دوربین ورزشی

دوربین ورزشی و کاربردهای آن ؛ راهنمای خرید اکشن کمرا

دوربین ورزشی کاربرد گسترده‌ای داشته و در مقایسه با وسایل فیلم برداری عادی ویژگی ها، قابلیت ها و امکانات به مراتب بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه با مزایا و خصوصیت های اکشن کمرا آشنا می‌شویم.

امروز اغلب کاربران از گوشی هوشمند برای عکس برداری و یا فیلم برداری استفاده می‌کنند. فارغ از کیفیت تصویر و گهگاه رزولوشن پایین دوربین آن‌ها در مقایسه با دوربین‌هایی تخصصی، یک گوشی هوشمند را نمی‌توان به هر جایی برد. برای ثبت لحظات هیجان‌انگیز و پرمخاطره که امکان وارد آمدن ضربه، افتادن درون آب، اعمال فشار زیاد، فرو رفتن در گل و لای و همچنین مهم‌تر تکان خوردن‌های شدید وجود دارد، باید از یک دوربین ورزشی استفاده کنید. دوربین های ورزشی را با نام اکشن کمرا می‌شناسند.

دوربین ورزشی

دوربین ورزشی همانند سایر وسایل این دسته‌بندی، برای ثبت تصویر و یا ضبط ویدیو ساخته می‌شود، با این تفاوت که ابعاد کوچکی داشته و به لطف تجهیزات گسترده ارائه شده برای آن می‌توان دوربین را به کلاه ایمنی، دسته موتورسیکلت و یا دوچرخه، سینه و یا هر قسمت دیگری از بدن بست و آن‌ را به همراه خود به زیر آب و یا دیگر محیط‌های پرمخاطره برد. اگرچه می‌توان با یک دوربین ورزشی عکس نیز گرفت، اما تمرکز این دسته از دوربین‌ها بر روی فیلم برداری و قابلیت‌ها و امکانات مرتب با آن قرار گرفته است. به عبارتی دیگر، اکشن کمرا یک نوع دوربین فیلم برداری است.

همان‌طور که از نام آن پیداست، دوربین ورزشی برای ثبت لحظات اکشن و پرمخاطره کاربرد دارد. در چنین شرایطی که معمولا در محیط‌های باز و طبیعی اتفاق می‌افتد، نیاز است تا گسترده بیشتری از اشیا در قاب فیلم جای بگیرند، به همین دلیل است که دوربین اکشن معمولا به یک لنز دارای زاویه باز مجهز می‌شود. با خرید بهترین نوع از دوربین های ورزشی حتی می‌توان به صورت 360 درجه‌ فیلم برداری کرد.

دوربین ورزشی

خرید دوربین ورزشی

همانند زمان خرید هر نوع وسیله دیجیتال دیگر، باید ابتدا نیازهای خود را در نظر بگیرید. پیش از خرید یک دوربین ورزشی نیاز و یا عدم نیاز خود به فاکتورهای زیر را در نظر گرفته و سپس از بین یکی از بهترین دوربین های اکشن دست به انتخاب بزنید.

دوربین ورزشی

کیفیت فیلم برداری

همانند دوربین‌ های عادی، در دوربین ورزشی نیز همه چیز به اعداد و ارقام بستگی ندارد، اما باز هم نمی‌توان اهمیت رزولوشن و وضوح بالای تصویر را نادیده گرفت. اغلب دوربین های اکشن قادر به فیلم برداری در حالت اچ‌دی و فول اچ‌دی هستند و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

دوربین ورزشی

تعداد معدودی از محصولات موجود در بازار قادر به فیلم برداری 4K هستند. اگر فعالیت شما تخصصی بوده و تصمیم دارید تا ویدیوهایی حرفه‌ای تهیه کنید، می‌توانید با پرداخت مبالغی به مراتب بالاتر یک دوربین ورزشی با امکان فیلم برداری 4K تهیه کنید.

میزان دوام زیر آب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوربین ورزشی ، امکان حمل آن به زیر آب است. البته برای این کار باید محفظه مخصوصی را برای اکشن کمرا خود خریداری کرده و دوربین را درون آن بگذارید. اگر یک دوچرخه‌سوار و یا موتورسیکلت سوار، کوهنورد و یا آکروباتیست نبوده و تنها دلیلتان برای خرید دوربین ورزشی بردن آن به زیر آب است، حتما پیش از خرید به مشخصات محصولات نگاه کنید. به عنوان نمونه برخی دستگاه‌ها را می‌توان تنها تا عمق 30 متر و برخی دیگر را تنها تا عمق 50 متر به زیر آب برد.

دوربین ورزشی

لوازم جانبی موجود

اگر نتوان یک دوربین ورزشی را به کلاه ایمنی و یا سینه خود وصل کرد و به انجام حرکات آکروباتیک و پرمخاطره پرداخت، محکم و یا ضد آب بودن آن اهمیت خود را دست دست می‌دهد. یکی از دلایل افزایش کارایی دوربین ورزشی در مقایسه با دوربین های عادی، گستره لوازم جانبی موجود برای آن است.

