سریع ترین خودروهای جهان

نگاهی به 13 مورد از سریع ترین خودروهای جهان با رکوردهای باورنکرنی

امروز می‌خواهیم نگاهی به 13 مورد از سریع ترین خودروهای جهان داشته باشیم. خودروهایی که رکورد سرعت را به‌شدت جابه‌جا کردند و مدل‌های امروزی فراری، هنسی و کونیگزگ حتی توان نزدیک شدن به آنها را ندارند.

از زمان عرضه اولین خودرو مدرن توسط کارل بنز در سال ۱۸۸۶ انسان همیشه در تلاش بوده است تا رکورد سرعت را بشکند. در حال حاضر در میان خودروهای تولیدی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس عنوان سریعترین را در جهان به خود اختصاص داده است. هیولا بوگاتی می‌تواند با حداکثر سرعت ۴۸۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. گرچه حتی این خودرو فوق‌العاده نیز در برابر رکوردداران سرعت در طول تاریخ هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

بررسی رکوردهای باورنکردنی ثبت شده توسط سریع ترین خودروهای جهان

در طول ۱۴۰ سال گذشته افراد زیادی سعی کرده‌اند با به‌خطر انداختن جان خود جایی در کتاب رکوردهای گینس پیدا کنند. طراحان و مهندسان گوناگون از انواع موتورهای مختلف بهره گرفته‌اند تا بتوانند رکورد سرعت زمینی را جلو ببرند. همین نیز سبب شده که رکوردهای دیوانه‌واری را در تاریخ شاهد باشیم.

قوانین ثبت رکورد سرعت کاملا مشخص است. یک خودرو باید دو دور مسیری مشخص را طی کند. بین این دو دور نیز نباید بیشتر از یک ساعت فاصله باشد. در نهایت سرعت میانگین محاسبه خواهد شد و به‌عنوان رکورد رسمی اعلام می‌شود.

اولین رکورد در سریع ترین خودروهای جهان

در ۱۷ ژانویه ۱۸۹۹ یک خودرو فوق‌العاده عجیب به‌نام La Jamais Contente توانست به سرعت فراتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. پیشتر سازندگان خودرو چندان به بحث سرعت اهمیت نمی‌دادند و بیشتر سعی می‌کردند مسائلی همچون بهینه بودن و امنیت را در اولویت قرار دهند. خودرو La Jamais Contente بدنه‌ای آلومینیومی داشت و به‌صورت یک گلوله طراحی شده بود. انرژی مورد نیاز آن نیز توسط چند باتری تامین می‌شد.

کانتانت

فردی بلژیکی به‌نام Camille Jenatzy توانست با کمک کانتانت به‌عنوان راننده یکی از سریع‌ ترین خودروهای جهان جاودانه شود. البته طراحی کلی دستگاه نشان می‌دهد که مهندسان آن زمان هنوز توجه کافی به آيرودینامیک نداشتند.

خودرو Blue Bird با سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت

در ۴ فوریه 1927 یک فرد بریتانیایی به‌نام ملکوم کمپبل توانست رکورد سریع ترین خودروهای جهان را بشکند. او پیشتر بارها توانسته بود به سرعت‌های خارق‌العاده دست یابد و در نهایت نیز توانست با سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند. در واقع سرعت این خودرو از سایپا اطلس آپشنال حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر بود.

بلو برد

اگرچه چنین سرعتی در سال ۱۹۲۷ بسیار افسانه‌ای قلمداد می‌شد، اما تنها یک ماه دوام داشت و با اختلاف بسیار زیادی شکسته شد.

خودرو Sunbeam 1000 hp Mystery – سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت

در ۲۹ مارس ۱۹۲۷ هنری سگراو از بریتانیا جهان را شوکه کرد. او رقیب کمپبل بود و می‌خواست نام خود را در تاریخ جاودانه کند. به همین‌خاطر تصمیم گرفت ریسک رانندگی با ماشین جدید Sunbeam 1000 hp را به جان بخرد. این ماشین از دو موتور هواپیما بهره می‌برد. یکی از موتورها در بخش جلویی و دیگری در پشت ماشین قرار گرفته بود. راننده نیز بین این دو قرار داشت.

سانبیم

سواحل بریتانیا برای رانندگی با چنین سرعتی کافی نبودند. به همین‌خاطر سگراو به آمریکا رفت. جالب اینجاست که او مجبور شد در پایان خودرو را وارد دریا کند تا سرعت آن کاهش یابد.

خودرو The Golden Arrow – سرعت ۳۷۲.۴۶ کیلومتر بر ساعت

سگراو توانسته بود در سال ۱۹۲۷ با سریع ترین خودروهای جهان رانندگی کند؛ اما جنونی برای شکستن رکورد سرعت به وجود آمده بود. به همین‌خاطر او در سال ۱۹۲۹ از یک خودرو جدید برای قرار گرفتن در صدر بهره گرفت. خودرو The Golden Arrow تا حد زیادی با الهام از هواپیما طراحی شده بود.

