تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

مقایسه تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا ؛ کدام شاسی بلند کامپکت بهتر است؟

ایرتویا، نماینده تویوتا ژاپن در ایران با حضور در نمایشگاه خودرو تهران از خودروی زیبای تویوتا سی اچ آر (Toyota CH-R) ، یک کراس اوور بسیار زیبا و شیک رونمایی کرد. این اتومبیل که سال 2016 آماده‌ی ورود به بازار شد حالا پا به بازار ایران گذاشته است و با توجه به ازدحام جمعیت در اطراف این خودرو در غرفه ایرتویا به نظر می‌رسد شاهد فروش خوبی از آن نیز خواهیم بود. به همین بهانه قصد داریم مقایسه مختصری از سه اتومبیل تویوتا سی اچر آر ، نیسان قشقایی و سئات آتکا داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

Toyota CH-R

تویوتا سی اچ آر

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

معمولا وقتی پای صحبت خودروهای شاسی بلند به میان می‌آید کمتر انتظار سرعت بالا و خصوصیاتی نظیر شتاب بالا را از آن داریم. اما CH-R در حقیقت از Coupe High-Rider گرفته شده است تا ذات اسپورت و درنده‌ی این اتومبیل شاسی بلند را بازگو کند. مدل جدید این خودرو اینک ظاهری جوان پسندتر به خود گرفته است و با چراغ‌هایی کشیده‌تر، سقف دو رنگ سفارشی، اسپویلر قسمت تحتانی سقف و همچنین قرار گیری دستگیره درب‌ها در قسمت بالایی جزو تغییرات خوبیست که این خودرو به خود دیده است تا ظاهر این شاسی بلند نسبت به پیش اسپورت‌تر باشد. البته نمی‌توان به آسودگی از چراغ های بومرنگی پشتی نیز به راحتی گذشت.

آن‌ها شباهت زیادی با چراغ های هوندا سیویک 2017 پیدا کرده اند، ولیکن با توجه به کراس اوور بودن تویوتا سی اچ آر ، قسمت زیری آن با زه‌های مشکی رنگی پوشش داده شده است. البته معمولا مدل دیزلی خودروهای این کلاس مورد علاقه بازارهای جهانی هستند، اما با توجه بازار ایران قصد داریم پیشرانه‌ی بنزینی توربو این خودرو را به این مقایسه بیاوریم. این اتومبیل ژاپنی از نظر ایمنی در رده بسیار مناسبی قرار دارد و با دستی پر به رقابت با دو اتومبیل نیسان قشقایی و سئات آتکا رفته است. در زیر نگاهی به جدول مشخصات کراس اوور اسپورت ژاپنی‌ها خواهیم انداخت.

مدلToyota C-HR 1.2 Icon
قیمت20995 پوند
پیشرانه1.2 لیتری توربو شارژ – 113 اسب بخار – 4 سیلندر
شتاب 0 تا 10011.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی6.4 لیتر در 100 کیلومتر

تویوتا CH-R دارای طولی معادل 4.36 متر، عرض 1.79 متر و همچنین ارتفاعی برابر با 1.55 متر است. فاصله بین دو محور آن 2.64 متر بوده و فضای بار آن نیز حدود 370 لیتر خواهد بود. همانطور که گفته شد دستگیره دربهای پشتی این خودرو در بالاترین قسمت ممکن تعبیه شده است و در نتیجه آن شیشه‌های پشتی کوچک هستند. سقف خودرو نیز مایل به سمت عقب دارای شیب کمی است تا جلوی آن کمی بالاتر باشد. تمامی این‌ها همراه با گلگیرهایی عضلانی باعث شده است تا کراس اوور اسپورت تویوتا چهره‌ای تهاجمی و شجاع به خود بگیرد.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

در داخل کابین این خودرو طراحی مهندسی ساز، ارگونومیک و بسیار جاداری را مشاهده می‌کنیم که بر خلاف طراحی بیرونی این خودرو، نشانه‌هایی از سبک طراحی این شرکت ژاپنی کاملا در آن مشهود است. سیستم سرگرمی این خودرو مجهز به یک نمایشگر 8 اینچی لمسی با پشتیبانی از فرامین صوتی است که می‌تواند در نوع خود جالب به نظر برسد. سیستم صوتی به کار رفته در این خودرو حاصل همکاری دو کمپانی تویوتا و JBL است که سیستمی 8 کاناله با قدرت 576 وات خواهد بود. 9 بلندگو در اطراف این اتومبیل تعبیه شده است که متشکل از دو ساب ووفر 17 سانتی ، یک سانت 19 سانتی در بخش عقب خودرو و همچنین 2 بلندگوی 15 سانتی‌متری در درب‌های جلویی است. این سیستم صوتی یکی از قدرتمندترین سیستم های صوتی برای اتومبیل‌ها است.

