بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

با بزرگ ترین جت های خصوصی جهان آشنا شوید

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان برای ثروتمندانی طراحی شده‌اند که حوصله شلوغی فرودگاه و دردسرهای آن را ندارند. اما قیمت یک جت شخصی بزرگ چقدر است؟

مسافرت‌های کاری با هواپیما برای اغلب مردم خوشایند نیست، چرا که باید زودتر از موعد در فرودگاه حاضر باشند و بازرسی‌های آزاردهنده و طولانی آنجا را به جان بخرند. علاوه بر این باید برای خرید یک غذا و نوشیدنی، کلی هزینه کنند و در آخر سردرد میگرنی سراغشان بیاید. حتی مشکلات سوار هواپیما شدن بعد از نشستن روی صندلی هم تمام نمی‌شود!

تصور کنید که صندلی پهلوی شما یک بچه بازیگوش نشسته و مدام با صدای گریه‌اش شما را آزار می‌دهد و وقتی که از هدفون استفاده می‌کنید تا صدای او را نشنوید، باید بارها سیم آن را تنظیم کنید تا کیفیت بهتر شود! حتی اگر بلیط فرست کلاس بخرید و از شر تمام این اتفاقات خلاص شوید، باز هم ممکن است با پیشامدهای غیرمنتظره‌ای مثل تأخیرهای ناگهانی و… مواجه شوید که روزانه میلیون‌ها نفر را ناامید می‌کند.

معرفی بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

تا به حال به داشتن یک جت شخصی که هیچ یک از مشکلات فوق را نداشته باشد، فکر کرده‌اید؟ گرچه وجود تعداد زیادی از هواپیماهای خصوصی می‌تواند برای آینده محیط زیست خطرناک و مضر باشد، اما همه ما رویای این را داریم که روزی سوار یک جت شخصی و پرسرعت که متعلق به خودمان است شویم.

طبیعتا برای اینکه آرزوی فوق محقق شود، باید یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین باشید، اما آیا همه افراد پولدار می‌توانند یک هواپیمای شخصی داشته باشند؟ پاسخ قطعا منفی است. اغلب جت‌های خصوصی برای سران کشورها و مولتی میلیاردرها ساخته شده و هر ثروتمندی توان خرید آن‌ها را ندارد. در ادامه به معرفی 7 جت خصوصی جهان می‌پردازیم.

فهرست محتوا

بوئینگ بیزینس جت 9-777

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

وقتی صحبت از بزرگ‌ترین جت‌های خصوصی جهان می‌شود، باید بین هواپیماهای مسافربری تجاری و بخش خصوصی تمایز قائل شد. افرادی که پول کافی دارند، یک هواپیمای تجاری می‌خرند و سپس با بازسازی، آن را تبدیل به یک جت شخصی می کنند. بیشتر از هر شرکت هواپیماسازی دیگری، بوئینگ علاقه دارد که بعضی از بزرگ‌ترین هواپیماهای خود را برای مصارف شخصی بازسازی کند. بزرگ‌ترین جت ساخته شده تا به امروز، بوئینگ بیزینس 9-777 است.

این هواپیمای تجاری که 426 صندلی در دو کلاس مختلف دارد، به لطف همکاری بوئینگ با شرکت آلمانی لوفت هانزا تبدیل به یک جت شخصی به نام 9-777 شد. آن ها موفق شدند یک کابین تجملاتی و لوکس با ابعاد 340 متر مربعی را در خود جای دهند. بوئینگ از این جت خصوصی در نمایشگاه هوایی دبی 2023 رونمایی کرد و هنوز به طور کامل وارد مرحله تولید نشده است.

بوئینگ 747-8i

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

یکی از جت‌های خصوصی که همچنان قدرت پرواز در آسمان‌ها را دارد، بوئینگ 747-8i ملقب به ملکه آسمان‌ها بوده که از دهه 1960 میلادی فرآیند تولید آن آغاز شده است. این هواپیما به عنوان یک جت شخصی کار می‌کند و اولین پرواز خود را در سال 2011 میلادی انجام داده است.

