قوی ترین بتمن

رتبه بندی قوی ترین بتمن های تاریخ سینما و تلویزیون

تاکنون نسخه‌های مختلفی از بتمن را در سینما و تلویزیون دیده‌ایم. اما قوی ترین بتمن تاریخ کدام است؟ در این مطلب، قوی‌ترین تا ضعیف‌ترین بتمن‌ها را رتبه‌بندی کرده‌ایم.

چند دهه است که بتمن افسانه‌ای پای ثابت پرده‌های سینما یا نمایشگرهای خانگی مردم بوده است. این ابرقهرمان دنیای دی سی، همیشه در عناوین مختلف برای مبارزه با تبهکاران گاتهام بازمی‌گردد؛ چرا که مردم او را دوست دارند و بی‌راه نیست اگر بگوییم بتمن، محبوب‌ترین ابرقهرمان کمیکی در بین مردم محسوب می‌شود.

از زمانی که بتمن برای اولین بار بال‌های خفاشی خود را در کمیک‌های دی سی در سال 1939 گشود تا به امروز، او توانست برای دهه‌ها مخاطبان را سرگرم کند و عشق و علاقه نسل‌های مختلف را به دست بیاورد. همه ما با تماشای عناوین مختلف بتمن بزرگ شده‌ایم. این ابرقهرمان دوست‌داشتنی و پرابهت، در تولیدات مختلف سینمایی، انیمیشنی و سریالی، با بودجه‌های نسبتا کلان به مقابله با شروران شهر گاتهام پرداخت؛ از نماینده قانون با بازی آدام وست گرفته تا مایکل کیتون، کریستین بیل و رابرت پتینسون. نسخه‌های متفاوتی از بتمن در دنیای سینما و تلویزیون ظاهر شده‌اند که هر یک از آنها نقاط قوت خود را دارند. برخی از آنها به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند و برخی از آنها نیز مورد توجه علاقه‌مندان قرار نگرفتند.

ضعیف ترین تا قوی ترین بتمن های سینما و تلویزیون

اما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم کدام نسخه از بتمن قوی ترین ورژن این ابرقهرمان محبوب در دنیای فیلم و سریال بوده است؟ بیایید به میراث شوالیه تاریکی نگاه کنیم تا متوجه شویم کدام بتمن در مبارزات خود از سایر نسخه‌ها پیشی می‌گیرد و ثابت می‌کند برترین محافظ گاتهام است.

9. بتمن دهه 40 میلادی با بازی لویس ویلسون و رابرت لووری

قوی ترین بتمن

اولین باری که بتمن روی پرده سینما ظاهر شد، در دهه 1940 میلادی بود. اولین اثر با نام Batman در سال 1943 در سینماها نمایش داده شد؛ یعنی چهار سال بعد از اولین کتاب کمیک بتمن. لوئیس ویلسون در این فیلم در نقش شوالیه تاریکی بازی کرد. دومین اثر نیز شش سال بعد با عنوان بتمن و رابین منتشر شد و رابرت لووری در این فیلم ایفای نقش کرد.

در آن زمان دیدن شخصیتی غیر واقعی مانند بتمن که از کتاب‌های مصور به پرده‌های بزرگ سینما وارد شده بود، بسیار هیجان‌انگیز بود. اما طبیعتا در آن دوران، محدودیت‌های زیادی برای تولید یک اثر در خور و شایسته نام بتمن وجود داشت. نسخه‌های بتمن با بازی ویلسون و لووری، جنگجویان آموزش دیده‌ای نبودند و به همین دلیل با آن بتمنی که امروزه می‌شناسیم، تفاوت داشتند.

کشمکش‌ها و جدال‌هایی که بتمن در آنها شرکت می‌کرد، چندان خوب به‌نظر نمی‌رسیدند و صحنه‌های مبارزه فقط به‌صورت دعوای دو نفری که لباس‌های عجیب و غریب به تن داشتند، نمایش داده می‌شدند. بتمن در این مبارزات ضعیف بود و شبیه به یک فرد عادی به‌نظر می‌آمد، آسیب‌های زیادی می‌دید و آن احترام و ابهت شوالیه تاریکی را نداشت.

