سریعترین خودروهای V12

با سریعترین خودروهای V12 تاریخ آشنا شوید

موتورهای V12 عموما در سوپرخودروها و هایپرخودروها استفاده می‌شوند. در ادامه با تعدادی از سریعترین خودروهای V12 دنیا آشنا می‌شویم که آمار و مشخصات آن‌ها هوش از سرتان خواهد پراند!

خودروهای V12 تجلی قدرت و سرعت در دنیای اتومبیل‌سازی به شمار می‌روند و چه در میان خودروسازان و چه رانندگان حرفه‌ای با شهرت و محبوبیت فراوانی همراه هستند. این دسته خودروها که اساسا با صدای غرش کرکننده موتورشان شناخته می‌شوند به واسطه طراحی موتورشان ترتیب احتراق منظم‌تری داشته و در هر چرخه حرکت موتور آن‌ها احتراق بیشتری رخ می‌دهد.

اندازه بسیار بزرگ و موتور فوق‌العاده قدرتمند اتومبیل‌های V12 باعث می‌شود که این خودروها بدون نیاز به دور موتور بسیار بالا به قدرت فراوانی دست پیدا کرده و شتابگیری بی‌رقیبی داشته باشند. به همین دلیل است که اتومبیل‌سازان عموما از پیشرانه‌های V12 در سوپرخودروها، هایپرخودروها و محصولات لوکس خود استفاده می‌کنند و قدرت‌هایی باورنکردنی را چه از طریق موتور تنفس طبیعی و چه پیشرانه‌های هیبریدی ارائه می‌دهند.

برای این که با توانمندی استثنایی این پیشرانه‌ها بیشتر آشنا شوید در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از سریعترین خودروهای V12 در تاریخ که موفق به کسب حداکثر سرعت بالاتر از 320 کیلومتر بر ساعت (200 مایل بر ساعت) شده‌اند.

Mercedes-Benz CLK GTR

حداکثر سرعت: 330 کیلومتر بر ساعت

مرسدس بنز CLK

مدل CLK GTR مرسدس بنز با همکاری رفیق همیشگی‌اش، AMG ظرف تنها 128 روز تولید شد. علیرغم تشابه نام میان این مدل و مدل CLK، شباهت‌های آن‌ها صرفا به برخی المان‌های ظاهری مثل جلوپنجره، چراغ جلو و عقب قابل خلاصه شده است. برای ساخت این ابرخودرو در این زمان کوتاه، مرسدس و AMG موتور بی ام و به کار رفته در خودروی مک لارن اف 1 را با موتور دوازده سیلندر خود جایگزین کردند. همین کار زمینه‌ساز تولید یکی از خاطره‌انگیزترین سوپرخودروهای تاریخ شد که با بهره‌گیری از فناوری‌های ساخت پیچیده و مدرنی مثل پانل‌های فیبر کربن به سفتی بالا و وزن بسیار کمی دست پیدا کرد.

این ابرخودروی مرسدس بنز از یک موتور 6 لیتری M97 ساخت این کمپانی بهره می‌برد که بر پایه موتور M120 مدل‌های S و SL طراحی و ساخته شده بود. این موتور قدرتی 584 اسب بخاری داشته و گشتاور 700 نیوتن متری تولید می‌کرد که از طریق جعبه دنده شش سرعته به محور عقب آن انتقال می‌یافت. این پیشرانه باعث شده بود که شتابگیری صفر تا صد این خودرو در 3.8 ثانیه انجام شود و حداکثر سرعت آن به 330 کیلومتر بر ساعت برسد.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ خودرو خارج شده از خط تولید مرسدس بنز که باید دوباره احیا شوند

Aston Martin DBS Superleggera

حداکثر سرعت: 340 کیلومتر بر ساعت

یکی دیگر از سریعترین خودروهای V12 تاریخ هم استون مارتین دی بی اس سوپرلگراست که در سال 2018 مجهز به یک موتور 5.2 لیتری V12 و بدنه فیبر کربنی رونمایی شد و ضمن ارائه توان 715 اسب بخاری گشتاور 900 نیوتن متری را هم از طریق جعبه دنده هشت سرعته به دیفرانسیل عقب انتقال می‌داد. از این طریق، صفر تا صد سوپرخودروی استون مارتین به 3.4 ثانیه رسیده بود و حداکثر سرعت آن بالغ بر 340 کیلومتر بر ساعت بود.

