آرم کاپوت خودروها

5 مورد از خاص ترین آرم های روی کاپوت خودروها در صنعت خودروسازی

با اینکه امروزه کمتر شاهد تعبیه آرم روی کاپوت خودروها هستیم، اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعدادی از خاص‌ترین طرح‌های روی کاپوت که تا کنون شاهدشان بوده‌ایم.

در دهه 20 میلادی چندین شرکت مهم خودروسازی محصولاتشان را با مجسمه‌هایی روی کاپوت روانه بازار می‌کردند و از این طریق خاص بودن اتومبیل‌شان را به رخ می‌کشیدند. این آرم‌ها در ابتدا برای پوشاندن درب رادیاتور در خودروها به کار می‌رفت؛ اما در ادامه و با کنار گذاشتن استفاده از درب رادیاتور در خودروهای جدیدتر صرفا جنبه تزیینی پیدا کردند. امروزه البته اثر چندانی از این آرم های روی کاپوت خودروها باقی نمانده و تنها یک برند محصولات پریمیوم و لوکس خود را با این لوگو به بازار عرضه می‌کند. در عین حال بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعدادی از خاص‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین آرم هایی که تا کنونی روی کاپوت خودروها دیده‌ایم.

خاص‌ترین و لوکس‌ترین آرم های روی کاپوت خودروها در تاریخ

برای بسیاری برندهای خودروسازی لوکس، آرم روی کاپورت شناخته‌شده‌تر و خاطره‌انگیزتر از لوگوی اصلی خودروست؛ زیرا با نگاه کردن به خودرو، نخستین چیزی که زیر تابش نور درخشیده و به چشم می‌آید آرم روی کاپوت است. همان‌طور که اشاره شد این آرم‌ها البته امروزه تقریبا به‌طور کامل منقرض شده‌اند. با این وجود تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که اگر خودرویی با یک تندیس، نشان یا آرم روی کاپوت را مشاهده کردید، احتمالا با محصولی لوکس طرفید.

«روح شادی»؛ آرم کاپوت خودروهای رولز رویس

خودروهای رولز رویس از آن دسته اتومبیل‌هایی هستند که نیاز به دیده شدن دارند و برای دیده شدن چه چیزی بهتر از یک لوگوی به‌یادماندنی و جذاب که نگاه‌ها را به خود خیره کند. این دقیقا نقشی است که لوگوی «روح آزادی» (Spirit of Ecstasy) در خودروهای رولز رویس ایفا می‌کند.

رولز رویس

این مجسمه تصویر الهه‌ای را نشان می‌دهد که ردایش در اثر وزش باد به عقب رفته و ظاهری منحصربفرد به آن بخشیده است.‌ این مجسمه از سال 1909 نشان رسمی برند رولز رویس بوده و روی تمامی خودروهای این برند نصب بوده است. بد نیست بدانید که ظاهر این لوگو بر اساس یک شخصیت واقعی به نام النور تورنتون انجام شده که ظاهرا منبع الهام چارلز رولز و هنری رویس، موسسان کمپانی رولز رویس بوده است. این لوگو اکنون به‌عنوان نمادی برای دستیابی به تعالی در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود.

آرم جگوار؛ پلنگ در حال حمله

لوگوی برند جگوار همان‌طور که از نام برند پیداست یک پلنگ در حال پرش را به تصویر می‌کشید و به بهترین شکل خوی درندگی خودروهای اسپرت قدرتمند آن زمان جگوار را نمایش می‌داد. این کمپانی البته از سال 2005 به بعد به دلیل الزامات امنیتی اتحادیه اروپا استفاده از آرم روی کاپوت خودروهای خود را متوقف کرد؛ اما هرکسی که این لوگوی به‌یادماندنی را روی یک جگوار مشاهده کرده تایید خواهد کرد که حس قدرت منتقل‌شده از سمت آن با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست.

آرم کاپوت خودروها

تاریخچه این لوگو نیز ظاهرا به یک آرم غیررسمی که توسط یکی از رانندگان خودروی جگوار طراحی و ساخته شده بود برمی‌گردد. در آن زمان، سر ویلیام لیونز، موسس کمپانی جگوار با مشاهده این آرم دست‌ساز تصمیم گرفت طرح مشابهی را با زرق و برق بیشتر روی خودروهای برند خود قرار دهد. نتیجه این اتفاق، قرار گرفتن تصویر این پلنگ خشمگین روی جگوارها از سال 1938 تا 2005 بود.