لباس بتمن در این آثار نیز در صحنه‌های مبارزه، ناخوشایند بود. اغلب، شنل بتمن مانع حرکت او می‌شد، گوش‌های خفاشی وی خم می‌شدند و چین‌های لباس باعث می‌شد همه چیز بسیار ارزان و بی‌کیفیت به چشم بیاید. همچنین در این نسخه‌ها، خبری از زره و تجهیزات عجیب و غریب بتمن نبود و هیچ چیزی نمی‌توانست قدرت واقعی شوالیه تاریکی را نمایش دهد. با این حال، همین آثار تبدیل به شروعی شدند که بتمن برای درخشش در سینما و تلویزیون به آنها نیاز داشت.

8. بتمن سریال گاتهام با بازی دیوید مازوز

قوی ترین بتمن

تعداد کمی از عناوین بتمن وجود داشتند که مانند سریال گاتهام توانستند تبدیل بروس وین به بتمن را به این خوبی نشان دهند. مجموعه تلویزیونی Gotham اثر شبکه فاکس، منشا شوالیه تاریکی و دشمنان او را به ما نشان داد. همانطور که انتظار می‌رود، این مسیر با کشته شدن توماس و مارتا وین، والدین بروس وین آغاز شد و سپس در پنج فصل، مسیر بروس وین جوان برای تبدیل شدن به قهرمان گاتهام به تصویر کشیده شد.

بروس وین جوان با بازی دیوید مازوز در جریان این سریال با تمام دوستان و دشمنان خود در گاتهام مواجه شد، مهارت‌های لازم را یاد گرفت و به‌خوبی برای بتمن شدن، آماده شد. این سفر در پایان سریال به اوج خود رسید و سرانجام او پس از یک پرش زمانی پنج ساله، با شنل و لباس بتمن در گاتهام حاضر شد. با این حال،‌ این نمایش کوتاه از بتمن دیوید مازوز، تنها آغازی برای یک سفر جدید بود و احتمالا مدتی طول می‌کشد تا او به موقعیت افسانه‌ای خود در گاتهام دست پیدا کند.

لباسی که بتمن دیوید مازوز در سریال گاتهام پوشیده، آنقدرها هم عالی نیست و احتمالا در درگیری‌ها، محافظت خیلی خوبی از بروس وین نخواهد کرد. اما همانطور که گفتیم، این تازه شروع کار بتمن بوده و او کارهای زیادی برای انجام دادن خواهد داشت. در هر صورت، پرونده سریال گاتهام با سکانس هیجان‌انگیزی از نمایش بتمن، بسته شد.

7. بتمن و رابین 1997 با بازی جرج کلونی

قوی ترین بتمن

فیلم بتمن و رابین، محصول سال 1997 میلادی با بازی جرج کلونی، به‌عنوان یکی از بدترین اقتباس‌ها از شوالیه تاریکی که تا به حال روی پرده سینما رفته، شناخته شده است. البته بد بودن این فیلم، تقصیر جرج کلونی نیست؛ چرا که او بروس وین شایسته‌ای بود و تقصیر اصلی را باید متوجه فیلمنامه وحشتناک این فیلم دانست. جرج کلونی در این فیلم آنقدر کاریزماتیک بود که با خود می‌گوییم ای کاش او را در اقتباس شایسته‌تری از شوالیه تاریکی می‌دیدیم.

با این حال، فیلمنامه و کارگردانی ضعیف این اثر باعث شد بتمن جرج کلونی بین علاقه‌مندان، منفور باشد. یکی از نقاط ضعف قابل توجه این نسخه از بتمن، این بود که او به‌راحتی تحت تسلط Poison Ivy قرار گرفت و اجازه داد بر او چیره شود. اما بتمن جرج کلونی در نبرد با بین و مستر فریز خوب عمل کرد و صحنه‌های مبارزه بسیار خوبی داشت.