سریعترین خودروهای V12

این ابرخودرو محصول پرچمدار استون مارتین به شمار می‌رفت. بنابراین ضمن برخورداری از بالاترین کیفیت ساخت، پذیرای مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های شخصی‌سازی بود. قابلیت‌هایی مثل صندلی‌های حرفه‌ای مسابقه، روکش‌های چرم و آلکانتارا و سیستم سرگرمی/اطلاع‌رسانی 8 اینچی پیشرفته از جمله این قابلیت‌های پیشرفته به شمار می‌رفتند.

البته Supperlega قدرتمندترین مدل استون مارتین دی بی اس نبود؛ چراکه این کمپانی همچنین مدل DBS 770 Ultimate را نیر معرفی کرده که علیرغم برخورداری از پیشرانه مشابه با Superleggera، قدرتی 759 اسب بخاری ارائه می‌کند. البته علیرغم این افزایش توان، حداکثر سرعت قابل دستیابی توسط مدل 770 نیز توسط استون مارتین به 340 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

Ferrari 812 Competizione

حداکثر سرعت: 340 کیلومتر بر ساعت

فراری 812

مدل 812 Competizione همان‌طور که از نامش پیداست، آپدیتی برای مدل استثنایی 812 Superfast فراری به شمار می‌رود که خود ابرخودرویی شگفت‌انگیز  است. با ایجاد برخی تغییرات فنی و ظاهری در مدل 812 سوپرفست، فراری موفق شد توانی 819 اسب بخاری را از موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی V12 این خودرو گرفته و حداکثر گشتاور 695 نیوتن فوتی را به محورهای آن منتقل کند. این مشخصات فنی باعث شده که 812 Competizione قادر باشد صفر تا صد را طی 2.85 ثانیه طی کند و حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت نماید. فراری این موتور را با یک جعبه دنده هفت سرعته و دوکلاچه نیز همراه کرده و توان را به محور عقب ارسال می‌کند.

فراری مدل 812 Competizione خود را در دو مدل مختلف دودرب و رودستر رونمایی کرده که هردو عملکرد فنی مشابهی ارائه می‌کنند. برای دستیابی به این عملکرد فنی ارتقا یافته، سیستم میل لنگ اندکی سبک‌تر از قبل شده و میله‌های اتصال نیز از جنس تیتانیوم انتخاب شده‌اند. علاوه بر این، طراحی سرسیلندر این خودرو هم اندکی بهینه‌تر شده و مخزن جدید سوخت آن نیز بازطراحی شده تا توانایی یبشتری در تحمل نیروهای طولی و عرضی به خودرو بدهد.

Lamborghini Murcielago SV

حداکثر سرعت: 342 کیلومتر بر ساعت

سریعترین خودروهای V12

مدل مورسیلاگو در سال 2001 رونمایی شده و به اولین خودروی هزاره جدید لامبورگینی تبدیل شد که از موتور خاطره‌انگیز V12 استفاده می‌کرد. مدل‌های اولیه مورسیلاگو توانی 572 اسب بخاری داشتند. با این وجود، مدل Murcielago SV که در سال 2009 معرفی شد حداکثر توان موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی این خودرو را به 661 اسب بخار رساند تا این سوپرخودرو قادر باشد طی 3.2 کیلومتر از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

لامبورگینی با استفاده از مواد پیشرفته‌ای مثل فیبر کربن در طراحی بیرونی این خودرو موفق شد وزن آن را به‌طور قابل توجهی کاهش داده و این عملکرد خیره‌کننده را برای آن به ارمغان بیاورد. همچنین در تریم داخلی مدل SV نیز تغییراتی مثل تعبیه صندلی‌های فیبر کربنی انجام شده بود که همگی روی ارائه حداکثر عملکرد فنی متمرکز بودند.

مدل مورسیلاگو در طول حیاتش در فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی متعددی حضور پیدا کرد. مثلا، حضور در فیلم Batman Begins به‌ عنوان خودروی شخصی بروس وین یا درخشش در عناوینی مثل Forza Horizon یا فرنچایز Gran Turismo از جمله دستاوردهای مهم مدل مورسیلاگو به شمار می‌رود.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین خودروهای لامبورگینی در کل دوران

Ferrari LaFerrari

حداکثر سرعت: 350 کیلومتر بر ساعت

فراری لافراری

فراری لافراری نیز از جمله سریعترین خودروهای V12 تاریخ به شمار می‌رود که بر خلاف بسیاری خودروهای دیگر فراری محصولی هیبریدی بوده و در سال 2013 برای رقابت با سوپرخودروهایی مثل مک لارن P1 و پورشه 918 اسپایدر رونمایی شد. موتور به کار رفته در این ابرخودرو 6.3 لیتری دوازده سیلندر تنفس طبیعی بود که قدرتی 798 اسب بخاری داشته و گشتاوری 700 نیوتن متری تولید می‌کرد.‌ علاوه بر این، یک واحد بازیابی انرژی جنبشی (KERS) هم در کنار این موتور قدرتمند به کار گرفته شده بود که حداکثر توان را به 950 اسب بخار رسانده و گشتاوری 900 نیوتن متری تولید می‌کرد.