ستاره سه‌پر مرسدس بنز، تجسم رویای خودروساز

لوگوی یک خودرو لزوما نیازی نیست مانند رولز رویس یا جگوار طراحی پیچیده‌ای داشته باشد و توجهات را به خود جلب کند. گاهی اوقات سیاست «کمتر، بیشتر است» برای طراحی لوگوی خودروسازان مناسب‌تر است و این مساله دقیقا همان چیزی است که مرسدس بنز به آن دست پیدا کرد.

مرسدس بنز

حتما «لوگوی ستاره سه‌پر» در خودروهای بنز را مشاهده کرده‌اید. این لوگو در حقیقت به رویای گاتلیب دایملر، موسس کمپانی مرسدس بنز اشاره دارد که آرزو داشت روزی خودروهای مرسدس بنز بتوانند هم بر زمین، هم بر آسمان و هم بر دریاها مسلط شوند. بنابراین هریک از سه پر این ستاره نشان‌دهنده یکی از بال‌های رویایی زمین، آسمان و دریا هستند.

بد نیست بدانید که لوگوی مرسدس بنز در ابتدا تنها به شکل ستاره طراحی شده بود. با این وجود در سال 1926 طرح دایره‌ای شکل اطراف این ستاره نیز به لوگو اضافه شد.

آرم بنتلی؛ حرف «B» پرنده، ساده و تاثیرگذار

استفاده از یک حرف الفبای انگلیسی به‌عنوان آرم رسمی یک خودروسازی به شهرت بنتلی قطعا نیاز به جسارت فراوانی دارد. با این وجود بنتلی به‌خوبی توانست این لوگوی جذابش را به سمبل رسمی خود تبدیل کرده و روی اتومبیل‌های لوکسش نصب نماید. البته برخی خودروهای این برند صرفا از حرف B روی کاپوت بهره می‌برند؛ اما آرم رسمی برند بنتلی که روی کاپوت اکثر خودروها قابل مشاهده است «حرف B پرنده» است که ساده و تاثیرگذار طراحی شده است.

آرم کاپوت خودروها

طرح اولیه این لوگو در دهه 1920 ارائه شد؛ جایی‌که حرف اول برند Bentley با افسانه یکی از خدایان اساطیری یونان باستان، ایکاروس، ادغام شد و منجر به شکل گیری لوگوی رسمی بنتلی شد. این لوگو البته در گذر زمان شش بار بازطراحی شده؛ اما همچنان ظاهر تاثیرگذاری اولیه خود را حفظ کرده است.

تاج گل کادیلاک؛ پر از نشانه و نماد

یکی از قدیمی‌ترین لوگوها در تاریخ صنعت خودروسازی نیز متعلق به کادیلاک است که از سال 1906 روی خودروهای این برند نصب بوده و تا کنون سی بار دستخوش تغییرات جزیی شده است. این طرح همچنین از آن زمان علاوه بر این که نقش لوگوی برند را ایفا می‌کرده، به‌عنوان آرم روی کاپوت خودروهای کادیلاک نیز به کار می‌رفته است.

کادیلاک

این لوگو در طول زمان رنگ‌بندی اولیه خود را حفظ کرده؛ زیرا کادیلاک مدعی شده هریک از پرده‌های رنگی به کار رفته در این خودرو معنا و مفهوم خاص خود را دارند. برای مثال، نوار مشکی روی مربع طلایی به‌معنای بالانس بین ثروت و دانایی است؛ درحالیکه ناحیه قرمز رنگ نیز مهارت و قدرت را به تصویر می‌کشد.‌ از طرف دیگر، نوارهای نقره‌ای در این لوگو خلوص، خیرخواهی و سایر ویژگی‌های مثبت را تداعی می‌کنند؛ درحالیکه نوار آبی نیز نشان کلاسیک یک شوالیه به شمار می‌رود. همچنین یک تاج گل پلاتینیومی نیز کل این دسته گل را در بر گرفته تا ارزش بالای برند کادیلاک به رخ کشیده شود.

بعید به نظر می‌رسد که یک لوگو در تاریخ صنعت خودروسازی بتواند تا این حد جزئیات را در یک تصویر به نمایش درآورد. همین مساله آرم کادیلاک را به یکی از خاطره‌انگیزترین نمادها در صنعت خودروسازی تبدیل کرده است.

در گجت نیوز بخوانید:
نگاهی به قدیمی ترین برندهای خودروسازی در جهان و ایران؛ پیشگامان صنعت خودرو نمادین ترین خودروهای کلاسیک آمریکایی که نامشان در تاریخ می‌ماند فلسفه گاو خشمگین، لوگوی جذاب لامبورگینی چیست؟ ۷ قابلیت شگفت انگیز خودروهای لوکس که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*