سریع ترین خودروهای جهان

این خودرو توانست در ۱۱ مارس ۱۹۲۹ رکورد ۳۷۲.۴۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. دو روز بعد حادثه‌ای مرگبار باعث شد که دیگر کسی با گولدن ارو رانندگی نکند. همچنین سگراو همان سال در سن ۳۳ سالگی و در تلاش برای شکستن رکورد سرعت در آب جان خود را از دست داد. برای مقایسه باید گفت که حداکثر سرعت فونیکس FX برقی حتی از نصف سرعت این ماشین کمتر است.

سریع ترین خودروهای جهان – بلو برد با سرعت ۴۰۸.۷۳ کیلومتر بر ساعت

ظاهرا کمپبل خیلی علاقه داشت که از نام بلو برد برای خودروهای خود استفاده کند. او پس از سال‌ها تلاش خودرو دیگری را آماده کرد. در ۲۴ فوریه ۱۹۳۲ ملکوم کمپبل توانست به سرعت باورنکردنی ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت برسد. این راننده بریتانیایی در ادامه سه رکورد سرعت زمینی دیگر را نیز شکست و سپس روی شکستن رکوردهای دریایی متمرکز شد.

سریع ترین خودروهای جهان

بلو برد می‌توانست خودرو مرسدس بنز ای ام جی پروجکت وان را در یک رقابت مستقیم با اختلاف نسبتا کمی شکست دهد.

خودرو تاندربولت – سرعت ۵۰۲.۱۲ کیلومتر بر ساعت

اگر سفر به زمان ممکن بود و می‌توانستیم بوگانی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس را برای مسابقه به ۱۹ نوامبر ۱۹۳۷ بفرستیم، از خودرو تاندربولت شکست می‌خورد. جورج آیستون راننده بریتانیایی تاندربولت بود و توانست در مسیر ۱۹ کیلومتری به سرعت فوق‌العاده ۵۰۲ کیلومتر بر ساعت برسد.

سریع ترین خودروهای جهان

تاندربولت از همان ابتدا طوری طراحی شده بود که بتواند سریع ترین خودروهای جهان را کنار بزند. این خودرو بسیار سنگین بود و از موتورهای مختلفی بهره می‌برد. همچنین مهندسان سعی کرده بودند تمامی اصول آیرودینامیکی آن زمان را رعایت کنند.

خودرو ریلتن – سرعت ۵۶۸.۵۸ کیلومتر بر ساعت

جورج آیستون فکر نمی‌کرد که کسی بتواند به این زودی رکورد سرعت را بشکند. گرچه یکسال بعد در ۱۵ سپتامبر ۱۹۳۸ جان کب با ریلتن به سرعت عجیب ۵۶۸.۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید.

سریع ترین خودروهای جهان

این ماشین از دو موتور سوپرشارژ هواپیما بهره گرفته بود که در قایق‌های تندرو کارایی داشتند. استفاده از یک سیستم چهار چرخ بسیار ساده نیز باعث شد که قدرت موتور به‌راحتی منتقل شود. ریلتن تا سال‌ها جایگاه خود در صدر سریع ترین خودروهای جهان را حفظ کرد.

ماشین روح آمریکا – سرعت ۶۵۵.۸۴ کیلومتر بر ساعت

در ۵ آگوست ۱۹۶۳ و سال‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم مجددا افراد به ساخت سریع ترین خودروهای جهان علاقه‌مند شدند. اینبار نوبت یک راننده آمریکایی به‌نام کریگ بریدلاو بود که انتظارات را به‌شدت بالا ببرد. او از موتور یک جت قدیمی F-86 برای ساخت ماشین خود استفاده کرد.

سریع ترین خودروهای جهان

بریدلاو فکر می‌کرد که توانسته با سرعت ۶۵۵ کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت زمینی را بشکند؛ اما رکورد او مورد تایید قرار نگرفت. فدراسیون بین‌المللی اتوموبیل‌رانی اعلام کرد که فقط خودروهایی که دارای چهار چرخ هستند را به‌رسمیت می‌شناسد. به همین‌خاطر رکورد بریدلاو ثبت نخواهد شد. جالب اینجاست که چنین اتفاقی او را دلسرد نکرد.

سریع ترین خودروهای جهان – هیولای سبز با سرعت ۶۹۸.۳۴ کیلومتر بر ساعت

اگر به‌خاطر یک حادثه نبود، خودرو هیولای سبز هرگز ساخته نمی‌شد. در دهه ۱۹۶۰ یک جت F-104 آمریکایی در طول پرواز آسیب دید و دیگر امکان استفاده مجدد از آن وجود نداشت. فردی به‌نام آرت آرتفونس از نیروی هوایی آمریکا درخواست کرد که به‌‌صورت محرمانه روی بازسازی موتور هواپیما کار کند و از آن برای شکستن رکورد سرعت زمینی بهره گیرد.