این پیشرانه توسط جعبه دنده اتوماتیک هفت سرعته و دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل شده و دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون را طی فقط 2.4 ثانیه امکان‌پذیر کرده بود. علاوه بر این، حداکثر سرعت فراری لافراری نیز به 350 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. استفاده از پیشرانه هیبریدی در لافراری، این مدل را از نظر فنی به یکی از خاص‌ترین محصولات خودروساز ایتالیایی تبدیل کرده بود. این مدل نه تنها بیشترین توان خروجی در بین تمامی مدل‌های فراری را ارائه می‌کرد؛ بلکه میزان مصرف سوخت هم در این مدل حدود 40 درصد پایین‌تر از سایر مدل‌های V12 فراری بود.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ مورد از سریعترین خودروهای ساخت فراری در طول تاریخ

Aston Martin One-77

حداکثر سرعت: 354 کیلومتر بر ساعت

استون مارتین وان 77

استون مارتین وان 77 یکی از کم‌تیراژترین خودروهای زمان خود به شمار می‌رفت که تنها در 77 دستگاه تولید و روانه بازار شد. این سوپرخودرو از یک موتور غول‌پیکر 7.3 لیتری V12 بهره می‌برد که قدرتی 750 اسب بخاری داشته و گشتاوری 750 نیوتن متری را تولید می‌کرد. علاوه بر این، یک گیربکس شش سرعته دستی اتوماتیک‌شده نیز توان خودرو را به محور عقب آن انتقال می‌داد.

این پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند، مدل One-77 را به سریعترین خودروی استون مارتین در آن زمان تبدیل کرده بود؛ به‌طوری که صفر تا صد آن 3.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 354 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. علاوه بر این، همانند تمامی استون مارتین‌های مدرن، این مدل هم از شاسی فیبر کربنی و بدنه آلومینیومی می‌برد. در سال 2012، استون مارتین تولید خودروی Aston Martin One-77 را متوقف کرد؛ اما از پیشرانه آن در یکی دیگر از سریعترین خودروهای V12 خود، یعنی استون مارتین ویکتور استفاده نمود!

Lamborghini Aventador Ultimae

حداکثر سرعت: 356 کیلومتر بر ساعت

لامبورگینی اونتادور آلتیمه

Lamborghini Aventador Ultimae آواز قویی برای یکی از مدل‌های افسانه‌ای تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی، لامبورگینی اونتادور، به شمار رفته که تمامی دستاوردهای فنی مهندسین ایتالیایی را در خود جمع کرده تا یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های با برند گاو خشمگین باشد! موتور غول‌پیکر 6.5 لیتری V12 این خودرو قدرتی 769 اسب بخاری را به آن بخشیده و گشتاوری 720 نیوتن متری را هم تولید کرده است. این پیشرانه که قدرتمندترین پیشرانه 12 سیلندر تاریخ لامبورگینی است، مدل انتادور آلتیمه را به یکی از سریعترین خودروهای V12 تاریخ تبدیل کرده؛ به‌طوری که شتابگیری صفر تا صد آن در 2.8 ثانیه  انجام شده و حداکثر سرعت آن به 356 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در کنار این موتور قدرتمند قابلیت‌های شگفت‌انگیز دیگری مثل دریچه‌های ورودی تیتانیومی، جعبه دنده هفت سرعته دستی اتوماتیک‌شده که قدرت را به هر چهار چرخ ارسال می‌کند، سیستم کنترل چرخ‌های عقب و البته ضربه‌گیرهای مگنتورئولوژیک به کار رفته در قسمت‌های جلو و عقب، این خودروی شگفت‌انگیز را به یک اعجاز طراحی و مهندسی تبدیل کرده‌اند که در آن همه‌چیز اعم از موتور، انتقال قدرت، پایداری، تعلیق و شتابگیری در اختیار راننده بوده و تجربه‌ای منحصربفرد را ارائه می‌کند.

