باتری حالت جامد مرسدس بنز

رونمایی از باتری سولستیس به منزله تکمیل پلتفرم FEST خواهد بود و منجر به افزایش ایمنی و کارایی می‌شود. کارشناسان امیدوارند که خودروسازان بتوانند از این پکیج باتری به زودی و تا پایان دهه میلادی روی خودروهای الکتریکی استفاده کنند. مدیر فنی ارشد مرسدس بنز می‌گوید:

فناوری جدید شرکت فاکتوریل باعث تثبیت استراتژی و تعهد مرسدس به توسعه باتری‌های پیشرفته خواهد شد. سولستیس به بنز کمک خواهد کرد تا استانداردهای جدیدی از نظر توان پیمایش، هزینه تولید و عملکرد ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

انقلاب سامسونگ در باتری خودروهای برقی؛ شارژ ۹ دقیقه‌ای و گارانتی ۲۰ ساله

تویوتا به دنبال فناوری فاکتوریل

باتری حالت جامد مرسدس بنز

ژاپنی‌ها علاوه بر مرسدس بنز تصمیم گرفته‌اند از باتری‌های حالت جامد در صنعت خودروهای برقی استفاده کنند. یکی از برندهای مهم این کشور، تویوتا است که به همراه نیسان و پاناسونیک قصد دارد هر چه سریعتر از فناوری شرکت فاکتوریل بهره‌مند شود. در واقع ژاپن به دنبال ایجاد یک زنجیره تأمین همیشگی هستند تا دیگر به چین یا کره جنوبی متکی نباشند.

علاوه بر این خودروسازان دیگری هم به دنبال خرید باتری‌های حالت جامد هستند تا بتوانند توان پیمایش محصولات الکتریکی خود را ارتقا دهند. گرچه این باتری در شرایط آب و هوایی نامساعد عملکرد ضعیفی از خود نشان داده اما باز هم می‌توان به آینده آن‌ها امیدوار بود.

در گجت نیوز بخوانید:
دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند راهنمای تمیز کردن باتری خودرو در منزل ۳ نشانه برای اینکه عمر باتری خودرو شما تمام شده است باتری جدید محققان چینی، روی دست تسلا می‌زند