سریع ترین خودروهای جهان

تلاش‌های آرتفونس در نهایت نتیجه داد و وی توانست در ۵ اکتبر ۱۹۶۴ با سرعت ۶۹۸ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. البته در کمال تعجب این رکورد تنها یکسال دوام داشت؛ زیرا کریگ بریدلاو تشنه انتقام‌گیری و رسیدن به سرعتی دیوانه‌وار بود.

خودرو سونیک 1 – سرعت ۹۶۶.۵۷۴ کیلومتر بر ساعت

کریگ بریدلاو اینبار با خورو سونیک 1 توانست با سرعتی وحشتناک روی زمین حرکت کند. او خودرو جدید خود را نیز با چهار چرخ طراحی کرده بود تا دیگر هیچ بهانه‌ای وجود نداشته باشد. همچنین سونیک 1 از همان موتوری بهره می‌برد که آرتفونس در ماشین هیولای سبز استفاده کرده بود.

سونیک

جالب اینجاست که بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ سونیک 1 و هیولای سبز به‌عنوان سریع ترین خودروهای جهان با همدیگر رقابت می‌کردند و بارها رکورد سرعت بین آنها جابه‌جا شد. هرچند که در نهایت در ۱۵ نوامبر ۱۹۶۵ سونیک توانست برنده شود.

خودرو شعله آبی – سرعت ۱۰۱۴.۵۱۱ کیلومتر بر ساعت

تا ۵ سال خیال کریگ بریدلاو راحت بود که دیگر کسی نمی‌تواند رکورد سرعت زمینی را بشکند. تا اینکه یک راننده آمریکایی دیگر به‌نام گری گیبلیش تصمیم گرفت جان خود را برای ثبت رکوردی عجیب به‌خطر بیندازد. او برای اینکار از خودرو شعله آبی استفاده کرد. ماشینی که در واقعیت راکتی متصل به چهار چرخ بود.

سریع ترین خودروهای جهان

گیبلیش برای ثبت رکورد نیز بسیار اذیت شد. چراکه سوخت ماشین شعله آبی تنها کفاف رانندگی با حداکثر سرعت برای مدت ۲۰ ثانیه را می‌داد. در نهایت پس از بارها تلاش رکورد سریع ترین خودروهای جهان در ۲۳ اکتبر ۱۹۷۰ به شعله آبی رسید.

سریع ترین خودروهای جهان – تراست ۲ با سرعت ۱۰۱۹.۴۶۸ کیلومتر بر ساعت

برای سال‌ها رکورد سریع ترین خودروهای جهان توسط رانندگان آمریکایی شکسته می‌شد. همین نیز باعث شد که یک راننده بریتانیایی به‌نام ریچارد نوبل تصمیم بگیرد بار دیگر جام را به انگلستان بازگرداند. او از خودرو تراست 2 برای این ماموریت استفاده کرد. تراست ۲ شباهت بسیار زیادی به خودرو هیولای سبز داشت.

سریع ترین خودروهای جهان

یک توربین جت در بخش مرکزی ماشین قرار گرفته بود و بخش راننده نیز در سمت راست قرار داشت. در ۴ اکتبر ۱۹۸۳ او دو بار مسافت مشخصی را در بیابان بلک راک آمریکا طی کرد. میانگین سرعت نیز ۱۰۱۹ کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

خودرو تراست SSC – سرعت 1223.6 کیلومتر بر ساعت

عنوان سریع ترین خودرو جهان به تراست SSC می‌رسد. ریچارد نوبل به هدف خود برای شکستن رکورد سرعت زمینی توسط یک بریتانیایی رسیده بود. به همین‌خاطر به یک خلبان نیروی هوایی سلطنتی به‌نام اندی گرین کمک کرد که بار دیگر رکورد سرعت جابه‌جا شود.

سریع ترین خودروهای جهان

خودرو تراست SSC توانست در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ با سرعت باورنکردنی ۱۲۲۳.۶ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. همچنین اندی گرین اولین کسی بود که دیوار صوتی را روی زمین شکست. تقریبا ۳۰ سال از آن زمان گذشته است و هنوز کسی نتوانسته این رکورد را بشکند. آخرین تلاش در این زمینه نیز به خودرو Bloodhound LSR مربوط می‌شود. این خودرو ظاهرا پتانسیل رسیدن به سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشت؛ اما متاسفانه شرکت سازنده در سال ۲۰۱۸ ورشکست شد. از آن زمان نیز تلاش‌های مختلف برای احیای پروژه ناموفق بوده‌اند.

همانطور که مشاهده کردید ماشین‌های سوپراسپرت گرانقیمت امروزی نمی‌توانند در میان سریع ترین خودروهای جهان قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:
با سریعترین خودروهای V12 تاریخ آشنا شوید ۱۰ مورد از کم شتاب ترین خودرهای تاریخ ؛ تنبل های دوست نداشتنی! رکورد سرعت توسط قطار هایپرلوپ چین شکسته شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*