ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024

صندوق بین المللی پول (IMF) با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی سرانه کشورهای مختلف، ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024 را معرفی کرده است.

صندوق بین المللی پول (IMF) برای معرفی ثروتمندترین کشورهای جهان به تولید ناخالص داخلی سرانه کشورها نگاه می‌کند که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی جهان است. ممکن است در صدر فهرستی که در ادامه می‌آید، به دنبال نام ابرقدرت‌هایی مثل چین یا آمریکا باشید، اما باید اشاره کنیم که به احتمال زیاد شگفت زده خواهید شد.

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024 کدامند؟

در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024، چین، آمریکا یا آلمان حضور ندارند، بلکه کشورهایی به چشم می‌خورند که روی نقشه، کمترین جا را به خود اختصاص داده‌اند. با عنایت به شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه کشورها، اروپا و آسیا در رأس رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

مقاومت اقتصاد جهانی در برابر تنش‌های مالی مهمی که نتیجه همه‌گیری کرونا بود، شایسته توجه و بررسی است. اقتصادهای مدرن و پیشرفته جهانی سهم کوچک و شتاب کندی از رشد اقتصادی سال 2023، 2024 و 2025 داشته‌اند که اعداد و ارقام آن‌ها به ترتیب 1.6 درصد، 1.7 درصد و 1.8 درصد است.

بنابر پیش‌بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد جهانی در سال 2024 و 2025، همان راه محتاطانه و مسیر ثابت و به دور از تنش قبل را ادامه می‌دهد و اگر با سرعت سال گذشته به حرکت خود ادامه دهد، باید انتظار رشد 3.2 درصدی طی سال‌های آینده داشت. البته محتمل است که رشد بازارهای نوظهور و مدرن از 4.3 درصد در سال 2023 به 4.2 درصد در سال جاری و سال آینده برسد.

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

 

همزمان با فرا رسیدن پایان سال 2024، صندوق بین المللی پول آخرین پیش‌بینی خود را در خصوص ثروتمندترین کشورهای دنیا براساس قدرت خرید سرانه، منتشر کرده است که در ادامه و بعد از توضیح اصطلاح قدرت خرید (PPP) به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

ثروتمندترین کشورهای جهان را می‌شناسید؟

برابری قدرت خرید یا PPP

برای اینکه ارزش تمام کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور را بیان کنیم باید از شاخص و پارامتری به نام تولید ناخالص داخلی (GDP) صحبت کرد. رفاه نسبی و استانداردهای زندگی شهروندان یک کشور، با توجه به تولید ناخالص داخلی سرانه آن‌ها تعیین می‌شود.

با بررسی و نتیجه‌گیری راجع به رفاه نسبی و استانداردهای زندگی، می‌توان به شاخص دیگری رسید که از آن به عنوان برابری قدرت خرید مردم یاد می‌شود که ماحصل تقسیم ثروت یک کشور بر ساکنان تمام وقت آن، با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه‌های یک محصول است.

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

رتبه‌بندی کشورهای ثروتمند براساس GDP

ثروتمندترین کشور جهان در سال 2024، با توجه به گزارش صندوق بین المللی پول، لوکزامبورگ است که جمع تولید ناخالص داخلی آن به 88.56 میلیارد دلار می‌رسد. این کشور به خاطر موقعیت استراتژیکی که در اروپای مرکزی دارد و همچنین به علت خدمات مالی قدرتمندش، توانسته جایگاه نخست این فهرست را از آنِ خود کند.

لوکزامبورگ ثروت خود را در راستای تضمین استانداردهای زندگی بهتر، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی و سایر عوامل دخیل در برابری قدرت خرید، خرج کرده است. این کشور یکی از بهترین مقاصد گردشگری شناخته شده و نخستین کشوری است که حمل‌ونقل عمومی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. شهروندان لوکزامبورگ دارای بالاترین حداقل دستمزد در جهان هستند.

ماکائو در آسیا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

ثروتمندترین کشور جهان پس از لوکزامبورگ، ماکائو است که یک منطقه اداری ویژه در چین محسوب می‌شود. این منطقه با تولید ناخالص داخلی 54.68 میلیارد دلار ثروت، از مهم‌ترین مقاصد مسافرتی در جهان است. ماکائو در دوران همه‌گیری کرونا ضربه‌های سنگینی خورد، اما اقتصاد آن به کمک رویکرد سرمایه‌داری متمایز و با قوانین چین، به سرعت در مسیر رشد و بهبود قرار گرفت.