زره‌ای که این نسخه از بتمن به تن داشت، به‌خوبی از او محافظت می‌کرد و این شوالیه تاریکی برای هر موقعیتی، ابزاری داشت که باعث می‌شد شکست دادن او برای دشمنان بسیار سخت باشد. اساسا فیلم‌های بتمنی که شوماخر ساخت، نسخه دهه نودی سری تلویزیونی دهه 60 با بودجه کلان محسوب می‌شود. بتمن جرج کلونی، لحظات جذابی داشت، اما قطعا یکی از بهترین بتمن‌هایی که تاکنون دیده‌ایم نبود.

6. بتمن برای همیشه 1995 با بازی وال کیلمر

قوی ترین بتمن

اولین تلاش جوئل شوماخر برای ساخت اقتباسی از بتمن، حداقل از فیلم بتمن و رابین، موفق‌تر بود. مطمئنا فیلم Batman Forever محصول 1995 میلادی، نتوانست به آن موفقیتی که انتظار می‌رفت، دست پیدا کند؛ اما پتانسیلی در آن وجود داشت و شاید جنبه‌ای از آن که بیشترین پتانسیل را داشت، نقش‌آفرینی وال کیلمر در نقش بروس وین یا بتمن بود.

بتمن وال کیلمر کمی شبیه به یک اقتباس لایو اکشن از چیزی بود که در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series دیدیم. او یک مبارز کهنه‌کار در شهری مملو از جنایتکاران بود که مدتهاست خود را ثابت کرده و مورد احترام است. او مانند یک حرفه‌ای در صحنه‌های جنایت ظاهر می‌شد و صحنه‌های مبارزه چشمگیری را ثبت کرد.

بتمن وال کیلمر در فیلم بتمن برای همیشه،‌ به‌خوبی با زره بادوامش، محافظت می‌شود و به یک خدا تبدیل می‌شود که می‌تواند در برابر انفجارهای عظیم نیز مقاومت کند. وی همچنین مجموعه گسترده‌ای از سلاح‌ها و ابزارها را در اختیار دارد و هیچ ابایی از استفاده آنها در طول فیلم ندارد.

این نسخه از بتمن در حمله‌ای که برای آن آماده نبود، خود را در مهلکه ریدلر و Two Face می‌بیند و جدال او با بروس وین یا بتمن بودن نیز کمی او را ضعیف می‌کند. بتمن وال کیلمر از نظر عاطفی به اندازه برخی دیگر از نسخه‌های بتمن، قوی نیست؛ اما در این زمان خاص از زندگی‌اش، چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته که شخصیت او را شکل داده‌اند.

5. بتمن DCEU با بازی بن افلک

قوی ترین بتمن

تصور این که بتمن بن افلک در رتبه اول لیست قوی ترین بتمن های تاریخ سینما و تلویزیون قرار ندارد، ممکن است مورد قبول خیلی از کاربران قرار نگیرد. قطعا بتمنی که در دنیای DCEU دیدیم، یکی از جذاب‌ترین و قوی ترین بتمن های تاریخ است؛ اما متغیرهایی به‌جز قدرت بدنی وجود دارند که باعث شدند ما این نسخه از شوالیه تاریکی را در رتبه اول این لیست قرار ندهیم.

بتمن بن افلک از لحاظ بدنی، فوق‌العاده قوی است و می‌توانید سکانس‌های زیادی از تمرین‌های سنگین او را در فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice ببینید. قدرت او با پوشیدن لباس Mech Batsuit برای مبارزه با سوپرمن، به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و ما در این مبارزه، قوی ترین و ترسناک‌ترین بتمن تمام دوران را دیدیم.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های بتمن بن افلک این است که چگونه از این قدرت در کنار مهارت‌هایی که دارد، استفاده می‌کند. او یک مبارز خبره و کهنه‌کار است که در مبارزات خود با دشمنان، هراسی از به کار بردن ابزارهای مختلف ندارد. تنها چیزی که بتمن بن افلک را ضعیف می‌کند، غرور بیش از حد او است. او قرار بود بزرگترین کارآگاه جهان باشد، اما ترس و عصبانیتش آنقدر قضاوتش را تحت‌الشعاع قرار داد که فریب لکس لوتر را خورد.