این هواپیمای فوق العاده با قیمت حدودی 400 میلیون دلار، هرآنچه که انتظار دارید در یک جت خصوصی پیدا شود، از یک سوئیت کامل با حمام و سرویس بهداشتی گرفته تا سالن ناهارخوری و سالن‌های استراحت برای تمامی سرنشینان دارد. برای اینکه بتوانید به اندازه بزرگ این جت پی ببرید، بد نیست بدانید که زمانی که با کاربری یک هواپیمای تجاری خدمات ارائه می‌کرد، قادر به حمل 467 مسافر در سه کلاس مختلف بود.

در حال حاضر دو مدل بوئینگ 747-8i برای رئیس جمهور ایالات متحده در حال ساخت است و قرار بوده تا پایان سال جاری فرآیند تحویل آن‌ها تمام شود، اما به دلایلی تاریخ رونمایی و تحویل آن‌ها به سال 2027 یا 2028 میلادی موکول شده است. شرکت بوئینگ تمامی تولیدات خانواده 747 را در سال گذشته به پایان رساند و با این اوصاف می‌توان گفت که 747-8i آخرین نمونه‌ای است که طراحی شده و توسعه یافته است.

ایرباس A340-300

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

شاید تصور کنید که کمپانی بوئینگ، تنها متخصص طراحی و توسعه بزرگ‌ترین جت‌های خصوصی جهان است، اما این ادعا واقعیت ندارد چرا که یک رقیب سرسخت و مهم به نام ایرباس دارد. ایرباس A340-300 نخستین بار در سال 1993 میلادی رونمایی شد و نسخه‌ای بود که جایگزین بوئینگ 767-200ER شد. این هواپیما به لطف طول بال‌های 198 فوتی، برای دو دهه بزرگ‌ترین جت خصوصی باقی ماند.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایر ایکس، ایر پارتنر و پارامونت بیزینس جت A340-300 را برای چارتر خصوصی ارائه می‌کنند. بنابراین اگر تمایل داشته باشید که پرواز چارتر خصوصی با این جت داشته باشید، باید جزو یکی از 100 مسافر خوش شانس آن باشید که یک صندلی درجه یک به شما تعلق خواهد گرفت.

همچنین اگر مایل باشید که سوار جت شخصی و خصوصی خودتان شوید، باید حداقل 236 میلیون دلار بودجه در نظر بگیرید. همچون اغلب هواپیماهای دیگر این فهرست، ایرباس A340-300 به منظور استفاده ارگان‌های دولتی و نظامی طراحی شده و سال گذشته، آلمان قصد داشت یک نسخه از آن را که مرکل وان نام داشت و از سال 2011 خریداری کرده بود، به فروش برساند. سرانجام یکی از ثروتمندهای ازبکستان این جت خصوصی را خریداری کرد.

بوئینگ 767-200ER

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

دو هواپیمای خصوصی که صدر این فهرست معرفی شدند، جدیدترین محصولات شرکت بوئینگ به حساب می‌آیند. این در حالی است که چنین شرکت باسابقه‌ای، مدل‌های قدیمی‌تری هم دارد که سن بعضی از آن‌ها به اواسط قرن بیستم می‌رسد. یکی از این هواپیماها بوئینگ 767-200ER است که مدل 200 آن از سال 1982 میلادی، فعالیت رسمی خود را شروع کرد.

یک مدل دیگر از این جت خصوصی با پسوند ER تولید شده که دو سال بعد (یعنی در سال 1984) به پرواز درآمده است. علیرغم اینکه اندازه طول بال‌های این مدل از بوئینگ 747-8i کمتر است، اما زمانی که برای اولین بار معرفی شد، بزرگ‌ترین جت خصوصی بازار به حساب می‌آمد و تا یک دهه رقیبی برای آن وجود نداشت.

ناوگان بعضی از کشورها مثل کلمبیا و جیبوتی هنوز مجهز به بوئینگ 767-200ER است و از آنجایی که این هواپیماها قدیمی شده‌اند، نسبت به سایر مدل‌های ساخت بوئینگ قابل دسترس‌تر و ارزان‌تر هستند.