ایرلند در اروپا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

علیرغم اینکه ایرلند در سال 2008 و همزمان با رکود اقتصادی بزرگ جهان آسیب زیادی دید، اما توانست با اصلاح صنعت بانکداری و کاهش دستمزدهای بخش دولتی، از یک بحران مالی بزرگ نجات پیدا کند و امروز با 564.02 میلیارد دلار، به عنوان سومین کشور ثروتمند از نظر IMF معرفی شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت این کشور، اخذ مالیات کم از شرکت‌ها است و همین عامل باعث شده تا ایرلند تبدیل به بهشتی امن برای غول‌های بزرگی مثل اپل، گوگل و مایکروسافت شود. شرکت‌های چندملیتی بزرگ، کمک بزرگی به شکوفایی اقتصاد این کشور اروپایی کرده‌اند.

سنگاپور در آسیا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

چهارمین کشور ثروتمند در سال 2024، سنگاپور است که تولید ناخالص داخلی آن به 525.23 میلیارد دلار می‌رسد. این کشور یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری در جهان بوده و علیرغم ضربه‌های پی‌درپی و بزرگی که به اقتصاد آن طی سال‌های اخیر وارد آمده، موفق شده گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

قطر در خاورمیانه

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

عمده ثروتی که قطر طی دهه‌های متمادی کسب کرده، به علت ذخایر نفت و گاز عظیمی است که دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 244.69 میلیارد دلار بوده و سومین کشور به لحاظ برخورداری از ذخایر گاز در جهان است. ذخایر این کشور در مقایسه با جمعیت آن بسیار زیاد بوده و همین عامل باعث افزایش رتبه آن در فهرست پیش رو شده است.

امارات متحده عربی در آسیا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

میزان تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی، 527.8 میلیارد دلار بوده و پس از ترکیه و عربستان، سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه را دارد. همچون قطر، امارات دارای ذخایر نفتی بسیاری است که از آن‌ها در جهت رفاه حال شهروندان خود بهره می‌گیرد. جالب است بدانید که تنها 20 درصد از جمعیت این کشور بومی بوده و الباقی با مزایای اقتصادی جذب می‌شوند.

البته امارات در کنار ذخایر عظیم نفت خود از بخش هیدروکربنی، گردشگری، امور مالی و ساخت و ساز، سود زیادی به دست می‌آورد. حاکمان این کشور عربی به سختی تلاش می‌کنند تا تبدیل به یک مرکز اجتماعی و فرهنگی شوند که نمونه بارز آن میزبانی از اکسپوی 2020 دبی و اکسپوی دیگری در سال 2025 است.

سوئیس در اروپا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

هفتمین کشور ثروتمند جهان با 938.46 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، سوئیس است که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقاط گردشگری جهان محسوب می‌شود. عمده سود این کشور اروپایی از صادرات فلزات گران بها، ابزار دقیق و ماشین آلاتی مثل رایانه و تجهیزات پزشکی است.

خدماتی که سوئیس ارائه می‌دهد، 74 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شکل داده و 25 درصد یا کمتر آن متعلق به صنعت و کمتر از یک درصد هم از بخش کشاورزی است. سوئیس دارای پایین ترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اروپا است.

سن مارینو در اروپا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

تولید ناخالص داخلی هشتمین کشور ثروتمند دنیا براساس گزارش صندوق بین المللی پول، 2.03 میلیارد دلار است. یکی از مهم‌ترین مزایای سن مارینو، مالیات بر درآمد پایین است که باعث افزایش ثروت شهروندان می‌شود. سن مارینو تا سال 2024، هیچ گونه بدهی ملی نداشته است.

ایالات متحده در آمریکای شمالی

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

نهمین کشور ثروتمند دنیا، ایالات متحده آمریکا با تولید ناخالص داخلی 28.78 تریلیون دلار است. این کشور نه تنها یک نهاد اقتصادی بزرگ به حساب می‌آید، بلکه توان و قدرت نظامی بالایی دارد.

نروژ در اروپا

ثروتمندترین کشورهای جهان در 2024

در میان کشورهای اروپای غربی، نروژ به عنوان مهم‌ترین تأمین کننده نفت شناخته می‌شود و به لطف این موضوع و سایر درآمدهایی که دارد، توانسته با تولید ناخالص داخلی 526.95 میلیارد دلار ثروت، دهمین کشور ثروتمند در سال 2024 لقب بگیرد. نروژ پس از آغاز پاندمی کرونا، سقوط مالی بزرگی را تجربه کرد، اما خیلی زود توانست جایگاه رفیع خود را بازیابد. نروژ با داشتن صندوق دارایی 1.3 تریلیون دلاری، آماده مقابله فوری با بحران‌های بزرگ در جهان است.

در گجت نیوز بخوانید:
بزرگترین ابرقدرت های جهان در سال ۲۰۲۴ ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۲۴ را بشناسید تصویر ثروتمند ایرانی روی جلد مجله فوربز هوش مصنوعی غول‌های ثروتمند دنیای تکنولوژی را به خاک سیاه نشاند؛ بیل گیتس و ایلان ماسک در لباس فقرا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*