شیوع ویروس مرگبار ماربورگ در رواندا

ویروس کشنده ماربورگ خطر جدید جهانی است؛ گزارش اولین موارد مرگ و میر در رواندا

ویروس مرگبار ماربورگ در رواندا شیوع پیدا کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، بیماری Marburg می‌تواند کرونایی دیگر را در جهان رقم بزند.

پس از این‌که کووید 19 جهان را غافلگیر کرد، همه نسبت به شکل‌گیری یک همه‌گیری مرگبار دیگر نگرانی دارند. هر از گاهی هم خبر شیوع برخی از ویروس‌ها به این نگرانی‌ها اضافه می‌کنند. بنا به آخرین اخبار پزشکی و سلامت، ویروسی با نام «ماربورگ» (Marburg) در کشور آفریقایی رواندا شیوع پیدا کرده است و امکان نفوذ آن به بقیه نقاط جهان وجود دارد.

ویروس ماربورگ، تهدید بزرگ جهانی

وزارت بهداشت رواندا اخیراً از مرگ 8 نفر در این کشور بر اثر ویروس ماربورگ خبر داد و ابتلای 26 نفر دیگر به این ویروس را تایید کرد. بیشتر فوتی‌ها جزو کادر درمان رواندا بوده‌اند و بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در کیگالی، پایتخت این کشور، گزارش شده است. همچنین در پی خروج یکی از افراد مشکوک به ابتلا به ماربورگ از رواندا، کارشناسان حوزه پزشکی بابت شیوع این ویروس مرگبار در سایر مناطق ابراز نگرانی کرده‌اند.

شیوع ویروس مرگبار ماربورگ در رواندا

ماربورگ ویروسی هم‌خانواده ابولا با نرخ مرگ و میر بالا است که تشخیص اولین موارد ابتلا به آن به سال 1967 میلادی برمی‌گردد. این ویروس که نام آن برگرفته از شهری در آلمان است، پیش‌تر تحت عنوان «تب خون‌ریزی‌دهنده ماربورگ» شناخته می‌شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ماربورگ از خفاش میوه‌خوار به انسان و سپس به‌واسطه مایعات بدن و سطوح و مواد آلوده، از انسان به انسان انتقال پیدا کرده است. علائم اولیه ابتلا به این ویروس که به‌صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند شامل تب شدید، سردرد، کوفتگی و درد عضلات می‌شوند. پس از گذشت سه روز از ابتلا، ممکن است فرد بیمار درد شکم، اسهال، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کند.

ویروس ماربورگ (Marburg)

در مرحله بعدی که معمولاً بین روزهای پنجم تا هفتم است، بیمار دچار خون‌ریزی می‌شود. ممکن است فرد مبتلا خون استفراغ کند یا آثار خون را در مدفوع خود ببیند، ولی احتمال خون‌ریزی از بینی، لثه و آلت تناسلی هم وجود دارد. بر اساس مشاهدات تاکنون، فرد بعد از گذشت حدود هشت یا نه روز از پدیدار شدن علائم اولیه جان خود را از دست می‌دهد.

در حال حاضر واکسن تاییدشده یا درمان مشخصی برای ویروس ماربورگ وجود ندارد. با وجود این، سازمان جهانی بهداشت با قرار دادن این ویروس جزو عوامل بیماری‌زا با احتمال ایجاد پاندمی، تولید واکسن آن را در بالاترین اولویت قرار داده است. در سال 2023 این سازمان کارشناسان را برای ارزیابی واکسن‌های مطلوب برای این بیماری گرد هم آورده بود و تابستان گذشته دانشمندان دانشگاه آکسفورد آزمایش واکسن ماربورگ روی انسان را کلید زدند.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*