بوئینگ 767-33AER

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

بوئینگ 767-200ER تنها عضو خانواده 767 نیست که به عنوان یک جت خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید ثروتمندان و مولتی میلیاردرهایی را پیدا کنید که حاضرند برای رفع نیاز از سفرهای هوایی خودشان، یک بوئینگ 767-331AER بخرند. این هواپیما از نظر اندازه با نسخه 200ER یکسان است و فرق خاصی با یکدیگر ندارند.

یکی از مشهورترین مالکان بوئینگ 767-33AER، میلیاردر روسی رومن آبراموویچ، مالک سابق باشگاه فوتبال چلسی است. او جت خصوصی خود را در سال 2004 میلادی خرید و با نام مستعار راهزن هم اکنون بیش از 170 میلیون دلار ارزش دارد. آبراموویچ جت خود را سه سال پیش فروخت و یک بوئینگ 787-8i خریداری کرد.

کشورهای مختلفی مثل شیلی از این هواپیمای شخصی به منظور مقاصد دولتی و نظامی استفاده می‌کنند. یک نسخه خصوصی چارتر از این مدل در دسترس است که می‌توانید آن را از لس آنجلس یا کالیفرنیا با قیمت 31 هزار دلار کرایه کنید. (این قیمت فقط برای سفر یک طرفه است!)

ایرباس ACJ TwoTwenty

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

ایرباس برای رقابت با بوئینگ 777-9 که قبلا معرفی کردیم، تصمیم گرفت از یک هواپیمای کاملا شخصی به نام ایرباس ACJ رونمایی کند که نسخه خصوصی هواپیمای تجاری A220-100 به حساب می‌آید. شاید این هواپیما با طول بال 115 فوتی خود یک مدل کوچک‌تر نسبت به سایر رقبای این فهرست باشد، اما به اندازه‌ای بزرگ است که بتواند جزو 10 جت خصوصی جهان باشد.

ایرباس این هواپیما را در سال 2020 میلادی معرفی کرد و در نهایت در سال 2023 آن را برای استفاده چارتر به 5 هتل و استراحتگاه تحویل داد. تا به امروز فقط دو نفر موفق به خرید این جت خصوصی شده‌اند که نام هیچ یک از آن‌ها فاش نشده است.

بمباردیه گلوبال 7500/8000

بزرگ ترین جت های خصوصی جهان

دو شرکت بوئینگ و ایرباس، همان‌طور که خطوط هوایی تجاری را تسخیر کرده‌اند، سلطه غیرقابل انکاری بر بازار جت‌های خصوصی بزرگ و غول پیکر دارند. البته این بدان معنا نیست که هیچ شرکت دیگری وجود ندارد که هواپیماهای بسیار بزرگ برای مصارف شخصی بسازد. وقتی صحبت از 10 شرکت بزرگی که در این صنعت فعالیت دارند می‌شود، فقط یک شرکت است که می‌تواند با بزرگانی همچون بوئینگ و ایرباس رقابت کند و آن بمباردیه گلوبال است.

برخلاف دو شرکت دیگر، بمباردیه به طور انحصاری مشغول فروش جت‌های خصوصی و تجاری است. هواپیماهای گلوبال این کمپانی در مقایسه با سری چلنجر، مدل‌های بزرگ‌تری هستند. بمباردیه گلوبال 7500/8000 نه تنها یکی از بزرگ‌ترین جت‌های خصوصی جهان است، بلکه یکی از سریع‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید و در سال 2021 توانسته دیوار صوتی را برای نخستین مرتبه بشکند. از مهم‌ترین چهره‌هایی که به این هواپیمای خصوصی دسترسی دارند باید به کایلی جنر و سلین دیون اشاره کرد. به طور متوسط، هر فروند از بمباردیه گلوبال حدود 75 میلیون دلار ارزش دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
ورود هر نوع وسیله الکترونیکی به هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی ایران ممنوع شد! هواپیمای مبتکرانه برخاست عمودی بوئینگ، آینده پروازها را متحول می‌کند هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی-۵ گلکسی چقدر سنگین است و چقدر می تواند حمل کند؟ پنهانکاری یا جنگ الکترونیک؛ کدام برای هواپیماهای جنگی مهم‌تر هستند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*