Nissan Qashqai

نیسان قشقایی

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

شاسی بلند ژاپنی نیسان قشقایی که در کشورهای آمریکایی به نام روگ (Nissan Rouge) شناخته می‌شود، چند سال پس از عرضه نخستین خود با ظاهری جدید پا به عرصه گذاشته است. دومین نسل از نیسان قشقایی دارای تفاوت‌های زیادی با نسل نخست خود است، اما تمامی موارد موفقیت آمیز گذشته را در خود جای داده است. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به بازطراحی بخش‌های داخلی و خارجی اشاره کرد که به افزایش کیفیت و البته کاربردی‌تر شدن آن‌ها کمک کرده است. در زیر نگاهی به جدول مشخصات قشقایی خواهیم انداخت. ما در زیر به مدل اکسنتا اشاره کرده‌ایم.

مدلNissan Qashqai Acenta DIG-T 115
قیمت20935 پوند
پیشرانه1.2 لیتری توربو شارژ – 113 اسب بخار – 4 سیلندر
شتاب 0 تا 10011.2 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی6.6 لیتر در 100 کیلومتر

نسل نخست نیسان قشقایی که سال 2007 عرضه شد بیشتر مصارفی خانوادگی داشت، اما اینک باید آن را به عنوان یک کراس اوور جوان پسند و اسپورت بدانیم که اهداف متفاوتی را نیز دنبال می‌کند. هرچند اینک دیگر مدل 7 سرنشینه آن موجود نیست، اما مدل فعلی نیز از فضای بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار است و فضای بار آن برای یک مسافرت شلوغ کافی است. در واقع سه کودک به آسودگی می‌توانند بر روی صندلی‌های پشتی بنشینند و هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشند، اما اگر سه فرد بزرگسال قصد این کار را داشته باشند، با توجه به کامپکت بودن این خودروی کراس اوور احتمالا هر چه جثه آن‌ها بزرگتر باشد با مشکل بیشتری همراه خواهند بود.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

به طور کلی تا زمانی که سمت مدل های بالاتر نیسان قشقایی نروید، قیمت آن‌ها معقولانه و مناسب است؛ هرچند دست شما در انتخاب پیشرانه‌های مختلف قابل ارائه بنزینی و دیزلی باز است. این اتومبیل در بین خودروهای هم رده خود یکی از خوش سوخت‌ترین‌ها و کم مصرف‌ترین ها است که می‌تواند از آن یک اتومبیل مناسب استفاده روزانه بسازد. مناسب‌ترین پیشرانه قابل استفاده این خودرو، یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ است که قادر به تولید 113 اسب بخار خواهد بود. هرچند با هزینه‌ای بسیار بالاتر می‌توانید از یک موتور قدرتمند 1.6 لیتری توربوشارژ با توان تولید 161 اسب بخار بهره‌مند شوید، اما از نظر مصرفی موتور 1.2 لیتری قشقایی در هر 100 کیلومتر تنها 4.7 لیتر می‌سوزاند که کاملا مناسب خواهد بود. البته مصرف ترکیبی آن 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

یک مدل حاوی پیشرانه دیزلی 1.5 لیتری با توان تولید 109 اسب بخار قشقایی نیز موجود است که از گیربکس 6 سرعته دستی بهره‌مند بوده و تنها 3.17 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف خواهد کرد.

در حال حاضر نیسان قشقایی با 4 تیپ ویستا، اکسنتا، ان کانکت، تکنا به فروش می‌رسد، اما نیسان خساستی در ارائه تجهیزات و آپشن‌های مختلف حتی برای تیپ ارزان قیمت این خودرو نیز به خرج نداده است. از آپشن‌های قابل ارائه این خودرو باید به اتصال بلوتوثی با تلفن هوشمند، کنترل کننده سرعت، آینه‌های جانبی گرم شو، تهویه مطبوع، حسگرهای پارک جلو و عقب، رینگ‌های آلیاژی، چراغ‌های خودکار، سیستم کنترل کننده آب و هوا و همچنین برف پاک کن خودکار اشاره کرد.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

این اتومبیل از نظر ایمنی نیز موفق شده حداکثر امتیاز لازم از موسسه Euro NCAP که 5 ستاره است را دریافت کند. این امتیاز بالا به لطف کیسه های هوای متعدد، سیستم کنترل ثبات الکتریکی، ترمزهای ضد قفل، کنترل کننده فشار تایرها و همچنین صندلی‌هایی تطبیق پذیر با صندلی‌های قابل نصب خردسالان اشاره کرد. علاوه بر این‌ها باید به سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز و همچنین سیستم کمک راننده در حالت نیم کلاچ اشاره کرد.