همچنین تفکر انتقام‌جویانه، یکی از ویژگی‌های ذاتی بروس وین است، اما در این نسخه، گاهی برای بتمن گران تمام می‌شود. بتمنی که در DCEU با بازی بن افلک دیدیم، از نظر بدنی قوی است و تجهیزات و زره فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما نقاط ضعفش باعث می‌شوند گاهی اوقات آسیب‌پذیر باشد.

4. بتمن 1966 با بازی آدام وست

قوی ترین بتمن

شاید این که بتمن 1966 را در رتبه چهارم قوی ترین بتمن های تاریخ سینما و تلویزیون و در جایگاهی بالاتر از برخی نسخه‌های مدرن، قرار دهیم، برای شما عجیب و غیر قابل قبول باشد. اما بتمن کلاسیک با بازی آدام وست، ممکن است زره یا تجهیزات چشمگیری نداشته باشد، ولی به‌اندازه کافی قدرتمند است.

این نسخه از بتمن تقریبا در مبارزات خود شکست‌ناپذیر بود و در موارد نادری که وضعیت را خطرناک می‌دید، همیشه یک وسیله قابل اعتماد داشت که به او کمک می‌کرد تا از این وضعیت خارج شود. حتی اگر یک شرور می‌توانست او را در یک تله مرگبار گرفتار کند، او همیشه می‌توانست راه خروج را پیدا کند. به هر حال فرقی نمی‌کرد دشمنان برای شکست شوالیه تاریکی چه می‌کردند؛ بتمن 1966 همیشه غیر قابل توقف،‌ شکست‌ناپذیر و بی‌رحم بود.

3. بتمن فیلم مت ریوز با بازی رابرت پتینسون

قوی ترین بتمن

نسخه‌ای از شوالیه تاریکی که در فیلم The Batman مت ریوز با بازی رابرت پتینسون دیدیم، انتقام‌محور و بی‌رحم است. ما در این فیلم، یک بتمن جوان را می‌بینیم که تقریبا دو سال است جنگ با جرم و جنایت را آغاز کرده و به‌شدت به‌دنبال انتقام گرفتن از مجرمان است. او حاضر است هر کاری که لازم می‌بیند را برای متوقف کردن جنایتکاران شهر گاتهام انجام دهد.

بتمن در فیلم مت ریوز، بی‌محابا به دل دشمن می‌زند. شاید گاهی اوقات اجازه دهد احساساتش بر او مسلط شود، اما او همیشه در هنگام انجام ماموریت، غیر قابل توقف است. وقتی هم که این ماموریت شامل یک معمای قتل است، او با شم کارآگاهی‌اش به میدان می‌آید و به نبرد با ریدلر، تعداد بی‌شماری از پیروان مسلح او و همچنین پلیس‌های فاسد می‌رود.

این رویکرد منجر به بروز ضعف‌هایی نیز شده است؛ چرا که وقتی او بی‌محابا و بدون برنامه به دل خطر می‌رود، با آسیب‌های شدیدی مواجه می‌شود. وقتی هم که متوجه شد رویکرد انتقام‌محور او، الهام‌بخش افراد نادرستی بوده، ضرورت ایجاد تغییر را احساس کرد. بتمن رابرت پتینسون که قرار است دو فیلم دیگر از او با کارگردانی مت ریوز را در آینده ببینیم، در مسیر درستی قرار دارد تا یکی از قوی ترین بتمن های تاریخ سینما و تلویزیون شود؛ اما باید از اشتباهاتش درس‌هایی بگیرد تا به رشد و تکامل برسد.

2. بتمن 1989 و بازگشت بتمن 1992 با بازی مایکل کیتون

قوی ترین بتمن

خیلی‌ها مایکل کیتون را بهترین و قوی ترین بتمن تمام دوران می‌دانند. بازی او در فیلم بتمن 1989 انقلابی در آثار اقتباسی از شوالیه تاریکی ایجاد کرد و دیدن دوباره بتمن مایکل کیتون در فیلم فلش محصول 2023، به تمام مخاطبان یادآوری کرد که او در این نقش، چقدر بی عیب و نقص ظاهر شده است.