پیشینه خبر:
لامبورگینی اونتادور Ultimae مدل 2022، با ظاهری ترسناک و بدنه‌ای عریض از راه رسید

McLaren F1

حداکثر سرعت: 386 کیلومتر بر ساعت

سریعترین خودروهای V12

مک لارن اف 1 نخستین خودروی رسمی تولید شده توسط McLaren به شمار می‌رود که در سال 1992 رونمایی شده و در 106 دستگاه تولید شد. موتور 6.1 لیتری V12 این خودرو توانی 612 اسب بخاری داشته و گشتاوری 650 نیوتن متری تولید می‌کرد که صفر تا صد 3.2 ثانیه‌ای را برای آن به ارمغان آورده و حداکثر سرعت آن را به 386 کیلومتر بر ساعت رسانده بود. موتور قدرتمند و طراحی فوق‌العاده مک لارن اف 1 باعث شده که حتی پس از گذشت این همه سال، سوپرخودروی McLaren همچنان یکی از سریعترین خودروهای V12 جهان باشد.

برای جلوگیری از داغ کردن این موتور استثنایی، مک لارن از یک ورق محافظ تماما ساخته شده از طلا نیز در موتور استفاده کرده بود. علاوه بر این، دلیل نامگذاری جالب این خودرو نیز استفاده از یک خودروی واقعی فرمول یک و در نتیجه به کار بردن فناوری‌های مرتبط با این فناوری در ساخت یک خودروی مخصوص جاده برای اولین بار بود. از جمله مهم‌ترین فناوری‌های فرمول یک به کار رفته در این خودرو می‌توان به شاسی فیبر کربنی و کابین سه نفره اشاره کرد که به بهبود عملکرد آیرودینامیکی آن کمک شایانی کرده بود.

Ferrari FXX Evoluzione

حداکثر سرعت: 400 کیلومتر بر ساعت

سریعترین خودروهای V12

فراری FXX خود یکی از خاص‌ترین خودروهای مسابقه‌ای فراری بود که تنها در سی دستگاه تولید شد. با این وجود مدل Evo آن یکی از سریعترین سوپرخودروهای تاریخ به شمار می‌رود که حداکثر سرعتی 400 کیلومتر بر ساعتی را به نام خود ثبت کرده است.‌ مدل FXXX Evo در سال 2007 به‌طور رسمی رونمایی شد و از موتور 6.2 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 789 اسب بخار و گشتاور 690 نیوتن متر بهره می‌برد.

فراری FXXX Evo همچنین از سیستم کنترل کشش پیشرفته‌تری بهره می‌برد که نه حالت مختلف را در اختیار راننده قرار می‌داد. از سوی دیگر، تعبیه دو دوربین اضافی در کنار دوربین اصلی عقب که میدان دید بسیار کاملی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دادند از دیگر قابلیت‌های پیشرفته فراری FXXX Evo به شمار می‌رفتند. خوشبختانه برنامه XX فراری بعدها نیز ادامه یافت تا اتومبیل‌های شگفت‌انگیزی مثل SF90 XX Stradale و SF90 XX Spider در اختیار علاقمندان به خودروهای اسپرت فراری قرار گیرند.

Aston Martin Valkyrie

حداکثر سرعت: 450 کیلومتر بر ساعت

استون مارتین والکری

استون مارتین والکری نزدیک‌ترین تجربه به مسابقات فرمول یک برای رانندگان عادی به شمار می‌رود! این هایپرخودرو استثنایی از یک موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی V12 بهره برده و در کنار آن از یک پیشرانه الکتریکی ساخت کمپانی ریماک نیز بهره می‌برد تا عملکرد و قدرتی باورنکردنی داشته باشد! موتور احتراق داخلی این استون مارتین به خودی خود بسیار توانمند بوده و قدرتی 986 اسب بخاری و گشتاوری 740 نیوتن متری دارد. با این وجود، ترکیب این پیشرانه با موتور الکتریکی باعث شده که توان استون مارتین والکری به 1144 اسب بخار رسیده و گشتاور آن به 900 نیوتن متر برسد.

این موتور قدرتمند به همراه استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ساخت فرمول 1 که در نتیجه همکاری با بخش فناوری‌های پیشرفته رد بول انجام شده، شتابگیری صفر تا صد 2.5 ثانیه‌ای را برای این ابرخودرو رقم زده و حداکثر سرعت آن را به 450 کیلومتر بر ساعت رسانده‌اند. استون مارتین همچنین مدلی مخصوص پیست از این خودرو تحت نام Valkyrie AMR Pro را نیز معرفی کرده که با بهره‌گیری از یک پکیج حرفه‌ای آیرودینامیکی، میزان داون‌فورس را دو برابر کرده است.

خبر مرتبط در گجت نیوز:
استون مارتین والکری اسپایدر معرفی شد؛ سریع‌ترین خودرو روباز Aston Martin