تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی
F-16 فایتینگ فالکون

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی به رسوایی بزرگ ختم شد

اوکراین برای اولین مرتبه موفق شده از یک نبرد هوایی سربلند بیرون بیاید. نتیجه تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی را از دست ندهید.

تقابل روسیه و اوکراین و جنگ فرسایشی که روس‌ها آغاز کردند، همچنان ادامه دارد و روزی نیست که اخباری از جانب طرفین این درگیری منتشر نشود. روسیه با بهره‌مندی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین جنگ افزارها و مهماتی که در اختیار دارد، چند سالی است که موی دماغ اوکراین شده، اما نتوانسته هنوز پیروزی قطعی به دست آورد.

یکی از حوزه‌های مهمی که روسیه در آن پیشرفت چشمگیری داشته، طراحی و ساخت جنگنده‌های مدرن و پیشرفته‌ای مثل سوخو 35، سوخو-57 و انواع بمب‌افکن‌هایی نظیر سوخو-34 است. در آن سوی میدان نبرد باید به اوکراین اشاره کرد که دست به دامن کشورهای عضو ناتو شده و تجهیزات نظامی از آمریکا و اروپا می‌گیرد.

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

F-16 فایتینگ فالکون

در طی چند سال اخیر که تهاجم گسترده روسیه به خاک اوکراین آغاز شده، تاکنون هیچ یک از جنگنده‌های روسی در یک داگ فایت (منظور نبردهای هوایی بین دو جت جنگی است) از حریف خود شکست نخورده بودند تا اینکه چند روز پیش اولین پیروزی اوکراین در تاریخ جنگ ثبت شد.

اوکراین برای نخستین مرتبه موفق شده برتری خود را در مقابل یک جنگنده روسی نشان دهد. گزارش‌های منتشر شده و تصاویری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که یک فروند جنگنده F-16 آمریکایی توانسته با موفقیت یک فروند بمب افکن روسی سوخو 34 را منهدم کند. لازم به ذکر است که هواپیمای روسی با یک موشک AIM-9X سایدواندر از نوع هدایت شونده از پای درآمده است.

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

سوخو 34

پس از نبرد موفقیت آمیز اف 16 در مقابل یک بمب افکن روسی، ثابت شد که این جنگنده برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقیب خود دارد. F-16 فایتینگ فالکون یک شکاری رهگیر چندمنظوره با قابلیت‌های رزمی فوق‌العاده است که مجهز به سیستم‌های مدرن اویونیک و رادارها و موشک‌های هدایت شونده دقیق شده است.

مشخصات جنگنده اف 16 فایتینگ فالکون

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک F-16 فایتینگ فالکون می‌توان به رادار پیشرفته AN/APG-66 اشاره کرد که به خلبان امکان رهگیری چند هدف را به طور همزمان می‌دهد. از دیگر توانمندی‌های این جنگنده باید به موشک‌های هوا به هوای AIM-120 آمرام و AIM-9X سایدواندر اشاره داشت که باعث می‌شود خلبان با اطمینان بیشتری در یک داگ فایت شرکت کند.

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

F-16 فایتینگ فالکون

موشک سایدواندر که در ادامه به طور مفصل راجع به آن صحبت خواهیم کرد، می‌تواند از مسافت‌های طولانی روی هدف قفل شود و از هر زاویه دیدی پرتاب گردد. چنین ترکیب موفقی از تسلیحات پیشرفته، رادار و سیستم هدایت مادون قرمز به اف 16 امکان مسلط شدن به اوضاع در نبردهای هوایی دوربرد و برد کوتاه را می‌دهد.

همچنین هواپیمای جنگی F-16 فایتینگ فالکون در مقایسه با سایر رقبای خود از جمله سوخو 35 و میگ 31، مزایای منحصربه فردی دارد که می‌توان به چابکی و تجهیزات جنگ الکترونیک آن اشاره کرد. البته سوخو 35 هم دارای سیستم‌‌های راداری پیشرفته و موشک‌های برد بلند است، اما در مقابل حریف آمریکایی‌اش از نظر قدرت مانورپذیری و سیستم‌های جنگال حرفی برای گفتن ندارد.

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

سوخو 34

علاوه بر این چالاکی جنگنده اف 16 به همراه سیستم هشدار دهنده پیشرفته‌ای که روی کلاه ایمنی خلبان نصب شده، به او اجازه می‌دهد تا در داگ فایت‌ها به آسانی با اهداف مختلف درگیر شود.

مشخصات موشک سایدواندر F-16 فایتینگ فالکون

موشک AIM-9X سایدواندر یک سلاح پیشرفته برای نبردهای هوایی است که بیشتر برای داگ فایت‌ها از آن استفاده می‌شود. این موشک مجهز به سیستم هدایت مادون قرمز است که به کمک آن می‌تواند گرمای ناشی از خروجی موتور جنگنده دشمن را شناسایی کرده و سپس روی آن قفل کند.

سایدواندر نسبت به نسخه قبلی خود افزایش برد داشته و هم اکنون می‌تواند از مسافت‌های دورتر به سمت اهداف پرتاب شود. همچنین خلبان دیگر نیازی به رویارویی مستقیم با دشمن نداشته و از هر زاویه‌ای که اقدام به شلیک کند، موشک روی هدف قفل می‌کند و آن را منهدم می‌سازد.

تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف 16 آمریکایی

سوخو 34

این قابلیت به همراه سیستم پیشرفته دیداری که روی کلاه ایمنی خلبان نصب شده به خلبان امکان رهگیری هدف را از هر زاویه و فاصله‌ای می‌دهد. با این اوصاف خلبان یک فروند اف 16 هنگام مانورهای سریع و محیط‌های خطرناک، ایمن خواهد بود.

اولین پیروزی یک اف 16 فایتینگ فالکون در برابر جنگنده روسیه نشان می‌دهد که حمایت‌های مستمر و مداوم ناتو از اوکراین، نتیجه داده و باعث زمین گیر شدن روس‌ها شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
پهپاد UR6000 چینی‌ها: تحولی بزرگ در فناوری پهپادها مقایسه سامانه پدافند هوایی تاد با اس ۴۰۰ ؛ آمریکایی یا روسی، برتری با کدام است؟ معرفی جنگنده صاعقه ؛ با عقاب بمب افکن ایرانی آشنا شوید لیست گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا منتشر شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*