شاید بتمن مایکل کیتون به اندازه همتایانش، درگیر نبردها نبود؛ اما هر وقت که مجبور شد به جنگ با دشمنان برود، مطمئن می‌شدیم که نبردها زیاد طول نمی‌کشند و شوالیه تاریکی خیلی زود دشمنان را از پای درمی‌آورد. او این قدرت را در فیلم The Flash 2023 نیز بار دیگر به رخ کشید تا نشان دهد چقدر در نبردها، فوق‌العاده است.

این نسخه از بتمن، بسیار بی‌رحمانه عمل می‌کند، از تصادفات وسایل نقلیه جان سالم به در می‌برد و هیچ چیزی مانع او برای شکست دادن جنایتکاران و شروران نمی‌شود. او حتی در مقابل یک کریپتونی قدرتمند و پیشرفته ایستادگی کرد. مایکل کیتون در نقش بتمن، در کنار قوی بودن، بسیار فریب‌کار و باهوش بود و می‌توانست با کشف یک راه خلاقانه، در خیلی از نبردها، پیش از درگیر شدن، پیروز شود.

در مجموع، یک چیز قدرتمندی در بتمن مایکل کیتون وجود داشت که شاید هیچکس نتواند آن را تکرار کند.

1. بتمن سه گانه شوالیه تاریکی با بازی کریستین بیل

قوی ترین بتمن

کریستوفر نولان تصمیم گرفت مقداری واقع‌گرایی بیشتر را به مجموعه بتمن اضافه کند و این‌گونه شد که سه گانه شوالیه تاریکی را به‌عنوان شاهکارهایی تکرارنشدنی به نمایش درآورد. کریستین بیل وظیفه ایفای نقش بروس وین و بتمن را در سه فیلم آغاز بتمن، شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، بر عهده گرفت و بازی او در این نقش به‌عنوان یکی از بهترین‌ها در تاریخ ثبت شد.

بیل در این نقش، کارهای زیادی برای انجام دادن داشت؛ ریشه‌های بروس وین و خانواده‌اش را بررسی می‌کرد، گذشته آشفته‌اش را به نمایش می‌گذاشت و قدرت ذهنی خود را به رخ می‌کشید. بعد از تمام مشکلاتی که در طول زندگی‌اش تحمل کرد، تصمیمی متحول کننده برای تبدیل شدن به محافظ شهر گاتهام گرفت و بعد از آزمایش‌ها و آموزش‌های سخت و تمرین‌های سنگین، به قوی ترین بتمن تاریخ سینما تبدیل شد.

بتمن کریستین بیل از روند تمرینی سخت لیگ سایه‌ها جان سالم به در برد، اما بعدها اعضای این لیگ از جمله معلمش راس‌الغول را شکست داد تا گاتهام را نجات دهد. این نسخه از بتمن با تکنیک بی‌نظیری در مبارزات شرکت می‌کند و خیلی از جنایتکاران معمولی حتی توان لمس کردن او را هم ندارند. او همچنین استاد فریب است و به برخی از بزرگترین نقاط قوت بتمن تکیه می‌کند و دشمنان خود را حتی قبل از این‌که لمس کند، شکست می‌دهد.

اگر تا به حال به قوی بودن بتمن کریستین بیل شک داشتید، به فیلم آخر کریستوفر نولان نگاه کنید. او توانست پس از شکسته شدن کمرش در مبارزه با بین، از زندان مخوفی که در آن گرفتار بود فرار کند و در نهایت Bane با بازی تام هاردی را شکست دهد و بار دیگر شهر گاتهام را نجات دهد.

بتمن کریستین بین، نمونه کاملی از قدرت فیزیکی، ذهنی و عاطفی است که شاید هیچوقت نسخه قوی‌تری از آن در سینما و تلویزیون ظاهر نشود.

همچنین بخوانید:
رده بندی بهترین ماشین های بتمن ؛ جذاب‌ترین بتموبیل های تاریخ در دنیای سینما و تلویزیون تریلر جدید سریال The Penguin منتشر شد؛ وقتی پنگوئن گاتهام را به خاک‌وخون می‌کشد رتبه‌بندی بازی های بتمن از بدترین تا بهترین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*