SEAT Ateca

سئات آتکا

با وجود این که شاسی بلندهای قدرتمند زیادی در این کلاس وجود دارد، سئات آتکا کاملا جسورانه پا به عرصه گذاشته است تا با نیسان قشقایی ، تویوتا سی اچ آر و دیگر محصولات مشابه به رقابت بپردازد. این شرکت خودروساز از تجربه کافی در زمینه تولید اتومبیل های شاسی بلند برخوردار نیست، اما بدون شک آنها با ساخت آتکا تحسین ما را برانگیخته‌اند. این خودرو بسیار شیک و امروزی است و می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب از نظر قیمت برای خرید باشد.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

شرکت سئات در مدل های ارزان قیمت این خودرو بر روی انواع تجهیزات خط قرمز کشیده است، اما پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متنوع همراه با آپشن چهار چرخ محرک باعث شده خریداران همچنان نگاه ویژه‌ای به آتکا داشته باشند.

مدلSEAT Ateca TSI SE 1.0
قیمت20125 پوند
پیشرانه1 لیتری توربو شارژ – 113 اسب بخار – 3 سیلندر
شتاب 0 تا 10010.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی8.1 لیتر در 100 کیلومتر

این خودرو با 5 پیشرانه مختلف قابل خریداری خواهد بود: 2 مدل بنزینی و 3 مدل دیزلی که همگی قادر به تولید قدرتهایی بین 114 الی 187 اسب بخار خواهند بود. همچنین 4 تریم مختلف همراه با گیربکس اتوماتیک نیز دیگر انتخاب‌های پیش روی خریداران خواهد بود. این خودرو مبتنی بر پلتفرم اتومبیل هاچ بک سئات لئون طراحی شده است و به همین دلیل فاصله‌ی بین دو محور آن با خودرو هاچ بک این کمپانی یکسان خواهد بود. بنابراین شما نباید فضای جلوی پای زیادی را برای سرنشینان صندلی‌های ردیف عقب این خودرو انتظار داشته باشید، اما از نظر ارتفاع این خودرو کاملا قابل قبول است. نکته جالب توجه، ظرفیت بار 510 لیتری این کراس اوور است که آن بیشتر از فضای بار اتومبیل قشقایی است.

شرکت سئات در طراحی داخل کابین نخستین تجربه کراس اوور خود نیز از لئون الهام گرفته است. متریال به کار رفته در ساخت داشبورد کاملا نرم و با کیفیت است، ولیکن در اطراف کنسول از پلاستیک‌هایی استفاده شده است که می‌توانست از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. به نظر می‌رسد سئات با هدف کنترل قیمت خودرو شاسی بلند خود این رویه را دنبال کرده است.

تویوتا سی اچ آر با نیسان قشقایی و سئات آتکا

مدل پایه این خودرو، مدل S است که از رینگ‌های 16 اینچی، نمایشگر 5 اینچی لمسی و 7 ایربگ بهره می‌برد. در آن سمت مدل آپشنال این خودرو XCELLENCE است که از کابینی تمام چرم، رینگ‌های 18 اینچی، چراغ‌های ال ای دی و دوربین عقب نیز بهره می‌برد. مدل میانی این خودرو نیز SE نام خواهد داشت.

نتیجه گیری

مدل های متنوع خودرو سئات آتکا باعث شده تا بتوانیم برای آن احترام خاصی قائل باشیم. این اتومبیل سواری بسیار خوبی دارد و از نظر قیمتی نیز مدل‌های مختلف آن با قیمت‌هایی متفاوت، می‌توانند ارزش خرید بسیار بالایی داشته باشند. البته سبک طراحی تویوتا سی اچ آر از نظر ظاهری و داخل کابین بهتر از دو خودرو دیگر است و اگر خوش سلیقه باشید، این خودرو می‌تواند گزینه‌ی جذابی برای شما باشد. نماینده تویوتا از شاسی مناسب و پیشرانه‌ی بسیار آرامی برخوردار است و سر و صدایی که همواره در اتومبیل های کراس اوور به گوش می‌رسد را در این محصول نخواهید شنید.

اما نیسان قشقایی دیگر خودرو موجود در این مقایسه به نظر می‌رسد دیگر کمی قدیمی شده است؛ کابین این خودرو همانند دو محصول فوق مدرن و امروزی نیست و سیستم سرگرمی آن نیز از پلتفرم قدیمی بهره می‌برد. این خودرو همچنین نمی‌تواند سواری خوبی را نسبت به آتکا و سی اچ آر ارائه کند. از نظر راحتی نیز باید تویوتا سی اچ آر را برنده‌ی مطلق این مقایسه بدانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*