دوربین ورزشی

  • کلاه مخصوص اتصال به سر : قرار دادن دوربین بر روی سر، برای کوهنوردان، موتورسیکلت‌ و یا دوچرخه سواران، اسکیت و یا برد سواران و حتی غارنوردان و دیگر انواع افرادی که به دنبال انجام کارهای پرمخاطره هستند، پیشنهاد بسیار خوبی است.
  • محفظه ضد آب : برای بردن دوربین ورزشی به زیر آب باید محفظه مخصوص آن را خریداری کنید، وگرنه به محض ورود به آب، دوربین خراب خواهد شد.
  • وسیله اتصال به دسته موتورسیکلت یا دوچرخه : به همان اندازه‌ای که خرید یک اکشن کمرا بدون محفظه ضد آب مخصوص، برای فردی شناگر بدون فایده است، خرید یک دوربین ورزشی بدون دسته مخصوص اتصال به موتورسیکلت و یا دوچرخه برای چنین افرادی بی معنی تلقی می‌شود.
  • وسیله اتصال به شیشه جلوی اتومبیل : بسته به نوع حرکت پرمخاطره خود، به یکی از انواع لوازم جانبی دوربین ورزشی نیاز خواهید داشت. به عنوان نمونه بستن اکشن کمرا بر روی کلاه ایمنی یک راننده جاده پیشنهاد جالبی نیست و جز محیط درون خودرو تصویر دیگری به ما نمی‌دهد. برای اتومبیل‌ها باید از لوازم مخصوص اتصال دوربین به شیشه جلویی استفاده کنیم.
  • بند چرمی اتصال به سینه : افرادی که برای انجام کار پرمخاطره به وسیله نقلیه احتیاج نداشته و از طرفی نیاز دارند تا به دلیل سرعت بالای خود، سبک و چالاک باقی بمانند، نباید از کلاه ایمنی استفاده کنند. به عنوان مهم‌ترین کاربران این سبک باید به پارکور کارها اشاره کرد. برای این دسته از افراد بندهایی چرمی در نطر گرفته شده که اجازه می‌دهد تا دوربین ورزشی خود را به سینه متصل کنند.
  • کنترلر از راه دور : به عنوان نمونه در زمان اسکیت سواری، بالا بردن دست و گشتن به دنبال دکمه‌های دوربین ورزشی بر روی کلاه پیشنهاد جالبی نیست. بهتر است تا در این مواقع کنترلر از راه دور را به دست خود بسته و به این وسیله دوربین را کنترل کنید.

وضوح تصویر

بدون شک در برخی زمان‌ها، به ثبت عکس با استفاده از دوربین ورزشی خود نیاز پیدا خواهید کرد. اگر ممکن است در کنار فیلم برداری، عکس‌های زیادی نیز با دوربین ورزشی خود ثبت کنید، حتما پیش از خرید در مشخصات دستگاه به دنبال بیشینه رزولوشن آن بگردید.

ظرفیت داخلی

بهتر است تا حدی که بودجه‌تان کفاف می‌دهد یک دوربین ورزشی با ظرفیت بالا خریداری کنید. ممکن است تا ساعت‌ها مشغول فیلم برداری باشید، اما درست دقایقی پیش از رخ دادن یک صحنه فوق‌العاده جذاب، که احتمال تکرار آن بسیار پایین است، ظرفیت دستگاه پر شود!

دوربین ورزشی

حتما به ظرفیت داخلی و سقف پشتیبانی از کارت حافظه جانبی دقت کرده و در صورت خرید یک اکشن کمرا با قابلیت فیلم برداری 4K، حتما یک دستگاه با ظرفیت داخلی بسیار بسیار بالا خریداری کنید. به صورت میانگین می‌توان گفت یک دقیقه فیلم برداری در رزولوشن 4K به حدود 400 مگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد. با خرید یک دوربین ورزشی دارای ظرفیت داخلی 128 گیگابایت و دارای قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، می‌توانید با خیالی راحت برای حدود 5 ساعت فیلم برداری کنید.

امکان اتصال بدون سیم

بدون امکان اتصال بدون سیم به دوربین ورزشی ، کمی به دردسر خواهید افتاد و باید بعد از ضبط فیلم، آن را با استفاده از کابل و یا رم ریدر به سیستم کامپیوتری متصل کرده و بعد از انتقال اطلاعات، مجددا آن‌ها را برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به گوشی هوشمند منتقل کنید. اما با استفاده از اتصال‌های وای فای و یا بلوتوث می‌توان خیلی سریع اطلاعات را به درون گوشی هوشمند ریخت.

دوربین ورزشی

امکان فیلم برداری 360 درجه‌ای

اگر نیاز دارید تا حین فیلم برداری اشیا بیشتری را در کادر جای دهید، باید به سراغ یک دوربین ورزشی دارای قابلیت فیلم برداری 360 درجه‌ای بروید. این نوع از دوربین‌ها به لنزهایی با زاویه فوق‌العاده باز با نام Fisheye Lens مجهز بوده و یا به یک لنز در هر یک از دو طرف خود مجهز شده‌اند. دوربین ویدیوهای ثبت شده توسط هر دو لنز را با یکدیگر ادغام می‌کند.

دوربین ورزشی

نرم فریمی

یک ویدیو از مجموعه‌ای از تصاویر به وجود می‌آید که به صورت متوالی ثبت شده و با قرار گرفتن کنار یکدیگر، حرکت را به نمایش می‌گذارند. نرخ 24 فریم بر ساعت یک استاندارد بوده و در تمامی دوربین ها اعم از ورزشی، هندی کم و یا گوشی هوشمند رعایت می‌شود. اگر به دنبال ساخت ویدیوهایی اسلوموشن و حرفه‌ای هستید، باید یک دوربین ورزشی با نرخ فریمی بالا خریداری کنید.

تثبیت‌کننده نوری تصویر

هر کاری که حین استفاده از دوربین ورزشی در حال انجام آن هستید، مطمئنا بدون جنبش نخواهد بود. اگر دوست ندارید صحنه‌های هیجان‌انگیز لابه‌لای تکان‌های شدید دوربین از بین بروند، حتما به وجود قابلیت OIS در دوربین ورزشی مورد نظر خود دقت کنید.